arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸

ابتکار: زنان تحصیلکرده ۳ تا ۴ برابر مردان بیکار هستند

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بیکاری زنان تحصیلکرده در اکثر نقاط کشور را ۳ تا ۴ برابر مردان عنوان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایلنا،معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بیکاری زنان تحصیلکرده در اکثر نقاط کشور را ۳ تا ۴ برابر مردان عنوان کرد.

معصومه ابتکار (معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون حقوقی و قضایی در حال سپری شدن آخرین مراحل است. این لایحه یکبار به شورای نگهبان ارسال شده و اشکالاتی به آن وارد و اصلاحاتی انجام شد و فکر می کنم تنها یک بند آن مانده باشد که امیدواریم زودتر تصویب و به صورت قانون ابلاغ شود.

وی ادامه داد: ما نیازمند قانونی هستیم که از کودکان و نوجوانان به طور قاطع در برابر خشونت و سوءاستفاده حمایت کند. اورژانس اجتماعی نیز یکی از مراکزی است که از موفق ترین شبکه های مداخله در بحراناست و آمادگی این را دارد که در جهت اجرای این قانون گام بردارد و به خوبی می تواند با اجرای این قانون از کودکان حمایت کند‌.

وی همچنین درباره تحصیل زنان روستایی گفت: یکی از برنامه های ما همکاری با وزارت آموزش و پرورش در این زمینه است. همچنین در این خصوص موافقت نامه ای با سازمان نهضت سوادآموزی داریم که طی این تفاهم نامه آموزش هایی به تسهیلگران ارائه شده است تا به زنان روستایی و عشایری که از آموزش و تحصیل عقب مانده اند، بتوانند کمک کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه از سال ۹۴ تفاهم نامه با نهضت سوادآموزی در حال اجراست، گفت: با وزارت آموزش و پرورش نیز در ارتباط با کودکان بازمانده از تحصیل طرح هایی را اجرا می کنیم و همچنین در این خصوص نشستی با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی خواهیم داشت.این وزارتخانه اخیرا طرحی درباره شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در سراسر کشور ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه ۳۸ درصد زنان قبل از انقلاب بازمانده از تحصیل بودند، ادامه داد: در حال حاضر این آمار به ۴ درصد رسیده است، اما برای ما یک نفر نیز زیاد است و ما تلاش می کنیم که هیچ کودکی چه دختر و چه پسر از تحصیل محروم نماند.

ابتکار همچنین در این باره که زنان روستایی نقش فعالی در تولید دارند، اما اغلب فعالیت های آنها بدون دستمزد است، گفت: امیدواریم که ساختارهای نادرست فرهنگی و اجتماعی روستا نیز اصلاح شود. معتقدم با توجه به اقداماتی که در حال انجام است و ایجاد صندوق های روستایی بتدریج فرهنگ روستا تغییر کرده و زنان مشارکت بیشتری داشته باشند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره توان افزایی اقتصادی زنان گفت: زنان تحصیلکرده در اکثر نقاط کشور از جمله در روستاها ۳تا ۴ مردان بیکار هستند و توان افزایی اقتصادی زنان چه زنان سرپرست خانوار و چه دختران جوان فارغ التحصیل از مهمترین برنامه های ما است.

وی همچنین درباره کودک همسری در برخی روستاها گفت: بخشی از این موضوع به قانون مربوط می‌شود و ما در این زمینه پیگیر هستیم تا ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به طور کامل ممنوع شود و امیدواریم در بعد فرهنگی نیز این فرهنگ‌سازی ایجاد شود که زیر ۱۳سال واقعا دوره کودکی است و به نفع بچه ها نیست که در این سن ازدواج کنند، چرا که هیچکدام از حقوق آنها تامین نمی شود و در عین حال برای آنها مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: همه دستگاهها باید در این خصوص کمک کنند تا به جامعه تعاریف کودکی و مشکلات پزشکی ناشی از ازدواج در سنین کودکی آموزش داده شود.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان