arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۷۷ - بخش دوم/

جزئیاتی از جلسه نماینده آمریکا با اروپایی‌ها در سال ۱۳۷۷: بیایید هردوی ما روی ایران تمرکز کنیم

اتریش می گوید اولین آنها سمینار تامین مالی تروریسم مورد اشاره در بالا، ادامه فعالیت کارگروه ها، ادامه اقدامات عملی با فلسطین، و کار روی کنوانسیون تروریسم هسته ای است. آنها به این نتیجه رسیده اند که همکاری ها میان آمریکا و اروپا برای ریاست اتریش بسیار اهمیت دارد. گری درخواست کرد که هردوی ما روی ایران تمرکز کنیم. او همچنین پیشنهاد کرد که مسئله تروریسم و حقوق بشر را مورد بحث قرار دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جزئیاتی از جلسه نماینده آمریکا با اروپایی‌ها در سال ۱۳۷۷: بیایید هردوی ما روی ایران تمرکز کنیم

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: نمایندگی آمریکا در اتحادیه اروپا در گزارشی محرمانه به تاریخ سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ به تروریسم و تروئیکای آمریکا-اتحادیه اروپا پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: تروئیکای آمریکا-اتحادیه اروپا: تروریسم
طبقه بندی: محرمانه
سه شنبه ۱۲:۰۲ دقیقه دوازدهم می ۱۹۹۸
از: نمایندگی آمریکا در اتحادیه اروپا
به: وزیر امورخارجه

موضوع سند: تروئیکای آمریکا-اتحادیه اروپا: تروریسم
طبقه بندی: محرمانه
سه شنبه 12:02 دقیقه دوازدهم می 1998
از: نمایندگی آمریکا در اتحادیه اروپا
به: وزیر امورخارجه

بخش اول این سند را از اینجا بخوانید

همکاری داخل اتحادیه اروپا برای یوروپل
13. به گفته بریتانیا، وزرای دادگستری و امورداخله اتحادیه اروپا اواخر این ماه برنامه ای را برای همکاری های داخل اتحادیه درباره تروریسم معرفی خواهند کرد. یکی از گزاره‌های آن تشویق کشورهای عضو بر اقدام علیه گروه های تروریستی شناخته شده خواهد بود. بریتانیا ترجیح می دهد با دیگر کشورهای عضو علیه کلاهبرداری گروه های اسلامی از طریق کارتهای اعتباری مقابله کند. اتریشی ها اشاره کردند که در ادامه سیمنار ماه نوامبر در لوکزامبورگ درباره تامین مالی تروریسم، آنها قصد دارند سیمناری را در روزهای 21 و 22 اکتبر در وین برگزار کنند. گری از آناه بخاطر دعوت تشکر کرده و گفت احتمالا آمریکا شرکت خواهد کرد
14. بریتانیا در دوران ریاست خود سه مراسم را درباره توسعه همکاریهای نزدیک میان شرکای اتحادیه اروپا برگزار کرده است: یک سمینار دوهفته ای درباره مدیریت صحنه بمب‌گذاری، یک سیمنار درباره قاچاق تسلیحات و اولین سمینار با موضوع تروریسم شیمیایی و بیولوژیکی. آرنا درباره موضوع دوم توضیح داد که بحث گسترده درباره صادرات تسلیحات آمریکایی به اتحادیه اروپا هم ابعاد تروریستی دارد.
15. در زمینه یوروپل، بریتانیا توضیح داد که تنها دو کشور این پیمان را تصویب نکرده اند که امید می رود آنها هم تا آخر پاییز این کار را انجام دهند. بر اساس این پیمان قرار است حداکثر دو سال بعد از ایجاد یوروپل، مسئله مبارزه با تروریسم به آن محول شود، اما اسپانیا می گوید از ماه ژانویه سال 1999 در این زمینه کار خواهد کرد. وزرای دادگستری و امورداخله اتحادیه اروپا این پیشنهاد را در برنامه خود لحاظ خواهند کرد. به هرحال، انگلستان می گوید که یوروپل رویکردی افزایشی خواهد داشت و از حمایت از کشورهای عضو شروع کرده و به سمت تحلیل داده ها و تسهیل تبادل اطلاعات رفته و نهایتا کشورهای ثالث را هم مرتبط خواهد کرد.
همکاری با فلسطینی ها
16. بریتانیا برنامه سه ساله همکاری ضدتروریسم خود را با دولت فلسطین تجدید کرد. بریتانیا که بررسی سال اول را به تازگی تمام کرده می گوید این برنامه «آغاز مناسبی» داشته و همکاری با فلسطین خوب است. اتحادیه اروپا شش هیات حقیقت یاب از سازمان های امنیتی اعضای خود به منطقه اعزام کرده است که شامل مسئله مدیریت، دفع مواد منفجره، جستجو، تکنیک های بازجویی، و مراقبت می شود. اتحادیه اروپا امیدوار است در آینده پروژه هایی را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات امن اجرا کند.
17. بریتانیا می گوید همکاری منطقه ای میان نیل اریکسون و آمریکا از پاییز سال گذشته بهبود داشته است و اتحادیه اروپا خواستار آن است که تمایل شدید اتحادیه برای حفظ این همکاری به واشنگتن انتقال داده شود.
18. در جریان سفر اخیر نخست وزیر بلیر به منطقه، اتحادیه اروپا و فلسطین توافقنامه ای را امضا کردند که یک کمیته امنیتی را ایجاد می کرد. این کمیته که در شرایط بحران نشست برگزار می کند، دوباره کاری فعالیت های اریکسون نیست اما خواستار مشترک شدن فعالیت های امنیتی، رفع موانع همکاری بهتر، تبادل اطلاعاتی و حفاظت از حقوق بشر است. هرچند دولت فلسطین بصورت علنی تایید نکرده، اما با ارزیابی دوره ای عملکرد خود موافقت کرده است.
پیش نویس کنوانسیون سازمان ملل درباره تروریسم هسته ای
19. ریاست اتحادیه اروپا و آمریکا ارزیابی مشابهی از این برنامه روسیه دارند (تروئیکای اتحادیه اروپا بعدا با هیات روسی دیدار و این مسئله را مطرح کرده است). با وجود انتقادات اولیه، به نظر می آید که روسیه خواهان همکاری درباره یک پیمان مناسب است. آمریکا مشتاق به برگزاری نشست 4 و 5 ژوئن در مسکو میان کارشناسان حقوقی گروه هشت برای بحث درباره متن پیشنهادی است. آمریکا و اتحادیه اروپا در زمان مذاکرات درباره این کنوانسیون بین المللی برای مبارزه با بمبگذاری های تروریستی، هماهنگی های خوبی داشتند و آمریکا خواهان ادامه هماهنگی ها است.
کنوانسیون بین المللی تروریسم
20. بعد از توزیع برگه ای که نشان دهنده کنوانسیون های تصویب شده در کشورهای عضو بود، بریتانیا به این نتیجه رسید که میزان اختلاف در این اطلاعات حتی از قبل هم کمتر شده است. گروه کاری تروریسم اتحادیه اروپا، که روز 6 می دیدار کرد، تعهدی اخلاقی (و نه حقوقی) را برای اجرای قانونگذاری در کنوانسیون بمبگذاری های تروریستی تا سال 2000 پذیرفتند. گری اشاره کرد که گروه هشت از همه کشورهای خواسته است که تا سال 2000 به همه کنوانسیون های یازده گانه بپیوندند. امیدواریم که اتحادیه اروپا هم سیاست مشابهی را بپذیرد. بریتانیا تاکید کرد که این تصمیم ملی است – به این معنی که در بروکسل گرفته نمی شود. بعلاوه، اتحادیه اروپا به دنبال آن است که کشورهای خواهان عضویت در مرکز اروپا و قبرس هم همه این کنوانسیون ها را امضا کنند. اتحادیه اروپا قول داده است برگه اطلاعات مشابهی را هم برای این کشورها ارایه کند.
کنوانسیون فراگیر تروریسم
21. بریتانیا اشاره کرد که پیشنهاد هند را با روس ها در اواخر همان روز مطرح خواهد کرد. اتحادیه اروپا هیچ موضع رسمی در این مسئله ندارد، اما در سال 1996 کارگروه تروریسم درباره ایده مشابهی بحث کرده و به این نتیجه رسید که نمی تواند مفید و قطعی باشد. گری کاملا این مسئله را قبول دارد و اکنون مسئله اینجاست که تعیین کنیم چطور باید تلاش های هند را متوقف یا کند کنیم.
فراگیری
22. بریتانیا برنامه های فراگیر خود را برای روسیه، کشورهای اروپای مرکزی، و قبرس توضیح داده و آن را مفید و مهم توصیف کرد. در این کشورها ابهاماتی درباره جرایم سازمان یافته و تروریسم وجود دارد زیرا مورد اول از خشونتی استفاده می کند که در مورد دوم هم وجود دارد. اتحادیه اروپا همچنین بحث تروریسم را در گفتگوهای خود با شورای کشورهای خلیج فارس و همینطور شورای مشارکت اروپا-مدیترانه مطرح کرده است. آمریکا این برنامه فراگیری را مورد بحث قرار داده اما در عین حال تاکید دارد که بهترین شکل همکاری ها بصورت دوجانبه اتفاق می افتند.
طالبان، اولویت های اتریش، تروئیکای بعدی
23. گری به اتحادیه اروپا تاکید کرد تا واکنشی به اتفاقات ماه مارس نشان داده و مسئله حمایت طالبان از اسامه بن لادن را در مذاکرات خود با این گروه مطرح کنند. اتحادیه اروپا از شرایط این درخواست آگاه نبود و اعلام کرد به ما خبر خواهد داد (نکته: آمریکا و اتحادیه اروپا هنوز درباره نوع واکنش به این اتفاقات با هم اختلاف دارند).
24. اتریش می گوید اولین آنها سمینار تامین مالی تروریسم مورد اشاره در بالا، ادامه فعالیت کارگروه ها، ادامه اقدامات عملی با فلسطین، و کار روی کنوانسیون تروریسم هسته ای است. آنها به این نتیجه رسیده اند که همکاری ها میان آمریکا و اروپا برای ریاست اتریش بسیار اهمیت دارد. گری درخواست کرد که هردوی ما روی ایران تمرکز کنیم. او همچنین پیشنهاد کرد که مسئله تروریسم و حقوق بشر را مورد بحث قرار دهیم.
25. اتریش تروئیکای بعدی درباره تروریسم را برای 25 نوامبر یعنی روز شکرگذاری تعیین کرد. گری تمایل اتریش برای میزبانی یک شام کاری در شب قبل از نشست 25 نوامبر و نیز زودتر برگزار شدن آن نشست، برای بازگشت نمایندگان آمریکا در روز عید را پذیرفته و از آن تشکر کرد.

کرچ

نظرات بینندگان