arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۰

گلدن گلوب چيست؟ اسكار چيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر سال جوايز و تنديس‌هاي مختلفي در جشنواره‌هاي جهاني به فيلمسازان و سينماگران اهدا مي‌شود كه به لحاظ اهميت هنري مي‌توان از جشنواره‌هاي كن فرانسه با نشان نخل طلا،‌ فستيوال برلين (خرس طلايي)،‌ جشنواره ونيز ايتاليا (شير طلا) و ... نام برد، اما مراسم اسكار كه به صورت جشنواره برگزار نمي‌شود، بيش از 5000 داور به آثار راي مي‌دهند و تنها نامزدهاي اوليه و برگزيدگان‌اش در روزهاي مختلفي اعلام مي‌شوند، تنديسي به نام «اسكار» به برگزيدگانش اعطا مي‌كند كه علاوه بر مطرح شدن برگزيدگان‌اش و تضمين آينده كاري آنها، سينماگران را در ادامه پرتوان مسير صنعت ـ هنر سينما ياري بسيار مي‌دهد.

به گزارش ايسنا از آنجا كه جايزه گلدن گلوب عموما بر توفيق فيلم‌هاي منتخب در مراسم اسكار تاثير بسياري مي‌گذارد كسب اين جايزه در بسياري از موارد به كسب اسكار منتهي مي‌شود.

جايزه گلدن گلوب ( Golden Globe Award) نام مجموعه جوايزي است که هرساله در ايالات متحده آمريکا توسط اتحاديه مطبوعات خارجي هاليوود به بهترين توليدات سينمايي و تلويزيوني اهدا مي‌گردد.

اين جايزه براي اولين بار در سال 1944 به فيلم‌هاي توليدي و محصولات تلويزيوني تعلق گرفت.

مهم‌ترين جايزه آکادمي با نام «بهترين فيلم» يکي از مهم‌ترين رقابت‌هاي فيلم‌سازان محسوب مي‌شود. همچنين جايزه «يک عمر فعاليت هنري» يکي از مهم‌ترين جوايز گلدن گلوب است که هرسال به يکي از بزرگان عرصه سينما و تلويزيون آمريکا داده مي‌شود.

اين مراسم كه پرفروغ‌ترين مراسم سينمايي جهان به شمار مي‌آيد و توسط آكادمي علوم و هنرهاي تصاوير متحرک آمريكا اعطا مي‌شود به نوعي معروف‌ترين جايزه سينمايي جهان است.

جوايز اسكار كه مي‌توان آن را مهم‌ترين و يكي از پربيننده‌ترين مراسم اعطاي جايزه فيلم در جهان دانست، طي هشت دهه برگزاري همواره مورد توجه علاقه‌مندان سينما بوده است.

اولين مراسم اعطاي جوايز اسكار روز ‌16 مي ‌1929 در هتل «روزولت» هاليوود برگزار شد تا برترين‌هاي سال‌هاي ‌1927 و ‌1928 براي فعاليت‌هاي چشم‌گير در سينما مورد تقدير قرار بگيرند.

آكادمي اسكار از ‌5‌830 عضو تشكيل شده است كه با آراي خود، برندگان هرساله بخش‌هاي مختلف اين جايزه معتبر را انتخاب مي‌كنند. در اين ميان، بازيگران با ‌1311 نفر، بيشترين حضور را دارند.

نام رسمي مجسمه اسكار، «نشان لياقت آكادمي» است كه يك تنديس طلايي بر روي يك پايه فلزي مشكي‌رنگ است كه ‌34 سانتي‌متر بلندي و ‌3/85 كيلوگرم وزن دارد. تا پيش از برگزاري دوره هشتادم اسكار، مجموعا ‌2‌687 جايزه‌ اسكار اعطا شده است و بيش از ‌290 بازيگر موفق به دريافت آن شده‌اند كه ‌141 تن از آنان هنوز در قيد حيات هستند.
نظرات بینندگان