arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
دیدار روسای جمهور ایران و روسیه؛

روحانی: رایزنی ها و تعامل دوستانه مسئولان بلند پایه ایران و روسیه در تامین منافع دو ملت و منطقه است/ تعامل ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه، می تواند در روند توسعه امنیت در منطقه بیش از پیش تاثیرگذار باشد/ اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی گامی در راستای حفظ برجام و تعهد کامل طرفین آن است / ولادیمیر پوتین: نقش ایران در حل و فصل مسائل منطقه تاثیرگذار و حائز اهمیت است/ مصمم هستیم توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور هر چه سریعتر به نتیجه برسد

رؤسای جمهور ایران و روسیه روابط و همکاری‌های دو کشور در عرصه های گوناگون دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را دوستانه، مثبت و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه و تعمیق مناسبات تهران-مسکو تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: رایزنی ها و تعامل دوستانه مسئولان بلند پایه ایران و روسیه در تامین منافع دو ملت و منطقه است/ تعامل ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه، می تواند در روند توسعه امنیت در منطقه بیش از پیش تاثیرگذار باشد/ اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی گامی در راستای حفظ برجام و تعهد کامل طرفین آن است / پوتین: ولادیمیر پوتین: نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه تاثیرگذار و حائز اهمیت است/ مصمم هستیم توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور هر چه سریعتر به نتیجه برسد

حسن روحانی عصر دوشنبه در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا، و در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، روابط و همکاری‌های دو کشور را راهبردی، روبه توسعه و پیشرفت روزافزون دانست و گفت: ایران و روسیه علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی در زمینه همکاری‌های دفاعی و هسته ای نیز پیوندهای خوبی با هم دارند.

رئیس جمهور افزود: رایزنی ها و تعامل دوستانه مسئولان بلند پایه ایران و روسیه در حاشیه اجلاس های گوناگون بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، شانگهای و اوراسیا و نیز روابط چند جانبه دو کشور با دیگر کشورها بویژه با ترکیه در موضوع سوریه و با آذربایجان در زمینه حمل و نقل در تامین منافع دو ملت و منطقه تاثیرگذار است.

دکتر روحانی ادامه داد: با اراده دو دولت روابط ایران و روسیه در حال حاضر از هر زمانی عمیق‌تر و صمیمانه تر است.

رئیس جمهور فعالیت و ارتباط مستمر روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را عامل مهمی در اجرای توافقات فیمابین دانست و اظهار داشت: استفاده دو کشور از پول ملی در مناسبات تجاری طی ماه‌های گذشته روند رو به افزایش داشته و این روند ادامه خواهد یافت.

دکتر روحانی تصریح کرد: همکاری ایران با اتحادیه اورآسیا که به زودی عملیاتی خواهد شد، فرصت بزرگی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور عملیات احداث نیروگاه سیریک در جنوب و برقی کردن خط آهن اینچه برون - گرمسار را نمادی دیگر از فصل جدید همکاری های دو کشور دانست و گفت: ایران از سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی و بخش خصوصی روسیه در عرصه‌های مختلف اقتصادی و توسعه همکاری های مشترک استقبال می‌کند.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز آمریکا بدنبال بی نظمی در جهان بوده و قوانین و مقررات بین‌المللی را یکی پس از دیگری زیر پا می گذارد، از اینرو باید با گسترش همکاری ها در برابر یکجانبه گرایی ایستادگی کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام، توافقی مهم و بین المللی و نماد حل و فصل مسائل از طریق دیپلماتیک بود، گفت: امروز که آمریکا بدون دلیل از این توافق خارج شده است، دیگر طرف های مذاکره بویژه روسیه میتوانند نقش آفرینی مثبتی را در مسیر حفظ برجام داشته باشند.

دکتر روحانی اظهار داشت: اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی گامی در راستای حفظ برجام و تعهد کامل طرفین آن است و در صورت ایفای تعهدات طرف مقابل، ایران نیز آماده بازگشت به تعهدات برجامی است.

رئیس جمهور همکاری های ایران، روسیه و ترکیه در راستای روند آستانه را مهم و درتوسعه امنیت و ثبات پایدار در سوریه قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: امروز سوریه در شرایط حساسی قرار گرفته و دولت این کشور پیروزی های خوبی علیه تروریست ها به دست آورده است؛ از اینرو همچنان تعاملات و کمک های سه کشور می تواند در روند توسعه امنیت در سوریه و منطقه بیش از پیش تاثیرگذار باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: مهمترین اقدام برای سوریه در حال حاضر عملیاتی شدن توافقات مربوط به پاکسازی ادلب از تروریست ها و ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط و همکاری های دو کشور به خوبی ادامه داشته و روبه گسترش است، گفت: تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف بین المللی بویژه در سازمان ملل متحد، سازمان شانگهای و سازمان همکاری های اوراسیا تعاملات و همکاری های متقابل و مثبتی با هم دارند.

رئیس جمهور روسیه روابط اقتصادی با ایران را روبه توسعه دانست و افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری شاهد رشد قابل توجه تعاملات تجاری و اقتصادی فی مابین ایران و روسیه بوده‌ایم و باید در راستای گسترش بیش از پیش آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه باید در راستای استفاده هرچه بیشتر از ارز ملی در روابط تجاری تلاش کنیم، گفت: زمینه‌های لازم برای اتصال سیستم بانکی دو کشور به پیام رسان های اختصاصی در مراحل نهایی است.

پوتین با بیان اینکه روسیه از حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا استقبال می‌کند و آن را فرصت مهمی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه ای و منطقه‌ای می‌داند، اظهار داشت: مصمم هستیم توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور که بر مبنای چشم اندازی ۵۰ میلیارد دلاری تدوین شده؛ هر چه سریعتر به نتیجه برسد و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیریک و برقی کردن راه‌‌آهن اینچه برون-گرمسار آغاز این فرآیند خواهد بود.

وی ادامه داد: روسیه همچنین متعهد به ادامه همکاری با ایران در حوزه‌های دفاعی، نظامی و هسته ای است.

پوتین خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه، بویژه در پیشبرد ساز و کار سیاسی حل بحران سوریه، مبارزه با گروههای تروریستی و شکل گیری و ایجاد کمیته قانون اساسی در این کشور، مثبت و بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: موضع مصمم مسکو حفظ برجام بوده و در این مسیر تلاش خواهد کرد.

وی ادامه داد: روسیه به برجام متعهد است و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مهمترین نشانه بر پایبندی ایران به تعهدات خود می داند

نظرات بینندگان