arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۵۳: سفارش شاه برای انتصاب قوم و خویش فرح در بانک عمران

شاهنشاه مقداری اوقات تلخی با دکتر رام، رئیس بانک عمران، فرمودند که به او ابلاغ کنم. دلم سوخت چون او را نسبت به شاهنشاه مرد خدمتگزاری می‌دانم ولی گویا راجع به یک شخص که باید مهندس مشاور بانک در طرح شهرسازی خورزین تهران شود (از اقوام علیاحضرت شهبانو)، با آن‌که دو  دفعه شاهنشاه فرموده‌اند بشود، مخالفت کرده و دیروز هنگام شرفیابی به او فحش دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۵۳: سفارش شاه برای انتصاب قوم و خویش فرح در بانک عمرانپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

صبح شرفیاب شدم. خوشبختانه گزارش سلامتی ایشان رسید. شاهنشاه خوشوقت شدند، ولی به روی خودشان نیاوردند. چنان‌که قبلا نوشته بودم ظاهرا راجع به سلامتی من است! شاهنشاه مقداری اوقات تلخی با دکتر رام، رئیس بانک عمران، فرمودند که به او ابلاغ کنم. دلم سوخت چون او را نسبت به شاهنشاه مرد خدمتگزاری می‌دانم ولی گویا راجع به یک شخص که باید مهندس مشاور بانک در طرح شهرسازی خورزین۱ تهران شود (از اقوام علیاحضرت شهبانو)، با آن‌که دو  دفعه شاهنشاه فرموده‌اند بشود، مخالفت کرده و دیروز هنگام شرفیابی به او فحش دادند. ضمنا به من می‌فرمودند: «خبر به من رسیده که رام نظر داشته خیابان‌های خورزین طوری ساخته شود که زمین او مرغوب گردد.» عرض کردم: «فکر نمی‌کنم این خبر صحیح باشد.» فرمودند: «به هر صورت باید بداند که من دو دفعه امر نمی‌دهم، اگر یک دفعه گفتم، باید اجرا شود. حالا پس از آن‌که دو دفعه در این امر به خصوص امر می‌دهم، می‌گوید می‌خواهم مهندس مشاور دیگری انتخاب بکنم!»

سفیر ونزوئلا را پذیرفتم که خداحافظی کند.

بعدازظهر کار کردم. امروز تولد علیاحضرت شهبانوی ایران است. امشب مهمانی در کاخ بود، تا ساعت ۲ صبح ماندم. حالا با خستگی زیاد این مختصر را می‌نویسم.

سر شام به شاهنشاه عرض کردم: «انگلیس‌ها موافقت کرده‌اند افسران بازنشسته آن‌ها موشک‌های ضدهوایی ما را که از انگلیس خریده‌ایم، در صورت لزوم در مرز عراق عمل کنند.» شاهنشاه خیلی خیلی خوشوقت شدند (به نظر من بیش‌تر از جنبه سیاسی آن).

فرمودند: «اقبال الان به من گفت: دو شرکت نفتی آمریکایی که می‌خواستند با ما قراردادهای خرید گاز ببندند به طور غیرمنتظره انصراف حاصل کرده‌اند. فکر می‌کنی موضوع چه باشد؟» عرض کردم: «قابل تامل است.»

 

پی‌نوشت:

۱- احتمالا منظور اراضی خورآذین متعلق به عزت‌الدوله – همسر امین‌الدوله – است که پس از این‌که میرزا جعفر حکیم‌الهی این اراضی را خرید و آباد کرد آن را «الهیه» خواند. خورزین ممکن است صورت گفتاری خورآذین بوده که علم آن را به همان صورت نوشته است.

نظرات بینندگان