arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

روحانی در دیدار رئیس جمهور ترکیه: خود را موظف به تامین امنیت آبراه های منطقه ای می دانیم/ امنیت این آبراه ها صرفاً باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود/ همکاری ایران، روسیه و ترکیه باعث امنیت بیشتر در سوریه شد/ اردوغان: حفظ برجام از اهمیت اساسی برخوردار است

رؤسای جمهور ایران و ترکیه روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه های گوناگون را دوستانه، مستحکم و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش مسئولان در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات تهران-آنکارا و تسریع در روند اجرای توافقات فی‌مابین درراستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رؤسای جمهور ایران و ترکیه روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه های گوناگون را دوستانه، مستحکم و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش مسئولان در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات تهران-آنکارا و تسریع در روند اجرای توافقات فی‌مابین درراستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار و درباره مسائل و موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با هم گفتگو و تبادل نظر کردند.

رؤسای جمهوری ایران و ترکیه پس از این دیدار، در نشست هیات های عالی رتبه دو کشور حضور یافتند و روند مناسبات و همکاری های فی مابین و چگونگی اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران-آنکارا را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور در این نشست با تقدیر از میزبانی شایسته و مهمان نوازی دولت و ملت ترکیه در برگزاری پنجمین اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه با محوریت موضوع سوریه، اظهار امیدواری کرد این سفر موجب خیر و برکت برای دوملت، منطقه و بویژه در راستای منافع مردم سوریه باشد.

دکتر روحانی افزود: خوشبختانه روابط ایران و ترکیه همواره صمیمانه و برادرانه بوده و دو دولت و مردم دو کشور در شرایط مختلف در کنار هم ایستاده‌اند.

رئیس جمهور با تقدیر از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه علی رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه جانبه خود ادامه خواهند داد.

دکتر روحانی با اشاره به همکاری های دو کشور و اینکه گسترش همکاری های تجاری فی مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا تجرک و جهش ایجاد می‌کند، گفت: ایران از حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه های مشترک استقبال می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ترکیه در روزهای آینده، فرصت بسیار مهمی برای توسعه بیش از پیش همکاری های فی مابین در حوزه های مختلف خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم دیدگاه مشترکی دارند، اظهار داشت: خوشبختانه پیشرفت های خوبی برای گسترش همکاری ها در بخش دفاعی میان دو کشور حاصل شده و زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری ها و انتقال تجربیات وجود دارد؛ از اینرو همکاری های ایران و ترکیه در تامین امنیت مرزهای مشترک و منطقه ادامه داشته و گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهور تاکید کرد: الگوی همکاری سه جانبه ایران و ترکیه با روسیه در تامین امنیت منطقه می تواند با همکاری های سه جانبه و چند جانبه اقتصادی با همسایگان، به توسعه و ثبات منطقه و ملت های دو کشور کمک کند.

دکتر روحانی با بیان این که حفظ امنیت آبراه های منطقه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز همواره برای ایران به عنوان بزرگترین کشور ساحلی مورد توجه بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به تامین امنیت آبراه های منطقه ای می داند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امنیت آبراه های منطقه صرفاً باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و حضور نیروهای آمریکایی و دعوت آنها از سایر کشورها برای حضور در منطقه تنها موجب افزایش مشکلات و تنش های موجود خواهد بود.

رئیس‌جمهور حملات به یمن را نتیجه محاسبات اشتباه و آدرس های غلط آمریکا دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم تا با مشارکت سازمان ملل متحد، ثبات و آرامش به یمن بازگردد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همکاری ۳ کشور ضامن روند آستانه باعث شده امنیت بیشتری در سوریه حاکم باشد و مردم این کشور در بخش‌های زیادی از سرزمین خود شرایط بهتری داشته باشند، افزود: باید به دولت سوریه برای مبارزه با باقیمانده تروریست‌ها به ویژه منطقه ادلب و شرق فرات کمک کرد و همکاری ها تا ریشه‌کن شدن تروریست در منطقه ادامه یابد؛ از این رو امیدوارم نتیجه تلاش‌های سه کشور منجر به امنیت پایدار در سوریه و تحقق حاکمیت مردم آن کشور باشد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه و روبه توسعه ایران و ترکیه، گفت: مصمم هستیم گامهای بزرگی که در روابط دو کشور برداشته شده را ادامه داده و توسعه دهیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: همکاری های تجاری بین دو کشور با استفاده از پول‌های ملی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این روند ادامه خواهد یافت.

اردوغان خاطرنشان کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران غیر سازنده است و از نظر دولت ترکیه حفظ برجام به عنوان نماد مهم موفقیت گفتگو و دیپلماسی از اهمیتت اساسی برخوردار است.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: دو کشور و دو ملت ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم ایستاده و خواهند ایستاد.

وی با بیان اینکه همکاری‌های سه جانبه ترکیه با ایران و روسیه در قالب روند آستانه نتایج بسیار خوبی برای ثبات و امنیت سوریه و منطقه داشته و توافقات سه کشور از تراژدی انسانی در مناطق مختلف جلوگیری کرده است، گفت: امیدواریم در نتیجه نشست امروز و تکمیل توافقات نشست قبلی در سوچی، ثبات و امنیت هر چه سریعتر در منطقه و بویژه ادلب حاکم شود.

اردوغان با بیان اینکه همکاری های مشترک ایران و ترکیه برای تشکیل شهرک های صنعتی مشترک در مناطق مرزی به خوبی پیش می رود که نقش زیادی در توسعه و رفاه مردم منطقه خواهد داشت، افزود: همانطور که در مبارزه با داعش و تروریسم در کنار دولت و ملت عراق بوده ایم، باید در مرحله بازسازی نیز به عنوان دو همسایه قدرتمند به ملت و دولت عراق کمک کنیم.

نظرات بینندگان