arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

بخش‌هایی از مصاحبه تاریخی اوریانا فالاچی با امام خمینی / امام: مجبور نیستی چادر سرت کنی

فالاچی در این گفت‌وگو از امام خمینی در مورد مسائل روز ایران از جمله بسته شدن روزنامه‌های چپ‌گرا، اعدام محکومان به فساد جنسی، حرمت موسیقی و مسائلی از این دست پرسیده بود. امام در این مصاحبه عنوان کرده بودند: «این غیرانسانی و غیرمنصافته است که مرا یک دیکتاتور بخوانند. اسلام عین عدالت است. دیکتاتوری در اسلام بزرگ‌ترین گناه است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امام: «بی‌انصافی است که مرا دیکتاتور بخوانند»

سرویس تاریخ «انتخاب»: پنجشنبه، پنجم مهر ۱۳۵۸، روزنامه سراسری ایتالیا به نام «کوریره دلاسرا» مصاحبه‌ای را از امام خمینی منتشر کرد که توسط روزنامه‌نگار زن معروف ایتالیایی، اوریانا فالاچی، انجام شده بود. فالاچی در این گفت‌وگو از امام خمینی در مورد مسائل روز ایران از جمله بسته شدن روزنامه‌های چپ‌گرا، اعدام محکومان به فساد جنسی، حرمت موسیقی و مسائلی از این دست پرسیده بود. امام در این مصاحبه عنوان کرده بودند: «این غیرانسانی و غیرمنصفانه است که مرا یک دیکتاتور بخوانند. اسلام عین عدالت است. دیکتاتوری در اسلام بزرگ‌ترین گناه است.» گفته می‌شد که این نخستین مصاحبه امام خمینی با یک خبرنگار زن خارجی بود که در یکی از مطبوعات بانفوذ و وزین ایتالیا منتشر می‌شد. فرازهایی از این گفت‌وگو را که روزنامه کیهان مورخ ۵ مهر ۵۸ منتشر شد، در ادامه می‌خوانید:

چرا برخی از روزنامه‌های کمونیستی و یا چپ‌گرا بسته شده‌اند؟

آزادی نمی‌تواند به معنای آِزادی توطئه و فساد باشد. آن‌هایی که مثل ما فکر نمی‌کردند را ما برای پنج ماه تحمل کردیم. سپس من آن‌ها را به مناظره دعوت کردم؛ اما آن‌ها با آتش زدن صندوق‌های رای در مرکز رای‌گیری و با زور و تفنگ پاسخ دادند. در واقع آن‌ها (کمونیست‌ها) بودند که مسئله کردها را پیش کشیدند. روزنامه‌ها به این خاطر تعطیل شدند که مخالفت غیرواقع می‌کردند و یا برای منافع رژیم سابق کار می‌کردند و یا برای اجانب.

کدام‌یک از گروه‌های چپ بر علیه شاه به عنوان (دشمن) می‌جنگیدند؟

هیچ‌یک از آن‌ها در جنگ بر علیه رژیم سابق شرکتی نداشتند. هیچ‌یک از آن‌ها نجنگیدند و رنج نبردند... آن‌ها هیچ کاری نکردند و به هیچ وجه برای انقلاب خدمتی انجام ندادند. این درست است که برخی از آن‌ها زحمت کشیدند، اما یا برای مقاصد خودشان یا برای علایق خودشان. کار ما همیشه یک حرکت اسلامی بود و کار آن‌ها مخالفت با این. به هر حال این نظر من است که ما با یک «چپ» واقعی روبه‌رو نیستیم. بلکه با یک چپ دروغین که به وسیله آمریکایی‌ها درست شده [مواجهیم].

چه دیدی راجع به «آزادی» دارید؟

آزادی، این مفهوم ساده‌ای برای معنی کردن نیست. بگذارید بگوییم آزادی یعنی این‌که شخص آن‌چه را که خود می‌خواهد عقیده داشته باشد و آن‌جوری که می‌خواهد فکر کند و او را مجبور به فکر کردن به طرز دیگری نکنند.

در مورد اعدام افرادی که به مسائل انحرافی جنسی می‌پردازند و همچنین فواحش [نظرتان چیست]؟

این اعدام‌ها برای از بین بردن فساد و تزکیه جامعه مفید است. اگر انگشت شما قانقاریا بگیرد چه می‌کنید؟ آیا می‌گذارید به دست شما و سپس به همه بدن شما برسد؟ یا آن‌که انگشت را قطع می‌کنید؟ چیزهایی که یک ملت را فاسد می‌کند باید از بین برود. فساد، فساد، ما باید فساد را نابود کنیم.

در این لحظه امام به فالاچی می‌گویند: «مجبور نیستی چادر سرت کنی» و او چادرش را برمی‌دارد و درباره وضع زنان در ایران از ایشان می‌پرسد.

این قانون که به مرد اجازه می‌دهد چهار زن بگیرد خیلی مترقی است. زیرا زنان تعداد بسیار بیش‌تری نسبت به مردان دارند. شما کدام‌یک را ترجیح می‌دهید، این‌که یک زن با مردی که قبلا ازدواج کرده ازدواج کند، یا این‌که تبدیل به یک فاحشه شود؟

[در دفاع از منع الکل و موسیقی]: من هیچ علاقه‌ای به قوانین مسیحیت که در آن کشیش مشروب می‌نوشد و چیزی می‌خواند ندارم.

آیا موسیقی باخ و بتهون هم بد است؟

این‌ها نام چه کسانی است؟ من نمی‌دانم.

نظرات بینندگان