arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۰

تمام خودروهای سایپا مبدل کاهنده آلودگی هوا دارند

معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا در خصوص اقدام شرکت سایپا برای نصب فیلتر کاهنده آلودگی هوا گفت: از سال 1383 تمامی خودروهای تولیدی گروه سایپا مجهز به کاتالیست کانورتور و کنیستر که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود، هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت :

معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا در خصوص اقدام شرکت سایپا برای نصب فیلتر کاهنده آلودگی هوا گفت: از سال 1383 تمامی خودروهای تولیدی گروه سایپا مجهز به کاتالیست کانورتور و کنیستر که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود، هستند.

مرتضی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص اقدامات شرکت سایپا در راستای استانداردسازی خودروها و کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: اگر منظور، تمامی استانداردهای ملی اجباری است باید گفت هم‌اکنون تمام محصولات گروه سایپا تأییدیه مؤسسه استاندارد را دارا هستند.

وی ادامه داد: مهمترین پروژه‌ای که در آن تمامی استانداردهای اجباری انجام شده و با نام X100 معروف است، ارتقای تمامی محصولات معروف به خانواده پراید بود که در سال 1389 به طور صددرصد انجام پذیرفت و هم اکنون محصولات خانواده X100 شامل 131، 132، 111 و 141 به طور کامل استانداردهای روز را پشت سر گذاشته‌اند. 

شفیعی عنوان کرد: در ارتباط با آلایندگی در 3 حوزه ارتقای آلایندگی محصولات تولیدی، کاهش آلایندگی کارخانه‌ای(شامل گازهای آلاینده کارخانه، جمع آوری پسماندها و آب و فاضلاب) و مشارکت با دولت در جایگزینی خودروهای فرسوده با محصولات جدید، سایپا تاکنون پیشتاز بوده و فراتر از الزامات قانونی عمل کرده است. 

معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت سایپا تا به حال به نصب فیلتر کاهنده آلودگی هوا روی خودروهای تولیدی خود اقدام کرده است؟ گفت: بله؛ از سال 1383 تمامی خودروهای تولیدی گروه سایپا مجهز به کاتالیست کانورتور و کنیستر هستند.

برخی خودروهای سایپا دارای قابلیت یورو 3 و یورو 4 هستند 

وی در خصوص اینکه محصولات شرکت سایپا در حال حاضر با چه استانداردی تولید می‌شود و چه زمانی قرار است تا محصولات این شرکت براساس استاندارد یورو 4 تولید شود، تأکید کرد: از سال 1383 تمامی محصولات گروه خودروسازی سایپا با استاندارد یورو 2 تولید می‌شوند این در حالی است که برخی از خودروهای مذکور دارای قابلیت یورو 3 و یورو 4 نیز هستند که به دلیل عدم تأمین سوخت مناسب بر اساس یورو 2 کالیبره شده و تنظیم می‌شوند اما مطابق مصوبات هیئت دولت در صورت تأمین و توزیع سوخت مناسب یورو 4 در سراسر کشور از ابتدای مهر ماه 1390، خودروهای سواری باید از ابتدای سال 1391 مجهز به موتور یورو 4 شوند. 

تمامی محصولات تولیدی گروه سایپا مجهز به موتور یورو 4 هستند 

شفیعی گفت: با توجه به اینکه هنوز سوخت با استاندارد یورو 4 فراهم نشده است با سازمان حفاظت محیط زیست توافق شد محصولات یورو 4 به صورت تدریجی و در طول سال 1391 متناسب با تأمین و توزیع سراسری سوخت مناسب، تولید شود بنابراین هم‌اکنون تمامی محصولات تولیدی گروه سایپا اعم از تیبا، رنو و نیسان مجهز به موتور یورو 4 بوده و با تأمین سوخت مناسب کالیبراسیون لازم صورت می‌گیرد.

معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با محصول X100 این شرکت اظهار داشت: تولید این محصول از اوایل سال 1391 آغاز شده است و متناسب با تأمین سوخت ظرفیت‌سازی خواهد شد.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت سایپا در تولید محصولات خود از نظرات کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست استفاده می‌کند؟ گفت: طبیعتاً سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با روال سایر کشورهای دنیا یک مرجع حاکمیتی جهت تدوین و نظارت بر مقررات زیست محیطی است و خودروسازان نیز در همین چارچوب با این سازمان همکاری می‌کنند.

وی درباره چگونگی تأثیر سوخت بر آلایندگی خودروهای تولیدی شرکت سایپا اظهار داشت: بدون شک بخشی از کیفیت عملکرد موتور از نظر بازدهی، مصرف سوخت و آلایندگی وابسته به کیفیت سوخت است که در ارتباط با آلایندگی بر اساس استانداردهای بین‌المللی از شرایط لازم جهت طراحی، کالیبراسیون و تست موتور سوخت مناسب برخوردار است.

معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این پرسش که به نظر شما ما چه اقدامی در زمینه تولید خودرو می‌توانیم انجام دهیم که با توجه به مقدورات کشور بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم؟ تصریح کرد: در ارتباط با تولید خودرو طبیعتاً استانداردهای رایج دنیا مانند یورو 4 مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی آنچه بسیار اهمیت دارد، توجه به این نکته است که معمولاً برای محصولات موتوری اعم از خودرو و موتور سیکلت باید جهت دستیابی به بهترین اثربخشی و صرفه جویی در منابع ملی الویت‌هایی مدنظر قرار گیرد.

وی درخصوص دستیابی به بهترین اثر بخشی و صرفه‌جویی برای محصولات موتوری اعم از خودرو و موتور سیکلت گفت: از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری، ایجاد امکانات جهت معاینه فنی خودروهای موجود در سطح شهر و جاده‌ها با هدف حفظ استاندارد جاری و ارتقای استانداردهای جاری محصولات تولیدی جدید از جمله اقدامانی است که می‌تواند به اثربخشی و صرفه‌جویی در منابع ملی کمک کند.

شفیعی افزود: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد فاصله استاندارد یورو 4 و یورو 2 حدود 1،2 گرم بر کیلومتر در انتشار گازهای آلاینده است ضمن اینکه در استاندارد یورو 2، 2،7 و در استاندارد یورو 4، 1،5 گرم بر کیلومتر، حد مجاز آلایندگی است؛ این در حالی است که خودروهای فرسوده و کاربراتوری بین 50 تا 200 گرم بر کیلومتر آلایندگی ایجاد می‌کنند.

معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: به دلیل عدم وجود معاینه فنی با استاندارد یورو 2 در شرایط فعلی عمده خودروهای تولید شده با این استاندارد از سال 1383 تاکنون (که حدود 5 میلیون دستگاه است) بیش از حد مجاز استاندارد یورو 2 ایجاد آلایندگی می‌کنند.
برچسب ها: سایپا ، پراید ، استاندارد
نظرات بینندگان