arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸

رئیس مرکز آمار: اطلاعات شخصی افراد محرمانه است / در این زمینه حتی یک مورد تخلف هم نداشته ایم

رئیس مرکز آمار ایران گفت: این مرکز وارد مباحث مربوط به اشخاص نشده و به دنبال آمارهای رسمی از جنس میانگین شاخص‌ها است و اطلاعات شخصی افراد در مرکز آمار ایران محرمانه خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مرکز آمار: اطلاعات شخصی افراد محرمانه است / در این زمینه حتی یک مورد تخلف هم نداشته ایم

رئیس مرکز آمار ایران گفت: این مرکز وارد مباحث مربوط به اشخاص نشده و به دنبال آمارهای رسمی از جنس میانگین شاخص‌ها است و اطلاعات شخصی افراد در مرکز آمار ایران محرمانه خواهد بود.

جواد حسین‌زاده روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه اطلاعات درآمدی و معیشتی خانواده‌ها در اختیار سایر سازمان‌ها قرار می‌گیرد یا نه، اظهار داشت: یکی از دلایل عدم ورود مرکز آمار ایران در جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار که منجر به طرح خوشه‌بندی و هدفمندی یارانه‌ها شد، محرمانه بودن اطلاعات است.

وی تصریح کرد: مرکز آمار ایران تا کنون در تحقق ماده هفت قانون این مرکز مبنی بر محرمانه بودن اطلاعات و آمارهای شخصی، یک مورد تخلف نداشته و حتی اطلاعات موجود را در اختیار دستگاه‌های حقوقی و قضایی نیز قرار نداده است.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: این مهم سبب اعتماد بین مردم و مرکز آمار و آمارگیران شده است.

رئیس مرکز آمار ایران، مخاطبان آمار را ۲ نوع خاص و عام خواند و گفت: فرآیند تعامل مخاطبان با مراکز آماری، متفاوت است.

وی افزود: شمار مخاطبان خاص، کم بوده و بدون واسطه به نظام آماری مانند سایت مرکز آمار مراجعه می‌کنند اما مخاطب عام، بی‌شمار بوده و آمارها را با واسطه دریافت می‌کنند.

حسین‌زاده با بیان اینکه رسانه‌ها، دروازه دسترسی اطلاعات به مخاطبان و کاربران عمومی هستند، اظهار داشت: انتظار از اصحاب رسانه بیش از سایر گروه‌ها بوده و نقش رسانه‌ها از این جهت، پررنگ است که سبب می‌شود سوءتفاهم در آمارهای رسمی، کمتر شود زیرا آمارهای غیررسمی به پیکره آمار رسمی که پایه حکمرانی شایته است آسیب می‌زند.

رئیس مرکز آمار ایران ابراز کرد: آمار، اهمیت کلانی در سیاست‌های پولی و مالی دارد زیرا پشتوانه این سیاست‌ها است و آمار به مستند بودن صحبت‌ها کمک می‌کند اما صحبت‌های شفاهی و بدون استناد به آمار، جامعه را دچار تشکیک می‌کند.

این مسئول ادامه داد: دستگاه‌های حاکمیتی برای ارزیابی، سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی نیاز به آمار دارند که به صورت رسمی توسط مرکز آمار تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه مدرن‌سازی نظام آماری، یکی از رویکردهای مهمی است که در پیش گرفته‌ایم، گفت: شعار امسال نیز «همگرایی ملی برای مدرن‌سازی نظام آماری» است.

حسین‌زاده با بیان اینکه سه گرایش مسلط برای نظام آماری در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: گرایش اول، مرجعیت سازمان‌های ملی آمار در دنیا برای ایجاد هماهنگی و سازگاری در نظام آماری و پرهیز از موازی‌کاری است زیرا موازی‌کاری به سرمایه اجتماعی کشور آسیب وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش تدریجی آمارگیری‌های سنتی و رفتن به سمت روش ثبتی مبنا و استفاده از داده‌های جدید نیز گرایش دوم است.

حسین‌زاده، گرایش سوم را وجود قانون یکپاچه برای نظام آماری خواند و افزود: قانون مرکز آمار، مصوب سال ۱۳۵۳ بوده و برای پوشش فعالیت‌های اماری تمام دستگاه‌ها نیازمند قانون واحد هستیم که به این منظور، پیش‌نویس قانون آمار کشور تدوین و در شورای عالی آمار نیز به تصویب رسیده و فرآیند تبدیل به لایحه و ارسال به مجلس شورای اسلامی را در در هیات دولت طی می‌کند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: بارگذاری سِری زمانی نرخ تورم کشور از سال ۱۳۱۵ تا مهر سال جاری در سایت مرکز آمار و راه‌اندازی رادیو مجازی آمار ایران از اقدامات مهم مرکز است که اخبار به صورت مکتوب و صوتی از طریق این رادیو منعکس می‌شود.

حسین‌زاده با تاکید بر استقلال مرکز آمار، اظهار داشت: این استقلال از نظر سیاست‌گذاری است و هیچ اجبار و فوریتی از سوی هیچ یک از دولت‌ها به مرکز آمار نبوده و در صورت وجود نیز نمی‌توانیم بپذیریم.

وی تصریح کرد: بی‌طرفی، یکی از اصول بنیادین آمارهای رسمی کشور است.

نظرات بینندگان