arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸

رئیس اتحادیه املاک: قیمت خانه در شمال تهران ۱۱ درصد کاهش یافت / روند کاهش قیمت در جنوب شهر کند است / عمده معاملات در مرکز تهران انجام می‌شود

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که شهریورماه قیمت مسکن در شمال تهران ۱۱ درصد نسبت به مردادماه کاهش داشته است، گفت: معاملات در مهرماه حدود ۲۰ درصد نسبت به شهریورماه افزایش داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که شهریورماه قیمت مسکن در شمال تهران ۱۱ درصد نسبت به مردادماه کاهش داشته است، گفت: معاملات در مهرماه حدود ۲۰ درصد نسبت به شهریورماه افزایش داشته است.

«مصطفی‌قلی خسروی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: بعد از تیرماه امسال قیمت خانه در شمال تهران هر ماه به طور مرتب کاهش داشته و هم‌اکنون به سطح اسفندماه سال قبل برگشته اما در کل شهر این اتفاق رخ نداده است.

وی گفت: اسفندماه ۹۷ میانگین قیمت آپارتمان در منطقه یک، متری ۲۴ میلیون تومان بود که در ماه‌های پس از آن افزایش پیدا کرد و حتی در تیرماه امسال به متری ۳۰ میلیون تومان رسید اما هم‌اکنون مجددا متوسط قیمت در این منطقه ۲۴ میلیون تومان شده است.

قلی‌خسروی اظهار داشت: این مساله نشان می‌دهد که تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن خارج شده اما نمی‌توانیم به طور قطعی انتظار داشته باشیم که قیمت مسکن در سایر مناطق شهر تهران به یکباره همانند منطقه یک ۲۵ درصد کاهش پیدا کند؛ چرا که رفتار بازار در شمال پایتخت با جنوب متفاوت است.

روند کاهش قیمت در جنوب تهران بسیار کند است

وی با بیان این‌که معمولا فشار تقاضای مصرفی در مرکز و جنوب تهران، بیشتر از شمال شهر است افزود: میانگین قیمت مسکن شهر تهران در شهریورماه ۲.۸ درصد نسبت به مردادماه کاهش یافت؛ در حالی که افت قیمت در مناطق یک و سه به ترتیب ۱۱ درصد و ۸ درصد بود؛ یعنی در شرایطی که قیمت مسکن در بخش تقاضای سرمایه‌گذاری ریزش محسوسی داشته، در بخش مصرفی، کاهش چشمگیری نداشته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: تعداد قراردادهای خرید و فروش آپارتمان شهر تهران در شهریورماه ۲۷۸۷ فقره بوده که اگر این تعداد را تقسیم بر مناطق ۲۲گانه شهر کنیم سهم هر منطقه باید ۱۲۶ قرارداد باشد. در مناطق یک و سه تقریبا همین تعداد معامله انجام شده اما در مناطق ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۶ تا ۲۲ تعداد قراردادها کمتر از سایر مناطق است.

خسروی ادامه داد: به نظر می‌رسد توان متقاضیان در جنوب شهر به قیمت‌ها نمی‌رسد اما با توجه به این‌که رشد قیمت در این مناطق دیرتر از شمال شهر اتفاق افتاد مالکان چندان تخفیف نمی‌دهند و حتی در بعضی محله‌های نیمه جنوبی تهران قیمت‌های پیشنهادی در حال افزایش است.

عمده معاملات در مرکز تهران انجام می‌شود

وی خبر داد که عمده معاملات مسکن در شش منطقه میانی تهران رخ داده است.

قلی خسروی اضافه کرد: در محدوده میانی شهر که خانوارهای متوسط زندگی می‌کنند قیمت مسکن مقداری کاهش یافته و اعداد و ارقام حاکی از آن است که این محله‌ها کانون خرید و فروش هستند. البته در این بخش نیز اغلب مشتریان به دنبال فایل‌های زیر قیمت هستند.

رییس اتحادیه مشاوران املا ک با بیان این‌که کاهش قیمت در مناطق شمال پایتخت به سرعت انجام شده است گفت: پیش‌بینی ما این است که بازار مسکن در نیمه دوم سال به سمت کاهش نسبی قیمت در مناطق میانی و جنوب حرکت کند اما افت در این دو محدوده بسیار آرام خواهد بود و ممکن است در بعضی محله‌ها که عرضه کمتر از تقاضا است قیمت‌ها اصلا پایین نیاید. به همین دلیل ریسک به تعویق انداختن معاملات چندان منطقی نیست و توصیه می‌کنیم خریداران مصرفی به تدریج اقدام به خرید کنند.

خسروی درباره آخرین وضعیت خرید و فروش ملک در شهر تهران اظهار کرد: در مهرماه شاهد افزایش ۲۰ درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه قبل بوده‌ایم؛ در حالی که معمولا تعداد قراردادها در مهرماه هر سال نسبت به شهریورماه که پیک جابه‌جایی محسوب می‌شود به نصف می‌رسید. بنابر این به نظر می‌رسد برخی از خریداران آینده‌نگر پس از کاهش نسبی قیمت‌ها وارد بازار شده‌اند.

نظرات بینندگان