arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

آمریکا: ترکیه به عهدش درباره کردها پای‌بند نبود

مقام‌های آمریکایی شنبه مدعی شده‌اند ترکیه پیمان آتش‌بس در شمال سوریه را نقض کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا: ترکیه به عهدش درباره کردها پای‌بند نبود

به گزارش فارس،یک مقام آمریکایی شنبه مدعی شده‌ ترکیه پیمان آتش‌بس در شمال سوریه را نقض کرده است.

این مقام آمریکایی به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که نیروهای تحت حمایت ترکیه صبح جمعه، یعنی در نخستین روز اجرای پیمان آتش‌بس، آن را نقض کردند.

مقام آمریکایی ادعا کرده گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) در حالی مورد حمله قرار گرفته‌اند که عملیات خودشان را متوقف کرده‌ بودند.

مقام آمریکایی گفته نیروهای تحت حمایت ترکیه یا اقداماتشان از کنترل آنکارا خارج است و یا آنکارا «اهمیتی قائل نیست که آنها چه کار می‌کنند.»

«سی‌ان‌ان» قبل از این هم در خبری به نقل از دو مقام آمریکایی نوشته بود که «آتش‌بس بین سوریه و ترکیه برقرار نیست.» [احتمالاً منظور از سوریه شبه‌نظامیان کرد سوریه است.]

این شبکه نوشت مشخص نیست اقدامات کدام طرف باعث این ارزیابی شده، اما هم شبه‌نظامیان کرد سوری و هم نیروهای تحت حمایت ترکیه یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه (۲۵ مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای ۱۲۰ ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیروهای ی.پ.گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت آمریکا هم متعهد شده تحریم‌ها علیه ترکیه را اعمال نکند. او گفت بعد از برقراری آتش‌‌بس دائمی، آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده را پس خواهد گرفت.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه بعد از پنس در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که توافق با آمریکا «آتش‌بس» نیست بلکه تعلیق عملیات است. او گفت ترکیه تلاش برای کنترل منطقه مرزی را ادامه خواهد داد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

نظرات بینندگان