arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸

لایو خبر - ۱۹ مهر ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس: افرادی که به احکام «بازپرس بازداشت شده دادسرای رسانه» اعتراض دارند به رئیس قوه قضاییه نامه بنویسند/تلاش می کنیم که اعمال ماده۴۷۷ شود
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۳۱

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اگر احکامی در شعبه مرتبط با بازپرس بازداشت شده دادسرای رسانه وجود دارد که در مرحله بدوی قطعی شده و کسی نسبت به آن اعتراض دارد، می‌تواند به رئیس قوه قضائیه مراجعه کند و اگر تشخیص بدهند که خلاف شرع است، با کمیسیون قضایی مکاتبه کنند تا به این موضوع را رسیدگی کنیم.

برایان هوک: دنبال درگیری با ایران نیستیم / ایران باید بین انقلابی بودن و سقوط اقتصاد خود یکی را انتخاب کند / واشنگتن به دنبال رسیدن به «توافق جامع» با تهران است / هدف از اعزام نیرو به عربستان جلوگیری از «تهدیدهای ایران» است 
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۳۰

نماینده دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد که واشنگتن به دنبال رسیدن به «توافق جامع» با ایران است و از تلاش‌های کشورهای اروپایی در این زمینه استقبال می‌کند. 

هوک با اشاره به قصد دولت آمریکا برای اعزام هزاران نیرو به عربستان سعودی گفت هدف از این اقدام جلوگیری از «تهدیدهای ایران» است و آمریکا به دنبال درگیری نیست.

مقام آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش خواستار مقابله با برنامه موشکی ایران شد. او گفت: «برنامه موشکی ایران باید مهار شود.

اردوغان: عملیات در شمال سوریه را متوقف نمی‌کنیم / ما کُردها را هدف قرار نمی‌دهیم،‌ بلکه گروه‌های تروریستی را تحت حمله قرار داده‌ایم
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۲۹

طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که کشورش «علی‌رغم همه تهدیدات» عملیات در شمال سوریه را متوقف نخواهد کرد.

اردوغان که در نشست اتحادیه رؤسای پارلمان‌های بین‌المللی در استانبول سخنرانی می‌کرد گفت این کشور ۳۵ سال است که گرفتار «تروریسم» است. وی گفت:«تروریسم وبای عصر بوده و نتایج خطرناکی بر روابط داخلی و خارجی دارد.»

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «ما به استقلال کشورهای همسایه احترام می‌گذاریم اما تهدید امنیت و استقرارمان از داخل این کشورها را رد می‌کنیم.»

وی تاکید کرد:«باید موضع یکپارچه‌ای در برابر گروه‌های تروریستی که همه ما را تهدید می‌کنند اتخاذ کنیم.»

اردوغان در این سخنان گفت: «ما کُردها را هدف قرار نمی‌دهیم،‌ آنها برادران ما هستند بلکه ما گروه‌های تروریستی را که امنیت ما را هدف قرار می‌دهند تحت حمله قرار داده‌ایم.»

ظریف: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی آید / گزینه‌های بهتری در مقابل دوستانمان در ترکیه قرار داده‌ایم / می‌توانیم اداره امنیت مرز‌ها را به ارتش سوریه با همکاری دولت ترکیه بگذاریم / راه حل نهایی ایران برای سوریه، گفتگوی سوری-سوری، بازبینی قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۱ است
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۹:۴۳

 محمد جواد ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه گفت: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید.

وی گفت «هر چند ما مطالبه ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی را قبول داریم، اما باور نداریم که این امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست می‌آید. ما گزینه‌های بهتری داریم و گزینه‌های بهتری در مقابل دوستانمان در ترکیه قرار داده‌ایم.

ظریف در توضیح گزینه‌هایی که ایران به طرف ترکیه‌ای پیشنهاد داده‌است به توافق آدانا اشاره کرد و گفت: «توافق آدانا همچنان معتبر است، ما می‌توانیم کردها، دولت ترکیه و دولت سوریه را گرد هم بیاوریم و اداره امنیت مرز‌ها را به ارتش سوریه با همکاری دولت ترکیه بگذاریم. این راهکار بهتری برای دست یافتن به امنیت است

ادعای رویترز: آمریکا در واکنش به حملات به آرامکو، چند هزار نیرو به عربستان اعزام می‌کند
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۹:۴۲

به نوشته رویترز، واشنگتن اعلام کرده است که در پی حملات چند هفته پیش به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی،‌ چند هزار نیروی اضافی به عربستان سعودی اعزام خواهد کرد.

یگان پهپادی ارتش یمن چندی قبل با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در شهرهای «بقیق» و «خریص» حمله کرده که براثر آن، این تأسیسات آتش گرفت و بر اساس برآوردها و گزارش‌های منتشر شده، نزدیک به نیمی از تولید نفت سعودی کاهش یافت.

ذوالنوری: محصورین از همه امکانات برخوردار هستند؛ یک نفرشان از سر لجاجت استفاده نمی‌کند
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۹:۴۱

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره محصورین گفت: الان اینها اگر بخواهند مسافرت بروند، تفرج و تفریح داشته باشند، اگر بخواهند سفر زیارتی بروند، اگر بخواهند دکتر و معالجه بروند ممنوعیت ندارد. تحت‌الحفظ این سفرها را بروند کما اینکه برخی این را رفته‌اند، ولی می‌بینیم یک نفر از اینها از همین فرصت‌ها استفاده می‌کند و یک نفر از موضع لجاجت حاضر نیست، لجبازی و لجاجت است و مقاومت می‌کند

انگلیس: حادثه نفتکش ایرانی نگران کننده است / به دنبال یافتن واقعیت ها هستیم
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۹:۴۱

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در دریای سرخ را «نگران کننده» خواند.

این سخنگو که خواست نامش فاش نشود روز جمعه به ایرنا گفت:‌ گزارش‌هایی که درباره انفجار یک نفت‌کش در دریای سرخ منتشر شده نگران کننده است. وی افزود: به دنبال یافتن واقعیت ها هستیم.

رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی: شواهدی از خرابکاری و ایجاد اختلال سازمان یافته در نفتکش‌های ایران در محدوده بنادر عربستان وجود داشت؛ انفجار در نفتکش ‎SABITI این موضوع را تقویت کرد
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۸:۲۶

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در حساب توییتری خود نوشت: «‌خرابکاری درنفتکشهای حامل ‎نفت ایران در ماههای گذشته در محدوده بنادر عربستان مسبوق به سابقه بوده است.

شواهدی از ایجاد اختلال سازمان یافته در کشتیهای حامل محموله های متعلق به ‎ایران وجود داشت اما انفجار در نفتکش ‎SABITI دلائل اختلال سازمان یافته را تقویت کرده است

ترکیه: ۳۴۲ تروریست را از پا در آوردیم / بزودی عملیات ما در شمال سوریه به پایان می‌رسد
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۸:۲۶

وزارت دفاع ترکیه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای به عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه پرداخت و مدعی شد که از ابتدای این عملیات تا کنون ۳۴۲ نیروی نظامی کرد کشته شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری تی آر تی عربی، در این بیانیه آمده است: به زودی عملیات «چشمه صلح» به موفقیت و با تلاش متکی بر خود، به پایان خواهد رسید.

وزارت دفاع ترکیه صبح امروز نیز در بیانیه‌ای از کشته شدن اولین نیروی ارتش این کشور خبر داد؛ هرچند خبرگزاری هاوار وابسته به کردهای سوریه مدعی شده که طی ساعات گذشته تا کنون، ۱۰۰ عنصر وابسته به ترکیه و نظامیان این کشور کشته و نُه نفر از نیروهای ارتش ترکیه نیز بازداشت شده‌اند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که درگیری‌ها در عمق هشت کیلومتری خاک سوریه جریان دارد و همزمان حملات هوایی ارتش ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه صورت می‌گیرد.

موضع آیت‌الله سیستانی درباره استفاده از خشونت علیه معترضین در عراق: دولت عراق و سرویس های امنیتی آن، مسئول خون های زیادی هستند/ نمی توانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۸:۲۴

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کربلای معلی در خطبه های نماز جمعه که در حرم مطهر امام حسین(ع) ایراد شد، عنوان کرد: در حالی که مقامات رسمی اعلام کردند که دستورات سختگیرانه ای را درباره منع نیروهای امنیتی از شلیک مستقیم به سمت تظاهرات کنندگان صادر کرده اند، هزاران نفر از آنها از طریق هدف قرار دادن مستقیم با سلاح گرم در حضور عده زیادی در بغداد و ناصریه و دیوانیه و دیگر شهرها در صحنه هایی هولناک که قساوت فراتر از حد و تصور را نشان می دهد، شهید و مجروح شدند

دولت و سرویس های امنیتی آن، مسئول خون های زیادی هستند که در تظاهرات روزهای گذشته چه بین شهروندان بی گناه و چه عناصر امنیتی مکلف به برخورد با آنها ریخته شد و نمی توانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند

اسرائیل: سردار سلیمانی در لیست ترور ما نیست
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۶:۱۷

یوسی کوهین رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» در گفتگو با روزنامه عبری «مشبحاه» اظهار داشت که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران تاکنون در فهرست ترور اسرائیل قرار نگرفته اما ترور وی امکان پذیر است. وی افزود: سلیمانی هیچ اشتباهی مرتکب نشده که ما او را در فهرست ترورها قرار دهیم و وی می داند که ترور شدنش توسط اسرائیل امر محال نیست.

سید احمد خاتمی: انتخابات، جای دعواهای جناحی نیست؛ پای آبروی نظام در میان است / تفسیر قانون به عهده شورای نگهبان است؛ این شورا هم تفسیرش از قانون نظارت استصوابی است
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۵:۵۶

خطیب نماز جمعه گفت: آیا در دنیا هر کس خودش را معرفی کرد برای انتخابات اسمش را می نویسند؟ مردم سالاری این نیست که بی حساب و کتاب اسم بنویسند، مردم به قانون اساسی رای دادند و قانون اساسی هم گفته است که شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت ها را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اصول قانون اساسی گفت: تفسیر قانون به عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان تفسیرش از قانون نظارت استصوابی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برخی می‌گویند، چیز جدید است و قبلا نبوده؛ امام یک هیاتی را برای انتخابت دوره اول مجلس انتخاب کردند و در آن نیز نظارت استصوابی انجام شد که مسعود رجوی خبیث را رد کرد.

علم‌الهدی: در فضای مجازی علیه مسئولین ما چه‌ها که نمی‌گویند / می‌خواهند دختر و پسر این مملکت را لاابالی و ولنگار کنند / اسرائیل با شکل روحانی، جاسوس به بغداد فرستاده
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۵:۵۵

علم‌الهدی گفت: این اضلاع شش گانه تهاجم و دشمنی دشمن در طول ۴۰ سال و مخصوصا در سال‌های اخیر است که حتی یکی از اینها انقلابی را از پا در آورده و فتنه رنگی در میان مردم کشورها ایجاد کرده و انسجام کشورها را بهم زده؛ اما در ایران انقلاب ما در شش طرف گیر کرده و مردم اما باطل السحر همه اینها یک چیز است و یک خصوصیت در ما باطل السحر همه جنگ‌هاست که آن حسین(ع) است.

وی ادامه داد:‌ این پیاده‌روی اربعین که در تاریخ اسلام بی سابقه است پاسخگویی به همه جنگ‌هاست که این جنگ‌ها را نابود کرده است. از ۴ یا ۵ سال پیش که پیاده روی اربعین شکل گرفت دشمنان فکر کردند سکوت کنند و دنیا با خبر نشود اما نتوانستند و امسال خواستند با راه های دیگر این حرکت را متوقف کنند.

وزارت خارجه: نفتکش ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری از شرق دریای سرخ هدف قرار گرفته / مسئولیت ناشی از این اقدام بر عهده عوامل این ماجرا جویی خطرناک است
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۴:۰۷

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ اعلام کرد: بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

موسوی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفتکش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسیها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

همسر کاووس سیدامامی از ایران رفت
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۱:۱۳

مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی متهم پرونده معروف به فعالان محیط زیستی که بهمن سال ۹۶ بنابر اعلام مسئولان، در اوین خودکشی کرد، با رفع دستور قضایی مبنی بر ممنوعیتش برای خروج از کشور، از ایران رفت.

۲۰ کشته در عملیات ترکیه در سوریه
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۱:۱۳

از ابتدای حمله ترکیه به سوریه تاکنون بیش از ۲۰ نفر کشته و ده‌ها تن نیز زخمی شده اند؛ و خبر دیگر اینکه ارتش ترکیه روز پنجشنبه تجهیزات نظامی بیشتری به مرز‌های سوریه ارسال کرده است.

۸ کشته در تصادف ۲ اتوبوس زائران ایرانی در عراق
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۱:۱۲

، تصادف دو دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی در واسط عراق موجب کشته شدن ۸ زائر و ۳۰ مجروح شد که با اقدامات امدادی مجروحان به بیمارستان امام حسین (ع) مهران منتقل و تحت درمان و اقدامات پزشکی قرار گرفتند.

ترکیه ۱۱ روستای سوریه را تصرف کرد
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۱:۰۷

شبکه خبری الجزیره گزارش داد: ارتش ترکیه با محاصره شهر‌های «تل ابیض» و «راس العین» در شمال سوریه، ۱۱ روستا در اطراف این دو شهر را تصرف کرده است.

حمله تروریستی به نفتکش ایرانی در ۶۰ مایلی جده عربستان
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۱:۰۷

شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد نفت‌کش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است. دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ بود که متوقف شد. خوشبختانه همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن بوده و کشتی نیز اکنون در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی درصدد کنترل آن هستند.

بغداد: حضور نظامیان ایرانی برای امنیت اربعین کذب است
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۱:۰۶

سخنگوی ستاد عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق پنجشنبه شب در یک گفت و گوی رسانه ای شایعات منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر حضور نیروهای نظامی از جمهوری اسلامی برای مساعدت در تامین امنیت مراسم میلیونی اربعین و جنجال سازی به بهانه آن را رد کرد. سرلشکر"تحسین الخفاجی" گفت که هیچ نیروی ایرانی در داخل خاک عراق حضور ندارد. وی گفت: این که گفته شده نیروهای نظامی ایران وارد عراق شده اند، صحت ندارد و در خط مرزی نیز نیروهای الحشد الشعبی و نه ایرانی، حضور دارند.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۰۸:۰۰

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان