arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

اعتراض به نمایش غیرقانونی فیلم و سریال خارجی در سامانه‌های VOD

هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران اعتراض مجدد خود به نمایش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بدون رایت و پروانه نمایش در VOD را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران اعتراض مجدد خود به نمایش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بدون رایت و پروانه نمایش در VOD را اعلام کرد.

مرتضی شایسته سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران ضمن اعلام این خبر گفت: علیرغم اعتراض‌های مکرر هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل، همچنان وزارت ارشاد هیچگونه کنترلی بر کار VOD ندارد و اغلب این شرکت‌ها، همچنان به نمایش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بدون داشتن امتیاز حق پخش (رایت) و پروانه نمایش از معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه می‌دهند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد باید ساماندهی جدیدی برای VOD در نظر گرفته شود. بر اساس قوانین موضوعه کشور، این شبکه‌ها باید تحت کنترل وزارت ارشاد و یا سازمان صدا و سیما باشند. نمایش بدون خرید رایت‌ها بعید نیست با شکایت صاحبان این فیلم‌ها یا سریال‌ها روبرو شود و از وجوه ایران در دادگاه لاهه برداشت شود. یعنی سودش را عده‌ای معدود ببرند ولی دولت از پول مردم، مجبور به پرداخت خسارت صاحبان فیلم‌ها و سریال‌ها شود.

شایسته گفت: این چندمین بار است که ما موضوع را تذکر می‌دهیم، اما ظاهر گوش شنوایی نیست.

وی هچنین توضیح داد: از سوی دیگر این فیلم‌ها بدلیل نداشتن امتیاز، حق نمایش (رایت) به معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمی‌شود، تا مجوز و پروانه نمایش صادر گردد. از سوی دیگر دود رفتار این شرکت‌ها به چشم سینمای ایران می‌رود. این شرکت‌ها اغلب با پرداخت‌های غیرمتعارف به سازندگان سریال‌های خانگی، به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها کمک می‌کنند و باز دود این رفتارهای غیرحرفه‌ای نیز به چشم سینمای ایران می‌رود.

سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران تاکید کرد: هیات مدیره انجمن در نشست خود از سازمان صدا و سیما و یا وزارت ارشاد (هرکدام متولی کنترل VOD هستند) درخواست دارد با ورود به موضوع جلوی این رفتارهای غیرقانونی را بگیرد. هیات مدیره همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخصوص کمیسیون فرهنگی تقاضای رسیدگی و تسریع امر ساماندهی شبکه‌های VOD را دارد.

وی توضیح داد: متاسفانه بعضی از سریال‌های نمایش خانگی نیز از نظر محتوا آثار غیرقابل قبولی هستند. در این زمینه هیات مدیره انجمن امیدوار است با روشن شدن وضعیت VOD، برای سریال‌های بی محتوا نیز فکری اساسی شود.

سخنگوی انجمن در ادامه گفت: در این نشست هیات مدیره انجمن از تهیه‌کننده جوان و خوش فکر رضا درمیشیان که از اعضای انجمن نیز هست، بخاطر تولید فیلم داریوش مهرجویی، تشکر و قدردانی کرد. هیات مدیره اعتقاد داشت که این گام توسط درمیشیان به عنوان شاگرد مهرجویی، حرکتی قابل تحسین است و اگر همه شاگردان استادان بزرگ به چنین اقدامی متوسل شوند، بی‌گمان تولیدات فاخری به سینمای ایران هدیه خواهد شد. البته هیات مدیره انجمن از نبود حمایت نهادهای مسئول از جمله بنیاد سینمایی فارابی از این فیلم سینمایی انتقاد داشت. هیات مدیره امیدوار است مسئولان سینمایی کشور به وظیفه خود در قبال استادان و پیشکسوتان سینمای ایران عمل کنند.

شایسته در پایان گفت: هیات مدیره انجمن در پی بعضی اخبار مبنی بر تشکیل صنف توسط دولت، آن را غیرمعقول دانست. هیات مدیره اعتقاد داشت که شیوه فدراتیو برای فعالیت صنفی تهیه‌کنندگان در شرایط کنونی بسیار منطقی تر و به روزتر است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان