arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
رای الیوم:

عربستان از انفعال آمریکا پس از حمله به آرامکو، ناامید شده / مطبوعات سعودی می‌پرسند چرا پمپئو در ریاض به شدت علیه ایران موضع گرفت، اما در ابوظبی به کلی لحنش را تغییر داد؟ / این حملات به واشنگتن، احتمالا با چراغ سبز آل سعود انجام می‌شود

تردید و درنگ ایالات متحده در دادن پاسخ به حملات نظامی که تاسیسات نفتی آرامکو را هدف گرفت، باعث ایجاد حالتی از ناامیدی و احساس شکست در بین سعودی‌ها شده است؛ همانطور که یکی از نویسندگان سعودی در مقاله‌ای در روزنامه نیمه دولتی عکاظ، به این مساله اشاره کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان از انفعال آمریکا پس از حمله به آرامکو، ناامید شده / مطبوعات سعودی می‌پرسند چرا پمپئو در ریاض به شدت علیه ایران موضع گرفت، اما در ابوظبی به کلی لحنش را تغییر داد؟ / این حملات به واشنگتن، احتمالا با چراغ سبز آل سعود انجام می‌شود

رای الیوم نوشت: تردید و درنگ ایالات متحده در دادن پاسخ به حملات نظامی که تاسیسات نفتی آرامکو را هدف گرفت، باعث ایجاد حالتی از ناامیدی و احساس شکست در بین سعودی‌ها شده است؛ همانطور که یکی از نویسندگان سعودی در مقاله‌ای در روزنامه نیمه دولتی عکاظ، به این مساله اشاره کرده است. نویسنده سعودی در یک مقاله بی سابقه اظهارات مسئولان آمریکایی و بویژه ترامپ را متناقض توصیف نموده و تاکید کرد که این اظهارات نشان دهنده آن است که ما سعودیها، هیچ هم پیمانی جز خودمان نداریم و هم پیمانان دیروز، دیگر مانند گذشته نیستند و تنها ادعای ایستادگی در کنار ما در زمان بحران‌ها را دارند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: کسی که با کیفیت اداره امور در عربستان سعودی آشنا باشد، در می‌یابد که اینگونه مقالات در انتقاد از هم پیمان تاریخی عربستان، یعنی آمریکا، تنها با چراغ سبز مسئولان عالی رتبه سیاسی در ریاض، قابل انتشار است؛ چرا که مطبوعات سعودی از ازادی بیان کاملی برخوردار نیستند و بعید نیست که این مقاله، اگر نگوییم به منظور تحریک علیه آمریکا نوشته شده، به نوعی پیامی است برای هم پیمان اصلی سعودیها.

اعتراف سعودی‌ها به باجگیری غیر اخلاقی آمریکا و بهای گزاف آن، تحول تازه‌ای است در موضع گیری عربستان، که البته شایان توجه است. صحبت‌های مایک پمپئو در جریان سفر به عربستان، به خوبی می‌تواند حالت ناامیدی سعودی‌ها از هم پیمان آمریکایی شان را توجیه کند.

پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا با محمد بن سلمان در ریاض، پمپئو ایران را به ایستادن در پشت پرده حمله به تاسیسات نفتی عربستان، متهم کرده و این حمله را یک اقدام جنگی دانست که سزاوار پاسخ دادن است؛ اما بعد از آنکه وارد ابوظبی شد، به کلی لحن خود را تغییر داده و تاکید کرد که کشورش امیدوار است بتواند از راه صلح آمیز، بحران با ایران را حل کند.

این اظهارات ضد و نقیض وزیر خارجه آمریکا، ما را غافلگیر نکرد؛ چرا که دائما در مورد باجگیری این کشور از اعراب و بخصوص، عربستان سعودی صحبت می‌کردیم. دولت ترامپ، به دنبل ساقط شدن پهپاد آمریکایی در تنگه هرمز، جرأت پاسخگویی به ایران را نداشت؛ پس چگونه می‌خواهد به خاطر عربستان سعودی وارد جنگ با تهران شود؟!

آنچه در عکاظ ذکر شد، توصیف دقیقی است از سیاست‌های گمراه کننده و فرصت طلبانه آمریکا. حال این سوال باقی می‌ماند که آیا سعودی‌ها در روابط استراتژیک خود با واشنگتن، تجدید نظری خواهند کرد؟ باید منتظر ماند و دید.

نظرات بینندگان