arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

ترامپ: ایرانی‌ها نفتکش‌های ما را نگرفته‌اند؛ آن نفتکش‌ها مال ما نبودند / تنگه هرمز از منظر ژئواستراتژیکی برای ما اهمیت کمتری دارد؛ در این تنگه کشتی‌های خیلی کمی داریم / با حمله نکردن به ایران در پی ساقط‌کردن پهپاد گلوبال هاوک حسن نیت زیادی برای آمریکا درست کرده‌ایم / ایرانی‌ها پهپادی را که کسی در آن نبود، ساقط کردند

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز بار دیگر با لحنی تحقیرآمیز خطاب به عربستان سعودی گفت: «آنها به‌جز پول، چیز دیگری ندارند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز بار دیگر با لحنی تحقیرآمیز خطاب به عربستان سعودی گفت: «آنها به‌جز پول، چیز دیگری ندارند».

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه تازه ضمن تکرار ادعای دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، با افتخار از دستاورد دولتش در زمینه گرفتن پول از سعودی‌ها سخن گفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز که بامداد امروز سه شنبه به وقت تهران پخش شده است، به سوالات «شان هنیتی» مجری محبوب خود درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی پاسخ داده است.

شان هنیتی مجری سرشناس فاکس نیوز در بخشی از این مصاحبه که بخش اعظم آن به صحبت درباره جنجال‌های داخلی در آمریکا بر سر رسوایی «اوکراین‌گیت» گذشت، از ترامپ درباره تنش‌ها بین واشنگتن و تهران و اختلافات در منطقه غرب آسیا سوال کرد.

هانیتی پرسید: «به من اجازه بدهید از شما درباره ایران سوال کنم. ایران یک پهپاد (آمریکایی) را در هوا هدف قرار داد. آنها نفتکش‌ها را توقیف کرده‌اند. شما درباره استقلال انرژی آمریکا و تنگه هرمز صحبت کردید».

رئیس‌جمهور آمریکا با پریدن در سوال این مجری سرشناس فاکس نیوز گفت: «خوب اول از همه باید بگویم که آنها (ایرانی‌ها) نفتکش‌های ما را نگرفته‌اند و آن نفتکش‌ها مال ما نبودند اما درباره تنگه هرمز باید بگویم که این تنگه از منظر ژئواستراتژیکی برای ما اهمیت کمتری دارد».

ترامپ ادامه داد: «ما «در تنگه هرمز) کشتی‌های خیلی کمی داریم چرا که از زمان حضور من (در مقام ریاست جمهوری آمریکا)، ما دیگر از نظر انرژی، مستقل شده‌ایم در نتیجه ما در آنجا کشتی‌های کمی داریم».

هانیتی با اشاره به سرنگونی پهپاد گران قیمت و جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا توسط ایران، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من از اینکه شما به ایران حمله نکردید، شکفت شده شدم».

سی‌ام خردادماه بود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

ترامپ در پاسخ به ابراز شگفتی مجری فاکس نیوز درباره «حمله نکردن به ایران» در پاسخ به سرنگونی گلوبال هاوک اینطور جواب داد: «ما (با حمله نکردن به ایران) حسن نیت زیادی (برای آمریکا) درست کرده‌ایم. آنها (ایرانی‌ها) یک پهپاد را که کسی در آن نبود، ساقط کردند. حسن نیت زیادی درست شده است. آنها عربستان سعودی را هدف قرار دادند. ما (آمریکا) به عربستان سعودی نظامیانمان را فرستادیم».

رئیس‌جمهور آمریکا برای توجیه دلیل اعزام نظامیان این کشور به عربستان سعودی، با افتخار از گرفتن پول در ازای اعزام نظامیان سخن گفت و بار دیگر به عربستان سعودی توهین کرده است.

ترامپ گفت: «عربستان سعودی دارد پول (اعزام نظامیان آمریکا را) پرداخت می‌کند. شما می‌دانید که این موضوع هرگز قبلا اتفاق نیافتاده بود. ما به آنها گفتیم که شما باید پولش را بدهید و آنها دارند پول می‌دهند. آنها به‌جز پول، چیز دیگری ندارند فقط پول نقد».

وی افزود: «آنها دارند پول می‌دهند و ما برخی از نظامیانمان را به آنجا فرستادیم و می‌خواهیم که از آنها به خوبی حفاظت کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به پاسخ ندادن دولت او به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک گفت: «ما سرمایه سیاسی خوبی برای خودمان ساختیم. می‌دانید که همه فکر می‌کردند بعد از پیروزی من، جنگ جهانی سوم را خواهیم داشت و هیلاری کلینتون عادت داشت این حرف را بزند. باید بگویم که من واقعا برای (حملهخ به ایران) تحریک شده بودم، اگر افراد دیگری بودند (به ایران) حمله می‌کردند اما من با حمله نکردن، سرمایه (سیاسی و حسن نیت) زیادی درست کردم».

اظهارات ترامپ درباره دلیل انفعال دولت آمریکا در برابر سرنگونی پهپاد این کشور در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های آمریکایی و برخی مقام‌های این کشور پیشتر گفته‌اند که نگرانی اصلی دولت ترامپ، واکنش ایران به هر گونه حمله آمریکا بوده است.

در همین ارتباط، پانزدهم شهریورماه «جوزف دانفورد»، رئیس‌ وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سرنگونی گلوبال هاوک گفته بود: «به توانمندی‌های نظامی ایران احترام می‌گذارم».

نظرات بینندگان