arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸

رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه: رأفت نسبت به افرادی که به واسطه تبعیت از هوای نفس دچار خطا می‎شوند و حیثیت افراد پاک‎دست را نیز به مخاطره می‎اندازند، عین ظلم است

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی گفت: در دستگاه قضایی، انسان‎هایی پاک‎سرشت، ساعی، امین و درستکار در حال خدمت به مردم هستند که در این میان اگر معدود افرادی بخواهند با خطای خود شأن سایرین را خدشه‎دار و اعتبار دستگاه عدلیه را تحت‎الشعاع قرار دهند، هرگز با آنان با مماشات برخورد نخواهد شد. وی با بیان این نکته که ترحم بر هر فرد فاسدی ظلم است، تصریح کرد: ترحم و رأفت نسبت به افرادی که به واسطه طمع و تبعیت از هوای نفس دچار خطا می‎شوند و حیثیت سایر افراد کاردان و پاک‎دست را نیز به مخاطره می‎اندازند، عین ظلم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه: رأفت نسبت به افرادی که به واسطه تبعیت از هوای نفس دچار خطا می‎شوند و حیثیت افراد پاک‎دست را نیز به مخاطره می‎اندازند، عین ظلم استحجت الاسلام علی عبداللهی در جمع کارکنان اداری و قضایی دادگستری استان یزد، تصریح کرد: قیام سیدالشهدا (ع) زمینه‎ای را فراهم کرد تا استعداد مقابله با ظلم و فساد شکوفا شود و الگویی برای حق‎خواهی و حق‎طلبی وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: افرادی که حادثه کربلا را رقم زدند بر حسب ظاهر خود را پیروز میدان تلقی می‎کردند، اما آنچه تجلی یافت پیروزی مسلَّم آرمان حق و مقابله با ظلم بود.

این مقام مسئول، فراموشی دین و توحید و معنویت و نیز فاصله گرفتن از هدایت‎های رسول اکرم (ص) در کنار تبعیت از هوای نفس و دنیاطلبی را عامل رویارویی افراد به ظاهر دیندار و ظاهر‎الصلاح با سیدالشهدا (ع) ذکر کرد و گفت: وقتی که دین و دیانت عمیق نباشد و افراد با مادیات هم‎زیست شوند و دنیا‎طلبی و شهوت‎پرستی داشته باشند، در فاصله کوتاهی از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) در برابر دیانت مجسم و معنویت کامل یعنی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‎ایستند.

وی قیام سیدالشهدا (ع) و جریان عاشورا را دانشگاهی برای هدایت انسان‎ها به واقعیت‎ها و حرکت به سمت حقایق دانست و بیان داشت: هرچه بیشتر از این الگوی تاریخی می‎گذرد تأثیر آن بر بشریت بیش از پیش می‎شود تا انسان‎ها را به سمت حقانیت رهنمون سازد.

حجت‎الاسلام عبداللهی، شاخص‎ترین مبدأ حیات تاریخی برای پیاده‎سازی مکتب توحیدی در عصر حاضر انقلاب اسلامی اعلام کرد و اظهار داشت: زحمات هزار ساله علمای شیعه این زمینه را فراهم ساخت تا در عصر حاضر شخصیتی وارسته، شجاع و جسور اقدام به برپایی نهضتی کند که در عرصه هستی فراگیر شده است.

وی تصریح کرد: امروز در اقصی نقاط عالم توجه و بصیرت به مکتب تشیع روز به روز در حال افزایش است که شاید تعجبی نداشته باشد به زودی زود از مأذنه حتی مقتدر‎ترین کشور‌های دارای حکومت فاسد، ندای اشهد ان لااله‎الا‎الله و اشهدان‎محمد‎رسول‎الله به گوش برسد.

رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه‎قضائیه ابراز داشت: وضعیت دنیای امروز استکبار با دوره امویان تفاوت زیادی ندارد. آن روز امویان با ضرب شمشیر و نعل اسبهایشان نیات شوم خود را دنبال می‎کردند و امروز فضای مجازی و دوربین‎های مختلف فاسد کارتل‎ها و تراست‎های مستکبرین که ادعا‌های سردمداری دهکده جهانی و سروری عالم هستی را دارند، مقاصد باطل خود را دنبال می‎کنند.

وی تأکید کرد: وعده الهی در از بین رفتن باطل و بروز حق در حال تحقق است؛ حتی اگر افرادی در لباس دین  به جای توسل و تمسک به خدای عز وجل، کرنش و تسلیم در برابر مستکبران را نجوا کنند.

رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه‎قضائیه در بخش دوم سخنان خود گفت: صیانت از نیروی انسانی مجموعه با تکیه به پیشگیری از لغزش و ‎‎خطا مبنای کار حفاظت و اطلاعات قوه‎قضائیه است.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی در آیین تکریم و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد، افزود:
در دستگاه قضایی، انسان‎هایی پاک‎سرشت، ساعی، امین و درستکار در حال خدمت به مردم هستند که در این میان اگر معدود افرادی بخواهند با خطای خود شأن سایرین را خدشه‎دار و اعتبار دستگاه عدلیه را تحت‎الشعاع قرار دهند، هرگز با آنان با مماشات برخورد نخواهد شد.

وی با بیان این نکته که ترحم بر هر فرد فاسدی ظلم است، تصریح کرد: ترحم و رأفت نسبت به افرادی که به واسطه طمع و تبعیت از هوای نفس دچار خطا می‎شوند و حیثیت سایر افراد کاردان و پاک‎دست را نیز به مخاطره می‎اندازند، عین ظلم است.

این مقام مسئول با اشاره به میانگین مراجعه مردم به دستگاه قضایی، ابراز داشت: دستگاه‎قضایی در میان کلیه ادارات دولتی و خدماتی و اجرایی بیشترین آمار مراجعه‎کننده مردمی را داراست و این بر رسالت خطیر و حساس این مجموعه دلالت دارد.

وی تأکید کرد: ما باید بدانیم و معتقد باشیم که شأن دستگاه قضایی از آن مردم است، این مردم هستند که این جایگاه را به ما داده‎اند و ما باید به عنوان خادمان مردم در نهایت صداقت و خلوص خدمت نماییم.

رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه‎قضائیه اظهار داشت: قضاوت شغل نیست بلکه شأن است؛ شأن و مرتبه‎ای که به واسطه قانون و اعتماد مردم به ما ارزانی شده است و ما باید با خدمت خالصانه و بی‎منت، قدردان این رسالت باشیم.

وی گفت: برای تحقق منویات مقام عظمای ولایت در افق ۱۴۰۴ و چشم‎انداز ۲۰ ساله باید دستگاه قضایی و دستگاه‎های حاکمیتی در صدر هرم و مستولی بر امور، کار انجام دهند.

حجت الاسلام عبداللهی مبارزه با فساد را از تأکیدات مقام عظمای ولایت و اولویت ریاست قوه قضاییه ذکر کرد و بیان داشت: گرچه مبارزه با فساد کار سهل و ساده‎ای نیست، اما عزم دستگاه قضایی در این زمینه جدی است و ذره‎ای از مواضع خود در مبارزه با رانت و فساد کوتاه نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: گرچه در مبارزه با فساد عده‌ای منافقانه با لسان مریض، قلم‎های خبیث، چهره‎های قبیح و زبان به ظاهر دلسوزانه و قلم‎های به ظاهر رحیمانه و چهره‎های ظاهراً مظلومانه، مدعی باشند که قوه‎قضائیه در مبارزه با فساد موفق نخواهد شد، اما بدانند در زمینه مبارزه با فساد هیچ تعارفی وجود ندارد و رأفتی صورت نخواهد گرفت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر کسی از بیت‎المال مسلمین حرام به زندگی خود وارد کرده و می‌ترسد که نام او شُهره به فساد در رسانه‎ها اعلام شود، خود قبل از ورود دستگاه قضایی، اموال به غارت برده از بیت‎المال را عودت دهد.

وی یادآور شد: برخی مدعی هستند که قوه‎قضائیه در مبارزه با فساد به اقتصاد لطمه وارد می‎کند و عرصه را بر افراد سرمایه‎گذار و تولید کننده تنگ می‎نماید؛ اما این ادعا اصلاً درست نیست. دستگاه قضایی و دستگاه‎های حاکمیتی با قدرت از رونق تولید و شکوفایی اقتصاد حمایت می‎کنند؛ اما در برابر افرادی که به نام سرمایه‎گذاری و تولید و اشتغال، تسهیلات دریافت می‎کنند و به‎ جای تولید، به امور دیگر از قبیل برج‎سازی می‎پردازند، برخورد خواهد کرد.

حجت الاسلام عبداللهی تأکید کرد: دستگاه قضایی برای رونق تولید و پیشبرد اهداف اقتصادی و ایجاد ثبات در سفره و معیشت مردم تلاش می‎کند و اگر فردی بخواهد با قانون‎گریزی و فساد این امر را تحت‎الشعاع قرار دهد بدون تردید مورد ضربه قرار خواهد گرفت.

وی ابراز داشت: دور زدن قانون برای هیچ کس مجاز نیست ولو اینکه وزیر باشد یا وکیل و یا فرزند فلان مسئول رده بالا و یا منتسب به یک صاحب منصب، آنچه ملاک عمل در قوه‎قضائیه است قانون است و هیچکس تحت هیچ شرایطی مجوز قانون‎گریزی ندارد.

این مقام قضایی خطاب به نهاد‌های همکار  قوه‎قضائیه، تصریح کرد: وکلا و کارشناسان باید از کمک به افرادی که دستشان آلوده به حق مردم است و با فساد و جرم و گناه برای خود ثروتی اندوخته‎اند، اجتناب نمایند.

وی افزود: وکلا و کارشناسان که یار و کمک کار دستگاه قضایی و سوگند خورده به انجام امور بر مبنای حق و حقیقت هستند نباید به خود اجازه بدهند و با اباطیل و اراجیف از فردی که به واسطه حمل چند تن مواد مخدر در زندان است و یا از فردی که میلیون‎ها دلار وجه نقد را از بیت‎المال مسلمین به ناحق گرفته است، دفاع کنند و مطمئن باشند کسب وجه و درآمد از پول حرام، زندگی خودشان را خراب و زحماتشان را تباه خواهد کرد.

در ادامه رئیس سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد با بیان اینکه آن نظام اداری‎ سالم است که در ماهیت، اسلامی در ساختار، علمی در نگرش، مردمی در عملکرد، پاسخگو در رفتار، مشارکت‎جو و در نتیجه، بهره‎ور باشد، اظهار داشت: تلاش مجموعه حفاظت، تحقق نظام اداری سالم و صیانت از آن است.

غلامعلی دهشیری در این آیین، گفت: مراقبت و محافظت از نیروی انسانی دستگاه، امری عُقلایی و ضروری است؛ چرا که باید از هر چیز ارزشمندی صیانت کرد و هر شخص و نهادی نیز که مؤثر، مفید و حساس است نیاز به مراقبت و محافظت دارد.

وی با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره آل‎عمران گفت: یکی از مهمترین مبانی تشکیلات حفاظتی و نظارتی در سازمانها، مراقبت و حفاظت از منابع انسانی فرهیخته و مجرب است که با استنباط از مبانی اسلام بر پایه امر به معروف و نهی از منکر به ‎صورت سازمانی و منسجم انجام می‎گیرد.

دهشیری بیان داشت: امر به معروف به دو صورت عمومی و تخصصی است که همگانی بودن آن بر عهده مردم و تخصصی بودن آن را گروه سازمان یافته و منسجمِ مورد تأیید نظام عهده دارند.

وی در خصوص بازرسان و ناظران مورد تائید نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر باید توسط افراد آموزش دیده، اسلام‎شناس، مردم‎شناس و شیوه‎شناس صورت گیرد.

دهشیری افزود: در بین جامعه، اداره‎ها، نهاد‌ها و سازمان‎ها، گروهی بازرس و ناظر که مورد توثیق و تأئید نظام هستند باید وجود داشته باشند تا بر رفتار‌های اجتماعی مردم و اداری کارکنان نظارت کنند.

وی در خصوص مستمر و دائمی بودن امر به معروف و نهی از منکر ابراز نمود: این امور موسمی، مقطعی و موقت نیستند و باید دائماً بازرسین و ناظرین بر این امور نظارت داشته باشند.

وی امر به معروف را مقدم بر نهی از منکر دانست و خاطر نشان کرد: اگر در جامعه معروف‎ها تبیین شوند، راه‎های منکر خود به خود بسته می‎شوند.

دهشیری در مورد رستگاران واقعی جامعه یادآور شد: فلاح و رستگاری تنها در نجات و رهایی خود شخص نیست و کسانی که برای نجات، اصلاح و کمال‎بخشی جامعه تلاش می‎کنند، دل می‎سوزانند، این‌ها در واقع رستگاران واقعی جامعه هستند.

دهشیری، سنجه ارزیابی عملکرد حفاظت و اطلاعات را در سالم کار کردن مجموعه دانست و گفت: شک و تردیدی در ضرورت وجود نهاد حفاظت و اطلاعات در اداره‎ها، سازمان‎ها و نهاد‌ها نیست که این امری عقلانی است؛ اما اگر بخواهیم بدانیم حفاظت و اطلاعات در مجموعه خود خوب عمل کرده است، باید بررسی کنیم که آیا مجموعه اکنون خوب و سالم کار می‎کند که اگر این طور بود حفاظت و اطلاعات به وظیفه خود خوب عمل کرده است.

وی دستگاه‎ها، نهاد‌ها و سازمان‎ها را به چشم که عضو مهم و حساس بدن است تشبیه کرد و گفت: همانا که این عضو مهم که در عالم خلقت توسط محافظانی در بدن حفظ می‌شود، در عالم بشریت نیز گوهر‎ها و دُر‎هایی مانند منابع انسانی که اسرار سازمانی و شخصی مردم را در اختیار دارند نیاز به محافظت و مراقبت دارند.

رئیس سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری یزد رویکرد خود را پیش‎بینی و پیشگیری دانست و افزود: رویکرد حفاظت و اطلاعات حفظ نیرو بوده نه حذف آن و این رویکرد با آموزش، ارشاد، توجیه، نصیحت، دلالت، تذکر و در آخر اخذ تعهد و در نهایت اقدام لازم انجام می‎گرفته است.

شایان ذکر است در این جلسه از زحمات و تلاش‎های چندین ساله غلامعلی دهشیری در سمت ریاست حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد تجلیل شد و مجید فرهمند زاده به عنوان رئیس جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد معرفی گردید.

شایان ذکر است در این جلسه از زحمات و تلاش‎های چندین ساله غلامعلی دهشیری در سمت ریاست حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد تجلیل شد و مجید فرهمند زاده به عنوان رئیس جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد معرفی گردید.

 

منبع: میزان

نظرات بینندگان