arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

آخرین اخبار از ششمین روز اعتراضات لبنان؛ از شعار اصلی معترضان تا اعلام اعتصاب عمومی و بستن راه های ارتباطی و خشم هر دم افزون مردم و واکنش حزب الله

اعتراضات لبنان برای ششمین روز همچنان ادامه دارد. معترضان بیشتر راه های ارتباطی را بسته اند و تنها خواستار استعفای دولت هستند. حزب الله به یک اتهام واکنش نشان داد و مدارس و بانک ها تعطیل هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرین اخبار از ششمین روز اعتراضات لبنان؛ از شعار اصلی معترضان تا اعلام اعتصاب عمومی و بستن راه های ارتباطی و خشم هر دم افزون مردم و واکنش حزب الله

شفقنا: لبنان شش روز است که وضعیت خوبی ندارد و دولت برای آرام کردن مردم با مشکل مواجه شده است.

جرقه اعتراضات خیابانی لبنان از میدان ریاض الصلح و به خاطر افزایش مالیات بر واتساپ آغاز شد اما الان دیگر خواسته معترضان بسیار فراتر از این شده است و آنها خواستار استعفای دولت هستند و اعتراضات مسیر دیگری به خود گرفته است.

با وجود آنکه بسته ۲۴ بندی اصلاحات سعد حریری، نخست وزیر لبنان به مجلس تحویل داده شد و نخست وزیر و کابینه او قول داده اند که تغییرات بنیادین در اقتصاد این کشور به وجود آورند اما مردم همچنان در خیابان هستند و تاکید دارند که به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

در این گزارش آخرین اخبار را از ششمین روز اعتراضات لبنان می آوریم:

-المیادین نوشت که معترضان لبنانی در شهرهای مختلف این کشور اعلام کردند که که سند تحول اقتصادی دولت را نمی پذیرند و اعلام کردند که فردا در تمام شهرها اعتصاب عمومی خواهد بود و بازهم مدارس و سازمان های دولت تعطیل خواهند بود.

-مدیر خبرگزاری رسمی لبنان به خاطر پوشش دادن اعتراضات اخیر از کار برکنار شد. او دلیل این برکناری را پوشش دادن اخبار اعتراضات بدون سانسور می داند و گفت:وزیر اطلاع رسانی دستور برکناری من را داد چرا که خبرها را بدون سانسور و دست بردن در آنها منتشر کرد. دلیل این برکناری را از او بپرسم. این برکناری من تصمیمی سیاسی بود و جبران باسیل پشت آن بود.

-ارتش لبنان برای باز کردن بعضی از راه های ارتباطی که معترضان آنها را بسته بودند به زور متوسل شد.

-المیادین نوشت که شعار اصلی تظاهر کنندگان در لبنان انتقاد از نظام بانکی است. آنها از بانک های لبنانی می خواهند که اموال به غارت رفته شان توسط بانک ها را برگرداند.

-تعداد تظاهر کنندگان در طرابلس و بیروت در حال افزایش است.مردم معترض در میدان ریاض الصلح دست نوشته ای را در دست داردند که روی آن خطاب به فواد السنیوره نخست وزیر سابق نوشته شده است: ۱۱ میلیارد دلار را آماده و برگردان.

-در طرابلس گروهی از جوانان که نام خود را نگهبانان شهر گذاشته اند تظاهرات را رهبری می کنند و شعار سر می دهند.

-المیادین نوشت که تعداد تظاهر کنندگان در بیشتر نقاط لبنان در حال افزایش است و میدان ریاض الصلح بار دیگر شلوغ است و مردم قصد ندارند که به خانه ها برگردند و همچنان وضعیت در این کشور خوب نیست.

برخورد با تظاهر کنندگان خط قرمز است

ولید الجنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان گفت: برخورد با تظاهر کنندگان خط قرمز ما به شمار می آید. این اصلاحات همچون مخدرات توهم زا هستند و تنها برای مدتی کوتاه جواب می دهد.

او ادامه داد: سعد الحریری باید افرادی را که رمز فساد هستند برکنار کند و تغییرات اساسی را به جود آورد.

راه های ارتباطی لبنان بسته است

پلیس و ارتش لبنان تلاش زیادی از خود نشان می دهد تا راه های ارتباطی را در شهرهای بزرگ این کشور باز کند اما هنوز موفق به این کار نشده است.

المیادین نوشت که معترضان بیشتر راه ها را بسته اند و مانع از عبور و مرور آسان شده اند. تعداد معترضان نزدیک بانک مرکزی لبنان بسیار بالا رفته است و این تعداد لحظه به لحظه در حال افزایش یافتن است.

تظاهر کنندگان اطرف بانک مرکزی شعار می دهند: هدف ما یکی است. می خواهیم نظامی را که باعث فقیرتر شدن مردم است از بین ببریم. هدف ما نجات دادن اقتصادی لبنان از چنگ بانک ها است.

اکثر مسیرهای اصلی در کشور که شمال بیروت، جبل لبنان، البقاع و جنوب را به هم مرتبط می‌سازد بسته شده اند و راهنمایی و رانندگی هنوز موفق نشده که معترضان را متقاعد به باز کردن این مسیرها کند.

حزب الله و واکنش به یک اتهام

دوشنبه شنبه گروهی از موتور سواران لبنانی با پرچم حزب‌الله و جنبش أمل در بعضی از خیابان های لبنان اقدام به گشت زنی کردند و حتی متهم به زدن تظاهر کنندگان شدند که ارتش لبنان آنها را متوقف کرد و نگذاشت به محل تظاهر کنندگان وارد شوند.

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای هرگونه ارتباط با این موتور سواران را رد کرد.

مدارس و بانک ها تعطیل هستند

با وجود آنکه دولت قول اصلاحات کلی را داده است اما تظاهرات و اعتراضات خیابانی در لبنان ادامه خواهد داشت.

وزارت تربیت و آموزش لبنان اعلام کرد که فردا همه مدارس دولتی و خصوصی در این کشور تعطیل خواهد بود.

بانک ها و بیشتر مراکز دولتی هم امروز در حالت تعطیلی هستند.

نظرات بینندگان