arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

جهانگیری: وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان، بیشترین فشارها را تحمل می‌کند/ مدیران دولت گذشته می‌گفتند پارس جنوبی تعطیل می‌شود

معاون اول رئیس جمهوری ضمن تشریح دستاوردهای صنعت نفت در ۶ سال اخیر گفت: جای تعجب است که وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان خود باید به جای حمایت و تقدیر بیشترین فشارها و هجمه ها را متحمل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون اول رئیس جمهوری ضمن تشریح دستاوردهای صنعت نفت در ۶ سال اخیر گفت: جای تعجب است که وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان خود باید به جای حمایت و تقدیر بیشترین فشارها و هجمه ها را متحمل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، «اسحاق جهانگیری» روز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به گزارش وزیر نفت درخصوص پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور در بخش نفت و گاز در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقدامات انجام شده در این حوزه کاملا منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است و باید با جدیت تداوم یابد.

وی با بیان اینکه همه ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی نظیر دانش‌بنیان بودن، مردمی کردن اقتصاد، برونگرایی، درون زایی و عدالت بنیانی در طرح‌های اجرا شده در صنعت نفت و گاز کشور نمایان است،‌ تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده و ممانعت از خام فروشی، افزایش برداشت نفت و گاز از میادین مشترک، واگذاری طرح‌ها به پیمانکاران داخلی و بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه برای حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های استارتاپی از دستاوردهای بزرگ وزارت نفت است که باید در این زمینه از مدیران این وزارتخانه قدردانی کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که در دولت تدبیر و امید بطور جدی متحول شد، بخش نفت و گاز کشور بود که این تحول مدیون مدیریت صحیح و دقیقی است که به شکلی قابل ستایش توانسته محدودیت‌ها در توسعه این صنعت را برطرف کند.

جهانگیری ضمن ابزار تاسف از هجمه‌ها و فشارها بر وزارت نفت، عنوان کرد: جای تعجب است که وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان خود باید به جای حمایت و تقدیر بیشترین فشارها و هجمه ها را متحمل شود.

وی با اشاره به وضعیت این صنعت در شروع کار دولت یازدهم و تاثیر تحریم‌ها در فروش فرآورده های نفت و گاز، گفت: در آن زمان با توجه به عدم فروش و ذخیره شدن میعانات گازی در کشتی‌ها، برخی از مدیران دولت گذشته تاکید داشتند که ممکن است با استمرار این شرایط میدان پارس جنوبی با تعطیلی مواجه شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: با وجود کمبود منابع و حتی نبود سرمایه‌گذاری خارجی، مدیریت کارآمد آقای زنگنه و همکارانش باعث شد نه تنها این اتفاق رخ ندهد بلکه همه طرح‌های نیمه‌تمام در پارس جنوبی تکمیل شد و از آن مهم‌تر شاهد ایجاد بازار مصرف و فروش محصولات آن باشیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه برای اجرای طرح‌های بزرگ، تامین منابع مالی و فروش نفت و گاز در دوره تحریم ده‌ها سوال از نظر فنی وجود داشت، افزود: ما در میدان مشترک پارس جنوبی با قطر برداشت برابر داشتیم اما در یک دوره قطری‌ها موفق شدند، برداشت خود را از این میدان چندین برابر افزایش دهند،‌ خوشبختانه در ۶ سال گذشته موفق شدیم با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های جدید در تولید و برداشت روزانه گاز از این کشور جلو بیافتیم.

وی ادامه داد: در میدان مشترک غرب کارون توانسته‌ایم ظرفیت تولید را از ۵۰ هزار بشکه به ۳۵۰ هزار بشکه نفت افزایش دهیم این در حالی است که در این میدان دهها شرکت بزرگ بین المللی درعراق فعالیت میکنند تا برداشت بیشتری از این میدان مشترک داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همواره مردم از هدررفت و سوختن گازهای همراه نفت به دلایل زیست محیطی و اقتصادی گلایه‌مند بودند،‌ گفت: در این ۶ سال بیش از هفت میلیارد دلار برای جمع آوری گازهایی که به هدر میرفت سرمایه گذاری شده و با ایجاد محصول جدید، خوراک بخشی از صنایع پتروشیمی کشور نیز تامین شده است.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از تغییر سوخت صنایع کشور از سوخت مایع به گاز به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت نفت یاد کرد و اظهار داشت: با این دستاورد، دیگر صنایع و نیروگاه‌های کشور از این بابت دیگر نگرانی ندارند و در حوزه زیست محیطی نیز این اقدام تاثیرات شگرفی به دنبال داشته است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در طول دولت تدبیر و امید به بیش از ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده که معادل عملکرد همه دولت‌های قبل در این زمینه است و نکته مهم این دستاورد عدم استفاده از بودجه دولت است.

جهانگیری به بازدید خود از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و افزود: هر مدیری که دستی در اجرای طرح های صنعتی داشت در آن مقطع اگر از این پالایشگاه بازدید می کرد متوجه می شد که پیشبرد این طرح به ویژه با توجه به مسایل مربوط به منابع مالی آن غیرممکن است اما با اصلاح مدیریت طرح و روش‌های اتخاذ شده برای تامین منابع مالی،‌ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسید و امروز رکوردهای تولید بنزین کشور بویژه بنزین مطابق با استاندارد یورو به بالاترین حد ممکن رسیده است به طوری که امروز میزان آلاینده ها در هوای شهرهای بزرگ کشور به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: مایه افتخار است که در کشور نفت خیز ما پس از یک‌صدسال که از آغاز کار این صنعت می گذرد دانشگاه‌های ما در عرصه اکتشاف، استخراج، تولید و تامین زنجیره محصولات و قطعات مصرفی وارد شده‌اند تا جوانان و مهندسان کشور در عرصه کار و عمل به دانش بومی این صنعت دست یابند.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی خواست تا از بخش نفت و گاز حمایت های لازم را انجام دهند تا روند رو به رشد این صنعت آسیبی نبیند و مردم و کشور از مزایای توسعه بخش نفت و گاز کشور مه دارد.بهره مند شوند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: در این زمینه اگر نیاز باشد شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه آماده است تا مصوبات لازم را برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور اتخاذ کند.

جهانگیری با قدردانی از وزیر نفت و مجموعه همکاران وی در پیشبرد برنامه های صنعت نفت و گاز کشور با وجود تحریم‌های آمریکا و تلاش این کشور برای به صفر رساندن فروش نفت کشور، تصریح کرد: خوشبختانه آمریکایی‌ها در زمینه به صفر رساندن فروش نفت ایران ناموفق بوده اند و ما از همه توان و ظرفیت موجود برای فروش نفت استفاده می کنیم.

نظرات بینندگان