arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸

افشاگر مکالمه ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین مشخص شد

رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که افشاگری که شکایت او باعث به جریان افتادن طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شده است، یک مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که افشاگر مکالمه ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین که باعث به جریان افتادن طرح استیضاح رئیس جمهوری کشورشان شده اند، مشخص شده است.

به گزارش مهر به نقل از بی بی سی، رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که افشاگری که شکایت او باعث به جریان افتادن طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شده است، یک مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» بوده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، این مامور اطلاعاتی که نامش منتشر نشده در یک دوره زمانی در کاخ سفید مشغول به کار بوده است.

این افشاگر گفته است که مقامات ارشد کاخ سفید تلاش کرده بودند که تمام اطلاعات مربوط به تماس تلفنی ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را «مخفی» کنند.

ساعاتی پیش اعلام شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال کسی است که محتوای مکالمه تلفنی او با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را منتشر کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه های لس‌آنجلس تایمز و نیویورک تایمز، دونالد ترامپ به کارمندان دفتر آمریکا در سازمان ملل ماموریت داده است تا کسی که محتوای مکالمه تلفنی او با رئیس جمهوری اوکراین را منتشر کرده است پیدا کنند.

بر اساس گزارش های این ۲ روزنامه آمریکائی، ترامپ ضمن سرزنش نیروهای اطلاعاتی همچنین مشاوران کاخ سفید به دلیل نقش آنها در نشت خبر این مکالمه، گفته است که می‌خواهد بداند چه کسی این کار را انجام داده است؛ چراکه این کار نوعی «جاسوسی» و «خیانت» است.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به فرد افشاکننده این مکالمه گفته است: اساسا این شخص هرگز این گزارش را ندیده است، هرگز شاهد این تماس نبوده است. او فقط چیزی شنیده، کار او نوعی جاسوسی است. می‌دانید ما در گذشته چگونه با چنین اقداماتی برخورد می‌کردیم؟ ما به شیوه‌ای متفاوت از آنچه امروز می‌بینید با خیانت و جاسوسی رفتار می‌کردیم.

به گزارش ۲ رسانه مذکور، یکی از حاضران در این جلسه، اظهارات ترامپ را ضبط کرده و در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.

شایان ذکر است، شب گذشته کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نشست استماعی را در خصوص مکالمه جنجالی ترامپ- زلنسکی به ریاست آدام شیف رئیس این کمیته برگزار کرده بود.

این درحالیست که وزارت دادگستری آمریکا چندی پیش متن مکالمه تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با همتای اوکراینی خود را منتشر کرده بود.

وزارت دادگستری آمریکا در این باره اعلام کرده بود که متن ۵ صفحه ای نوشتاری این گفتگوی تلفنی را از طبقه بندی اطلاعاتی خارج کرده در وبگاه کاخ سفید نیز منتشر کرده است.

به گزارش رویترز، در این متن مشخص است که ترامپ از «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین خواسته است تا به پرونده فرزند «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا «نگاهی» بیاندازد.

این در حالیست که برخی از مقامات آمریکائی پیشتر اعلام کرده بودند که در صورتیکه ترامپ برای انجام تحقیقات درباره فرزند «جو بایدن» بر زلنسکی اعمال قدرت کرده باشد، باید مورد استیضاح قرار بگیرد.

در همین رابطه، با افزایش تلاش دموکرات‌ها برای پیشبرد روند استیضاح ترامپ و تمرکز آنها بر گفتگوی جنجالی وی با «ولادیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی اش در ماه ژوئیه، ۲۰۶ نفر از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا- از مجموع ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان- حمایت خود را از روند استیضاح اعلام کرده اند.

نظرات بینندگان