arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

اردوغان خطاب به کردها: اگر منطقه را ترک نکنید سرتان را له می‌کنیم

رئیس جمهوری ترکیه ضمن اعلام این ضرب‌الاجل گفت که اگر نیروهای کرد تا زمان تعیین شده منطقه را ترک نکنند «سرشان را خرد خواهیم کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش «انتخاب» به نقل از یورو نیوز؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه به نیروهای کرد اخطار داد که تا ۱۲۰ ساعت دیگر از شمال سوریه عقب نشینی‌ کنند.

وی ضمن اعلام این ضرب‌الاجل گفت که اگر نیروهای کرد تا زمان تعیین شده منطقه را ترک نکنند «سرشان را خرد خواهیم کرد.»

آقای اردوغان همچنین گفت که اگر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر سر یک راه حل برای حضور ارتش سوریه در شمال این کشور به توافق نرسد «ترکیه نقشه خود را به اجرا خواهد گذاشت.»

پست‌های دیده‌بانی ترکیه در عمق خاک سوریه

رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه اعلام کرده بود که قصد دارد ۱۲ پست دیده‌بانی جدید را در سراسر مناطق شمالی سوریه ایجاد کند؛ این پست‌ها قرار است از مرز عراق در شرق خاک سوریه تا رود فرات در غرب آن ایجاد شوند.

او همچنین اعلام کرد که وسعت «منطقۀ امن» مد نظر ترکیه، «بسیار گسترده‌تر» از منطقه‌ای است که پیش‌تر در چهارچوب توافق آتش‌بس، با آمریکایی‌ها بر سر آن توافق شده بود.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آغاز توافق آتش‌بس ۵ روزه با هدف خروج نیروهای کرد از مناطق درگیری، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا می‌خواهد همچنان در سوریه آن هم در سرزمینی به وسعت ۳۰۰ مایل (بیش از ۴۰۰ کیلومتر) حضور داشته باشد.

سخنان جدید آقای اردوغان در حالی ایراد شده است که بامداد جمعه با وجود آغاز آتش‌بس، صدای بمباران‌ها از نزدیکی شهر مرزی راس العین شنیده می‌شد و یکی از سخنگویان نیروهای کرد نیز اعلام کرد که ترکیه آتش‌بس را نقض کرده و همچنان غیرنظامیان را در شهر راس العین هدف قرار می‌دهد.

رجب طیب اردوغان روز جمعه مقابل خبرنگاران در شهر استانبول گفت که این منطقه امن تا عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه پیش خواهد رفت و «وسعتی ۴۴۰ کیلومتری دارد که از شرق تا غرب سوریه را در بر می‌گیرد.»

توافق آتش‌بس

این در حالی است که جیمز جفری، نمایندۀ آمریکا در امور سوریه می‌گوید در زمان مذاکرات آتش‌بس ۵ روزه بر سر منطقۀ کوچکتری توافق شده است؛ یعنی منطقه‌ای بین دو شهر مرزی راس العین و تل ابیض به وسعت ۱۲۰ کیلومتر که نیروهای ترکیه و شورشیان سوری تحت حمایت آنها در آنجا در حال جنگ بوده‌اند.

این اولین بار نیست که رجب طیب اردوغان تمایلش برای گسترش وسعت «منطقۀ امن» را به زبان می‌آورد. او پیش از این نیز از گسترش این منطقه به فراتر از جغرافیای فوق‌الذکر تا نزدیک شهرهای رقه و دیرالزور سخن گفته بود.

نظرات بینندگان