arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

ترکیه: برای از سرگیری عملیات نظامی در سوریه آماده‌ایم

وزیر دفاع ترکیه می‌گوید در صورتی که شبه نظامیان کرد به تعهد خود برای عقب‌نشینی از نقاط مرزی عمل نکنند، آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه را از سر می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفت در صورتی که شبه نظامیان کرد بر اساس توافق آتش‌بس عمل نکنند، ارتش ترکیه عملیات نظامی‌اش را در شمال سوریه از سر می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکار که در شهر «قیصریه» (کایسری) ترکیه در جمع گروهی از هواداران حزب حاکم سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما این عملیات را برای پنج روز متوقف کردیم. تروریست‌ها این منطقه را ترک می‌کنند. اگر این کار را نکنند، عملیات خود را مجددا آغاز می‌کنیم. آماده‌سازی نیروها کامل شده است و انگیزه آن‌ها هم بالا است.»

وی با اشاره به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که از احتمال استفاده از مهمات ممنوعه توسط ارتش ترکیه حکایت دارد، این تصاویر را جعلی خواند و مدعی شد که آنکارا در حمله به شمال سوریه نه از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده و نه آنطور که گروه‌های حامی حقوق بشر و رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند، غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

او گفت: «کردها ادعا کرده‌اند که ما غیرنظامیان را هدف قرار داده‌ایم. آن‌ها پروپاگاندا به راه انداختند و مدعی شدند که از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است... ما از هیچ مهمات ممنوعه‌ای استفاده نکردیم. در انبار تسلیحاتی ارتش ترکیه چنین مهماتی وجود ندارد.»

وزیر دفاع ترکیه افزود: «این عملیات در چارچوب دفاع از خود صورت می‌گیرد. ما به تمامیت ارضی همسایگان خهود احترام می‌گذاریم و تنها هدف ما این است که اجازه ندهیم تروریست‌ها در مرزهای ما حضور داشته باشند.»

ارتش ترکیه دو هفته پیش بعد از اعلام تصمیم دولت آمریکا برای عقب‌نشینی نظامی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، علیه این شبه نظامیان عملیات نظامی آغاز کرد. در جریان این عملیات، ده‌ها نفر کشته شده‌اند. شبه نظامیان کرد می‌گویند بسیاری از این کشته‌ها غیرنظامی بوده‌اند، اما آنکارا تأکید دارد که صرفا اعضای گروه‌های شبه نظامی را هدف قرار داده است.

آخر هفته گذشته بعد از سفر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به آنکارا، ترکیه اعلام کرد عملیات خود در شمال سوریه را به مدت پنج روز متوقف می‌کند، تا به گروه‌های شبه نظامی کرد فرصت دهد که از مناطق مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی کنند. با این وجود، در دو روز گذشته گزارش‌هایی از درگیری‌های پراکنده میان طرفین گزارش شده است.

ترکیه گروه‌های شبه نظامی کرد مستقر در شمال سوریه را شاخه «پ‌ک‌ک» و تروریستی می‌داند و عملیات در سوریه را نیز به بهانه مقابله با همین گروه‌ها آغاز کرده است. آنکارا همچنین می‌گوید با عقب رانده نیروهای کرد به دنبال ایجاد یک «منطقه امن» در داخل خاک سوریه است تا این منطقه را به محلی برای اسکان آوارگان سوری تبدیل کند.

در حال حاضر بیش از ۳ میلیون آواره سوری در ترکیه حضور دارند و آنکارا از این جمعیت به عنوان اهرم فشاری بر کشورهای اروپایی استفاده کرده است. ترکیه اتحادیه اروپا را تهدید کرده که در صورت عدم حمایت از ایجاد «منطقه امن» در سوریه، مرزهای خود را به سوی اروپا باز کند تا موجی آوارگان راهی این قاره شوند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان