arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۸
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

هفت سوال آیت‌الله جنتی از انجمن حجتیه: شما قبل از انقلاب ولایت فقیه را قبول نداشتید... خط عوض کرده‌اید یا نه؟

شما قبل از انقلاب ولایت فقیه را قبول نداشتید و خارج از انقلاب و یا مخالف انقلاب بودید و یا بی‌تفاوت نسبت به انقلاب. آیا شما خط عوض کرده‌اید یا نه؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شما قبل از انقلاب ولایت فقیه را قبول نداشتید... آیا شما خط عوض کرده‌اید یا نه؟

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ جمعه، هشتم آبان ۱۳۶۰، آیت‌الله جنتی، عضو فقهای شورای نگهبان، و امام جمعه وقت (موقت) قم، در خطبه‌ نخست نمازجمعه که در مدرسه حکیم‌نظامی قم برگزار شد، پس از تشریح ابعاد ولایت فقیه در حاکمیت و پیشبرد احکام و موازین اسلامی، با مطرح کردن هفت سوال از انجمن ضدبهائیت (که بعد از انقلاب به انجمن حجتیه تغییر نام داد) از این انجمن خواست موضع خود را نسبت ولایت فقیه روشن کنند. پرسش‌ها به این شرح بودند:

۱- شما قبل از انقلاب ولایت فقیه را قبول نداشتید و خارج از انقلاب و یا مخالف انقلاب بودید و یا بی‌تفاوت نسبت به انقلاب. آیا شما خط عوض کرده‌اید یا نه؟

۲- آیا حاضرید اعتراف کنید که خط سابق‌تان غلط بوده است، اگر نه پس خط عوض نکرده‌اید و معلوم می‌شود تاکتیکی خط را قبول کرده‌اید. در غیر این صورت چه اشکالی دارد به صراحت اعلام کنید که «قبل از پیروزی انقلاب مصلحت می‌دیدیم که برکنار از مسائل سیاسی باشیم، ما شاخه را بیش‌تر می‌زدیم و انقلاب و امام ریشه‌ها را می‌زدند و ما اشتباه می‌کردیم»، اگر این اعتراف را کردید ما به صداقت شما پی می‌بریم.

۳- شما سابقا در رابطه با بهائیت کار می‌کردید و می‌گفتید این‌ها برای اسلام خطر دارند و ما هم می‌گفتیم می‌دانیم خطر دارند. می‌گفتید با اسرائیل مربوط‌اند و ما هم می‌دانستیم و هرچه شما می‌گفتید ما هم قبول داشتیم. ما می‌گفتیم باید ریشه‌های آن‌ها را از بین برد لیکن شما شاخه‌ و برگ‌های آن‌ها را می‌زدید. بسیار خوب حالا فعلا ریشه برافتاد و امروز در جو نظام جمهوری اسلامی محلی ندارند و فضای جمهوری اسلامی به بهایی و ضداسلام مجال تنفس نمی‌دهد، شما الان رسالت‌تان در این تشکیلات چیست؟ رسالت سابق‌تان محرز، رسالت امروزتان چیست؟

۴- علت اصرار شما بر این‌که در مرکز اطلاعات نفوذ کنید و اطلاعات را جمع‌آوری نمایید برای چیست؟ به چه مناسبت می‌خواهید در قسمت فرهنگی یا سیاسی فعالیت نمایید؟

۵- دلیل این‌که اطلاعات جمع‌شده را به مراکز بهره‌وری و به ارگان‌های انقلابی نمی‌دهید چیست؟ چرا اطلاعات را احتکار می‌کنید؟ می‌خواهید در انحصار باشد، مگر سپاه و یا ارگان‌های مشابه نباید دارای آن اطلاعات باشند تا ضدانقلاب را پیگیری نمایند، چرا با سپاه به صورت کامل همکاری ندارید؟

۶- آیا شما به خودتان اجازه می‌دهید از امکانات دولتی استفاده کنید و در رابطه با استفاده، مجوز قانونی و شرعی دارید یا نه؟

۷- دلیل این‌که تمام تکیه‌تان روی ضد انقلاب چپ است و از ضد انقلاب راست غفلت می‌ورزید چیست؟ مگر امام آمریکا را شیطان بزرگ نخوانده؟ مگر ما گرفتار آمریکا در نیم قرن اخیر نبوده‌ایم؟ مگر جوانان ما به دست آمریکا کشته نمی‌شوند؟ علت آن‌که همه فشارهای‌تان سمت دیگر است چیست؟ در حالی که شعار ما «نه شرقی و نه غربی است» چرا شعار «نه غربی» را ول کرده‌اید و شعار «نه شرقی» را چسبیده‌اید، با این‌که ما تایید می‌کنیم هردو برای جامعه بشریت خطر است. آیا ما نمی‌توانیم استنباط کنیم که خط همان خط سابق است که می‌گفت این‌که نباید درافتاد با این ابرقدرت‌ها و بی‌تفاوت باید از آن گذشت؟

پرسش‌های آیت‌الله جنتی برگرفته از روزنامه کیهان، ۱۰ آبان ۱۳۶۰.

نظرات بینندگان