arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی / بازداشت خواهر البغدادی / آزادی شبنم نعمت زاده تا فردا / اظهارات یک نماینده درباره «عقیم‌سازی با پوشک بچه»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.


فرانسه: گام جدید ایران خلاف توافق وین است - سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه به تصمیم ایران برای آغاز اجرای گام چهارم کاهش تعهداتش در برجام واکنش نشان داد و گفت: اطلاعیه ایران در روز پنجم نوامبر برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی‌اش خلاف توافق وین است که به سختی فعالیت‌ها در این زمینه را محدود می‌کند. ما و شرکای‌مان در انتظار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اطلاعیه‌ها و اقدامات ایران هستیم.

ممنوعیت همکاری با شورای فرهنگی انگلیس - وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای با تاکید بر قصد انگلیس برای شبکه سازی فرهنگی، اعلام داشت: هرگونه همکاری با شورای فرهنگی انگلیس ممنوع بوده و پیگرد قضایی خواهد داشت.

مطهری: مخاطب شوخی قرص ضدبارداری پسر بود نه دختر - علی مطهری درباره ویدیوی منتشرشده از او در دانشگاه گفت: هر سؤالی که می‌شد، شروع می‌کردند به فریاد زدن، در آخر جلسه داد زد که شما باید قرص ضد فراموشی بخورید، من هم از باب مزاح و شوخی گفتم من انواع و اقسام قرص‌ها را دارم، قرص ضدبارداری هم برای شما دارم. همه خندیدند و به عنوان یک شوخی تلقی کردند. ما بیرون آمدیم و دیدیم یک ویدئو پخش کردند مبنی براینکه «توهین علی مطهری به یک دانشجوی دختر» این در حالی است که این دانشجو پسر بود، اگر دختر بود همان‌جا اعتراض می‌کردند.

تکذیب برنامه انتقال پایتخت به سمنان - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ برنامه‌ای برای انتقال پایتخت از تهران به سمنان یا شهر دیگری نداریم و فقط بحث انتقال مراکز سیاسی و اداری با توجه به مصوبه مجلس مطرح است. پروانه صادق مالواجرد با بیان این‌که وقتی از تهران صحبت می‌کنیم، باید مجموعه شهری تهران و کرج را در نظر بگیریم، افزود: بر اساس قانون امکان‌سنجی ساماندهی، تمرکززدایی و انتقال مراکز اداری و سیاسی تهران دنبال می‌شود و تاکنون هفت جلسه در این زمینه برگزار شده است.

اظهارات یک نماینده درباره «عقیم‌سازی با پوشک بچه» - مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: گاهی دشمنان پنبه‌هایی که با آنها پوشک بچه یا مشابه آن تولید می‌شود را به گونه‌ای تهیه می‌کنند که موجب عقیم‌سازی می‌شوند.

اتهام روح الله زم محاربه است؟سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت بازداشت و پرونده روح الله زم گفت: در این پرونده تحقیقات مفصلی انجام شده و مستندات فراوانی به دست آمده و بر اساس تحقیقات، ارتباط مستمر و وابستگی این فرد به سرویس های بیگانه محرز و نحوه ارتباط مشخص شده است. وی افزود: وجوه اخذ شده ناشی از این ارتباط احصا شده است. علاوه بر این مشخص شد که این فرد یک حالت سر شبکه ای داشته است. این فرد برای خیلی از پایگاه های برون مرزی مرجعیت داشته است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اتهام این فرد محاربه است گفت: تا نهایی شدن تحقیقات از بیان جزییات معذوریم.

استعفای کاظم جلالی از مجلس - عبدالرضا مصری نائب رئیس دوم مجلس اظهار داشت: استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران در مجلس که قرار است در سنگر دیگری خدمت کند، اعلام وصول شد. وی ادامه داد: این موضوع هفته آینده در جلسه علنی مجلس بررسی می شود. شنیده ها حاکی از این است که جلالی قرار است به عنوان سفیر ایران در روسیه منصوب شود.

توقف اعزام زائران ایرانی به عراق - مصطفی قاسمی ـ مدیرعامل شمسا (تنها مجری سفرهای زیارتی به عتبات عالیات تحت نظارت سازمان حج و زیارت) - گفت: پس از اربعین خلاء چند روزه‌ای در اعزام کاروان‌های زیارتی پیش آمد که علت آن بروزرسانی و بازیابی خدمات و تجهیزات در عراق بود. وضعیت هتل‌ها و ناوگان حمل و نقل این کشور برای پذیرش زائران ایرانی از یازدهم آبان‌ماه آماده بود ولی چون شرایط عراق مساعد نبود و از سویی، وزارت خارجه کشورمان اطلاعیه‌ای مبنی بر به تاخیر انداختن سفر به این کشور صادر کرد، سازمان حج و زیارت نیز تصمیم گرفت اعزام کاروان‌ها را تا اطلاع ثانوی به تعویق اندازد.

کارت زرد به حجتی به خاطر دادن مجوز صید به چینی ها در خلیج فارس - نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مورد اعطای مجوز صید به کشتی های چینی در آب های خلیج فارس قانع نشدند و حجتی از مجلس کارت زرد گرفت.

اعلام گام چهارم کاهش تعهدات از سوی روحانی - حسن روحانی رییس جمهور با بیان اینکه از فردا یک گام چهارم و گام جدید بر می‌داریم گفت: پیشاپیش به همه کشورهای 1+4 و کشورهای دوست اعلام میکنیم گام چهارم تحت نظر آژانس انرژی اتمی خواهد بود. او با بیان اینکه گام چهارم ما مانند گام سوم قابل بازگشت است، گفت: هزار و 44 سانتیفیوژ در داخل فردو داریم منتهی در برجام قرار ما این بود که این سانتریفیوژ ها در فردو بچرخند ولی گازی به آنها تزریق نخواهد شد. از فردا گازدهی در فردو آغاز خواهد شد.

پمپئو: با تحریم‌ ایران اکنون حزب‌الله منابع کمتری دارد - مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با بیان اینکه فشارها بر ایران باید ادامه یابد، گفت که تحریم‌ها بر بخش‌های زیادی در ایران تاثیر گذاشته است. حزب‌الله اکنون منابع کمتری دارد، برخی گروه‌های شیعی نیز منابع کمتری دارند و مقامات ایران برای تعیین بودجه می‌بایست تصمیمات سختی بگیرند.

آزادی شبنم نعمت زاده تا فردا - بر اساس گفته‌های قاضی مسعودی مقام قرار بازداشت موقت شبنم نعمت‌زاده تا تاریخ ۱۶ آبان است. مظاهری وکیل نعمت زاده، اظهار کرد: به دلیل آن که بیش از یک سال از بازداشت و قرار موقت شبنم نعمت زاده گذشته است، حتی اگر بیم فرار او هم وجود داشته باشد باز قاضی نمی تواند قرار بازداشت موکل بنده را تمدید کند.

بازداشت خواهر البغدادی - یک مقام ارشد ترکیه به رویترز اعلام کرد که این کشور خواهر رهبر کشته شده داعش را در شهر اعزاز در شمال سوریه بازداشت کرده است. این شهر در کنترل نیروهای ترکیه است. طبق گفته این مقام ترکیه همراه با خواهر بغدادی، همسر و عروسش نیز بازداشت شدند و بازجویی از آن‌ها آغاز شده است. در زمان بازداشت پنج کودک نیز همراه رسمیه عواد، ۶۵ ساله بودند.

نظرات بینندگان