arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸

آسوشیتدپرس: روسیه، چین، ایران و کره شمالی به دنبال مداخله در انتخابات آمریکا هستند

"هر چند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا مداخله کرده و ممکن است برای مداخله در انتخابات سال آینده این کشور نیز تلاش کند اما تنها کشوری نیست که به دنبال چنین مداخله‌ای است."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"هر چند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا مداخله کرده و ممکن است برای مداخله در انتخابات سال آینده این کشور نیز تلاش کند اما تنها کشوری نیست که به دنبال چنین مداخله‌ای است."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با تیتر "تهدید علیه انتخابات 2020 آمریکا تنها محدود به روسیه نیست" از نگرانی مقامهای آمریکا در خصوص تلاشهای کشورهای دیگری غیر از روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور نوشته است.

این خبرگزاری در گزارش خود ادعا می‌کند: «علاوه بر روسیه کشورهای چین، ایران و کره شمالی نیز به همراه چند کشور دیگر چشم به مداخله در سیاست آمریکا و انتخابات این کشور دارند.»

آسوشیتدپرس در این گزارش ‌خود می‌نویسد: «مقامات آمریکایی زنگ خطر را در خصوص تلاش‌های خارجی با هدف اخلال در انتخابات 2020 آمریکا به صدا درآمده و چندین کشور را در رده عواملی که به دنبال این اخلال آفرینی هستند، مطرح می‌کنند.

نگرانی‌های آنها نه فقط در مورد حملات هکری احتمالی علیه کمپین‌های انتخاباتی بلکه همچنین درباره اشاعه اطلاعات دروغ در شبکه‌های اجتماعی و تلاش‌های بالقوه برای نفوذ به پایگاه‌های داده مربوط به رای گیری‌ها و حتی دست بردن در آرا است.

همچنین نگرانی تنها مربوط به امکان تاثیر گذاری مستقیم دشمنان آمریکا بر نتایج انتخابات نیست بلکه خود موضوع مداخله یک کشور خارجی می‌تواند اعتماد عمومی را به انتخابات و شمارش آرا تضعیف کند. و این در یک انتخابات با رقابت شدید یک احتمال نگران کننده است.»

براساس این گزارش آسوشیتدپرس، جیمز لوییس، یک کارشناس سایبری در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در واشنگتن مدعی شد: "متاسفانه این دیگر فقط روسیه نیست که می‌خواهد مداخله کند و به طور خاص چین، ایران و چند کشور دیگر کاری که روس‌ها در 2016 انجام دادند را بررسی کرده‌اند."

در ادامه این گزارش آمده است: «آژانس های اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند که روسیه و چین و ایران عملیات‌های نفوذ را در راستای هدف قرار دادن انتخابات میان‌دوره‌ای سال گذشته آمریکا صورت دادند و یک مقام ارشد اف بی آی اخیراً پکن را به عنوان یک عامل نگران کننده ویژه در این مورد ذکر کرد.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد: «هرگونه تلاش خارجی برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا لزوما مشابه اقدامات روسیه در سال 2016 نخواهد بود؛ زمانی که ماموران اطلاعات نظامی وابسته به کرمیلن ایمیل‌های دموکرات‌ها را هک کرده و آنها را در اختیار ویکی‌لیکس قرار دادند، با این هدف که به دونالد ترامپ که در آن زمان نامزد جمهوری خواهان بود در شکست رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون کمک کنند.

موضوعی که احتمال بیشتری دارد مطرح شدن کمپین‌های تاثیرگذاری بر نظرات عمومی در شبکه‌های اجتماعی است؛ مشابه با کمپینی نشات گرفته از روسیه که به نظرات عمومی در زمان انتخابات 2016 شکل داده و باعث انشقاق آمریکایی‌ها در حوزه مسائل حساس نظیر نژاد و مذهب شد.

اخیراً فیسبوک اعلام کرد، چهار شبکه از حساب‌های کاربری جعلی و وابسته به دولت‌ها که به اشاعه اطلاعات دروغ می‌پرداخته را حذف کرده است.

این شرکت اعلام کرده که این شبکه‌ها به دنبال اخلال در انتخابات در آمریکا، شمال آفریقا و آمریکای لاتین بودند.

همچنین کمیته اطلاعات سنای آمریکا در گزارشی فعالیت‌های روسیه در شبکه‌های اجتماعی را یک حمله بسیار پیچیده‌تر و راهبردی‌تر از آن چه که قبلا گمان برده می‌شد علیه آمریکا توصیف کرده است.

یک سند که اخیرا از سوی اف.بی.آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا منتشر شد هشدار داد که روسیه ممکن است از شبکه‌های اجتماعی برای وخیم تر کردن شکاف‌ها در داخل احزاب سیاسی آمریکا در جریان انتخابات مقدماتی و یا هک وبسایت‌های انتخاباتی برای اشاعه اطلاعات دروغ در مورد فرآیندهای رای گیری استفاده کند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح شدند که تلاش‌ها در آمریکا برای اجرای یک قانون ثبت لابیگرها، سازمان‌های رسانه‌ای و دیگر موجودیت‌های فعال به نمایندگی از دولت‌های خارجی نزد وزارت دادگستری آمریکا تشدید شده است.

نیکی فلوریس، یک معاون مدیر اف.بی.آی اخیرا در یک جلسه استماع کنگره گفت: اشتباه نکنید، چین به شکلی تهاجمی عملیات‌های نفوذ خارجی را پیگیری می‌کند. با نزدیک شدن به موعد انتخابات 2020 و در حالی که مطمئنا روسیه همچون سال‌های 2016 و 2018 یک تهدید به حساب می‌آید ما شدیدا به چین نیز چشم داریم.

مقامات آمریکایی گفتند که کمپین‌های نفوذ خارجی نتایج انتخابات میان دوره‌ای 2018 آمریکا را تغییر ندادند اما جای پرسش نیست که این نگرانی‌ها برای سال 2020 همچنان وجود دارد.»

نظرات بینندگان