arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

ظریف: خروج آمریکا از برجام، در منطقه ما و فراتر از آن ایجاد اختلال کرد / این مردم ما هستند که هزینه رفتارهای آمریکا را پرداخت می‌کنند / همسایگان خود را به همکاری برای اجرای «ابتکار صلح هرمز» دعوت می‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران در نشست باکو با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه برخی از کشورهای عضو عدم تعهد، بر ضرورت اتخاذ موضع یکپارچه جامعه بین‌المللی برای مقابله با این اقدامات غیرقانونی آمریکا تأکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) ضمن شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا ضمن قدردانی از دولت و ملت جمهوری آذربایجان برای سازماندهی نشست مزبور و مهمان‌نوازی گرم آنها، از ریاست شایسته سه ساله جمهوری بولیواری ونزوئلا بر جنبش عدم تعهد تشکر کرد.

ظریف با بیان اینکه وجود یک جریان رشد یابنده برای تحقیر دیپلماسی، چند جانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی، باعث تشدید چالش‌های مزمن و افزایش تردید و بلاتکلیفی در سراسر جهان شده، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که حقوق بین‌الملل، توافقات چندجانبه،‌ قطعنامه‌های شورای امنیت و هنجارهای رفتار متمدنانه در راستای جاه طلبی‌های سیاسی فردی قربانی می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: غرب آسیا بیشترین رنج را از این کینه توزی علیه نظم جهانی متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه حق خودمختاری مردم فلسطین یکی از مهمترین اهداف جنبش عدم تعهد است که با سیاست‌های یکجانبه و مخرب آمریکا به خصوص مواضع غیرقانونی و خطرناک آن درباره قدس و جولان، در حال پایمال شدن است، گفت: رژیم صهیونیستی با برخورداری از حمایت کورکورانه آمریکا و متاسفانه رضایت کوته بینانه برخی در منطقه ما تشجیع شده است تا به غصب و جذب بیشتر و بیشتر فلسطین مبادرت ورزد.

وزیر خارجه ایران به اوضاع یمن نیز اشاره کرد و گفت: قساوت‌های وحشتناک علیه مردم یمن به همراه نتایج منطقه‌ای این جنگ که با حمایت کامل آمریکا انجام می‌شود، به گونه‌ای تهدید‌آمیز در حال خارج شدن از کنترل و به تشدید تنش‌ها و ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه ما و فراتر از آن منجر شده است.

وی اضافه کرد: اقدام غیرمسؤولانه آمریکا در خروج از برجام، علیرغم پایبندی کامل ایران به تعهداتش عنصر اصلی دیگری در ایجاد اختلال در منطقه ما و فراتر از آن شده است. جنگ اقتصادی آمریکا - تروریسم اقتصادی- هدف قرار دادن مردم عادی ایران و آرزو کردن برای گرسنه نگهداشتن آنها، نه فقط جنایت علیه بشریت، بلکه تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.

به گزارش فارس، ظریف در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در حقیقت اعتیاد آمریکا به تحریم‌ها یا به عبارت دقیق‌تر تروریسم اقتصادی، علیه مردم بسیاری از کشورهای عضو عدم تعهد شامل کوبا، ونزوئلا، سوریه، ایران و حتی قدرت‌های بزرگی چون چین و روسیه، ساختار روابط اقتصادی بین‌المللی را تضعیف و صدها میلیون نفر و همچنین تجارت جهانی را با خطر مواجه کرده است.

وزیر خارجه کشورمان بر ضرورت اتخاذ موضع یکپارچه جامعه بین‌المللی برای مجبور کردن آمریکا به بازگشت از این مسیر خطرناک به منظور جلوگیری از بروز فاجعه جهانی تأکید کرد.

وی عنوان کرد: اما این مردم ما هستند که هزینه رفتارهای بی پروای ایالات متحده را پرداخت می‌کنند. بر همین اساس، برای اعضای جنبش عدم تعهد ضرورت دارد تا صفوف خود را نزدیک‌تر کرده و در تفکری جمعی و مبتکرانه و با اقدام عملی این روند را تغییر داده یا حداقل تاثیرات آن را بر مردم ما کاهش دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به پویش «صلح هرمز» که از سوی حسن روحانی در نشست ماه سپتامبر مجمع عمومی اعلام شد، هدف آن را ترویج گفتگو، احترام متقابل، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و مصونیت از مرزها بین‌المللی، حل مسالمت‌آمیز اختلافات، مخالفت با تهدید به استفاده از زور، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی و خارجی یکدیگر، امنیت انرژی و جریان آزاد منابع برشمرد.

وی افزود: ما دوباره همسایگان و همه شرکای خود در جنبش عدم تعهد را به همکاری برای تقویت و اجرای ابتکار صلح هرمز دعوت می‌کنیم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان