arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / ادعای ترامپ درباره حمله به ۱۵ نقطه در ایران / اظهارات نماینده اصولگرا درباره پروژه چادر مشکی و بی حجابی / صف خودروها در عربستان به خاطر کمبود بنزین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ترامپ برای دیدار با روحانی گدایی می‌کند - سید حسن نصرالله خطاب به سعودی ها گفت: «ترامپی که شما روی او حساب باز کرده‌اید، خودش برای اینکه با حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند، گدایی می‌کند». سید حسن نصرالله به سعودی‌ها و اماراتی‌ها که نزدیک به پنج سال است به یمن حمله کرده‌اند، توصیه کرد در مورد محاسبات خود بازنگری کنند؛ چرا که جنگ با ایران شرط‌بندی [خوبی‌] نیست و این جنگ آن‌ها را نابود خواهد کرد.

آمریکا دوباره بانک مرکزی ایران را تحریم کرد - وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که چند نهاد بانکی ایران، از جمله بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است. این در حالی است که یک سال پیش، وقتی آمریکا تحریم‌های رفع‌شده در برجام را بازگرداند، بانک مرکزی ایران تحریم شده بود. علاوه بر بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی، و شرکتی به نام اعتماد تجارت هم به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تحریم مجدد بانک مرکزی تأکید کرد: تحریم مجدد بانک مرکزی توسط دولت آمریکا نشان می‌دهد که دست آنها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تاچه حدی خالی است. همتی افزود: خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم ها به دوره تحریم ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده ایم و وقت آن رسیده است که دولت آمریکا از واقعیت‌ ها درس بگیرد.

ادعای ترامپ: می‌توانم دستور دهم به ۱۵ نقطه در ایران حمله کنیم - ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده خطاب به خبرنگاران در دفتر بیضی کاخ سفید گفت: ساده‌ترین کاری که من می‌توانم انجام دهم در حالی که شما (روزنامه نگاران) هنوز اینجا هستید این است که بگویم، بچه‌ها بیایید شروع کنیم و این یک روز بسیار بد برای ایران خواهد بود. ساده‌ترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که بگویم بیایید به پانزده نقطه در ایران حمله کنیم. من می‌توانم اینکار را انجام دهم، و همه چیز آماده است. اما وقتی که می‌توانم اینکار را انجام ندهم، نمی‌خواهم که آن را انجام بدهم. ترامپ افزود: "من می‌توانم این کار را در یک دقیقه انجام دهم، درست در اینجا، برای شما و شما یک داستان عالی برای نوشتن در این مورد خواهید داشت. " به گفته رئیس جمهور آمریکا این واقعیت که او برای حمله به ایران عجله‌ای ندارد حاکی از قدرت این کشور است و نه نشانه ضعف. وی افزود: مهم نیست که این اتفاق پس از یک، دو و یا سه هفته رخ دهد. من فکر می‌کنم نحوه رفتار ما قدرت بسیار بیشتر ما را نشان می‌دهد.

کمبود بنزین در عربستان، خودروها را به صف کرد - روزنامه القدس العربی، پخش ویدئوهایی از صف های طولانی خودروها در جایگاه های سوخت شهر ریاض نشان می دهد که صدها خودرو در پمپ بنزین ها متوقف شده و شهروندان سعودی منتظر دریافت بنزین هستند. بر اساس گزارش یک موسسه اعتبارسنجی آمریکایی به نام "استاندارد اند پورز"، عربستان برای تامین کمبود سوخت باید به مدت حداقل یک ماه، روزانه ۳ میلیون بشکه نفت در روز بر تولیدات خود بیافزاید.

از دریای مدیترانه، سرخ و اقیانوس هند به آمریکا  پاسخ می‌دهیم - رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: انقلاب اسلامی به قدرت منطقه‌ای غرب آسیا تبدیل شده و شکست‌ناپذیر است و اگر آمریکایی‌ها به فکر توطئه باشند ملت ایران از دریای مدیترانه، سرخ و اقیانوس هند به آنها پاسخ خواهد داد.

جلسه مهم در آمریکا درباره ایران - روزنامه نیویورک تایمز نوشت: برخی مقامات گفته‌اند که روز گذشته مقامات ارشد امنیت ملی دولت آمریکا نشستی داشتنه‌اند تا درباره فهرستی از هدف‌های بالقوه در صورت دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای «مقابله‌به‌مثل نظامی» علیه ایران با تکیه بر ادعای دست داشتن ایران در حمله رخ داده به آرامکوی عربستان، توضیح بدهند. همچنین یک مقام آمریکایی گفت که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد، رئیس کارکنان ستاد مشترک ارتش این کشور قرار است در یک نشست امنیت ملی که روز جمعه برگزار خواهد شد، دیدگاه‌های به روز را[در این باره] به ترامپ اطلاع بدهند.

تلاش خواهم کرد با هرگونه تصور متعصبانه درباره ایران مبارزه کنم - کاندیدای مقام مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر داوری بی‌طرفانه این نهاد درباره ایران تاکید کرد. رافائل گروسی گفت: آژانس با این مورد به گونه رضایت‌بخشی سر و کار داشته است. این یک فعالیت تحقیقی و بازرسی است که با نظریه سنخیت ندارد.

پاسخ پروانه سلحشوری به شایعه بازداشت برادرزاده اش - پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح طلب مجلس در توئیتی به شایعه بازداشت برادرزاده اش پاسخ داد. سلحشوری نوشت: «فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا و لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون (بقره _. ۱۰) دو برادرزاده ۴ و ۲۰ ساله دارم که اکنون در کنار خانواده در اهواز هستند. برادرم که فرزندش ۲۰ ساله است، در نوجوانی به جبهه رفت و جانباز است. #از_خدا_بترسید و آخرت خود را فدای دنیای دیگران نکنید.»

ترامپ: دادن «وعده نامناسب به رهبر یک کشور خارجی» کذب است - ترامپ در توییتر نوشت: یک گزارش خبری دروغ دیگر منتشر شد. اتفاقی که قرار نیست هرگز پایان یابد. ترامپ گفت که می داند، هر بار که با یکی از رهبران خارجی صحبت می کند، افراد زیادی از سازمان های اطلاعاتی آمریکا و همین طور کشورهای خارجی صحبت های او را استراق سمع می کنند. او در توییت دیگری نوشت: با دانستن این مسائل آیا کسی هست که انقدر احمق باشد که باور کند من در یک چنین ارتباط تلفنی "شدیدا شلوغی" موضوعی نامناسب را خطاب به رهبر یک کشور خارجی مطرح کنم؟ من به هر شکل کاری را که دست انجام می‌دهم و تنها در راستای مصلحت آمریکا عمل می‌کنم! بر اساس گزارشی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، یک مامور اطلاعاتی از وعده های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به یک رهبر خارجی نگران شده و به همین خاطر به مایکل اتکینسون، بازرس کل سازمان های اطلاعاتی آمریکا شکایت کرده است.

پرونده ایران در موضوع آرامکو به شورای امنیت نمی‌رود - حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «با تمامی تلاش‌های آمریکا پرونده ایران در موضوع آرامکو به شورای امنیت نمی‌رود»، گفت: در موضوع آرامکو آمریکایی‌ها هم مواضع نیم بند علیه ایران مطرح کردند. دیگر کشورها نیز تلاش کردند به مسائل ورود نکنند چون می‌بینند وارد کردن این اتهامات به ایران به معنای ایجاد بحران و احتمال شکل گرفتن بحران دیگر در آینده است. به همین دلیل بسیاری از کشورها موضع سکوت را در پیش گرفتند.

چادر مشکی را گران می کنند تا بی حجابی را ترویج کنند - حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده اصولگرا با اشاره به مشکلات بازار چادر مشکلی و گرانی در این بازار گفت: جریان مرموزی در کار است که برخی مقدسات ما را تضعیف کند، چرا در میان این همه کالا چادر مشکی باید با این بحران مواجه شود؟ وی افزود: یکی از نمایندگان در مجلس به گران شدن چادر برای ترویج بد حجابی و گرانی مسکن برای تاخیر در ازدواج اشاره کرد، اعتقاد من بر این است که این موضوع دور از انتظار نیست به هر حال افرادی که پیشرفت آموزه های اصیل اسلام در انقلاب را دوست ندارند قصد دارند در این حوزه مانع ایجاد کنند و غیر مستقیم بی حجابی را ترویج دهند.

درخواست دوباره نتانیاهو از رقیب اصلی خود - نخست وزیر اسرائیل گفت: گانتس رهبر حزب آبی و سفید را به تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی متشکل از تمامی احزاب معتقد به اسرائیل به عنوان دولت یهود و دمکراتیک، دعوت می‌کنم. نخست وزیر اسرائیل در عین حال گفت که هیچ نیازی به برگزاری انتخابات عمومی جدید وجود ندارد.گانتس روز گذشته قبول درخواست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی فراگیر را به نخست وزیری خود مشروط کرد. ائتلاف آبی و سفید به رهبری گانتس تعداد ۳۳ کرسی و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۲ کرسی را در انتخابات اسرائیل به دست آورده اند. تشکیل دولت به 61 کرسی نیاز دارد.

نظرات بینندگان