arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸

ارتش: جت آموزشی و پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» رونمایی شد

جت آموزشی و پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» صبح امروز (پنجشنبه) با حضور وزیر دفاع، فرمانده نیروی هوایی ارتش و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد. جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای 12 متر طول، چهار مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف 12 کیلومتر به پرواز درآید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارتش اعلام کرد: جت پیشرفته آموزشی و تمام ایرانی یاسین صبح امروز با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد.

این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، صبح امروز با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه اجرا کرد.

این جت آموزشی به دست توانمند متخصصان وزارت دفاع و همکاری نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است.

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای 12 متر طول، چهار مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف 12 کیلومتر به پرواز درآید.

بال این هواپیما با بیش از 10متر طول و 24 مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می کند.

جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.

کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.

صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.

میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.

جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان