arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸

اتیوپی، سودان و مصر برای حل اختلاف درباره سد النهضه توافق کردند

وزیران خارجه اتیوپی، سودان و مصر پس از دیدار با رئیس جمهوری و مقام‌های ارشد آمریکایی برای حل اختلافشان پیرامون سد النهضه تا دو ماه آینده توافق کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته رویترز، وزیران خارجه اتیوپی، سودان و مصر پس از گفت‌وگو با «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مشترک گفتند که 9 دسامبر و 13 ژانویه نیز نشست‌های مشترک دیگری برگزاری خواهند کرد.

سه کشور آفریقایی همچنین تاکید کردند که طرف‌ها به توافق رسیده‌اند که تا 15 ژانویه سال 2020 اختلاف‌هایشان پیرامون آبگیری و عملیات ساخت سد النهضه در اتیوپی را در انطباق با «اعلامیه اصول 2015» حل کنند.

اتیوپی، سودان و مصر توافق کردند که در صورتی که اختلاف‌ها تا تاریخ تعیین شده حل نشود، براساس ماده 15 اعلامیه اصول یک میانجی‌گر بین‌المللی در حل اختلافات کمک کند.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از دیدار خود با وزیران خارجه و نمایندگان عالی این سه کشور آفریقایی خبر داده و این دیدار را «بسیار خوب» ارزیابی کرد.

وزیران خارجه اتیوپی، سودان و مصر پس از آنکه نشست سران این سه کشور در سوچی روسیه نتیجه نداد، برای ادامه مذاکرات در راستای حل اختلاف‌های مربوط به سد النهضه راهی واشنگتن شدند.

مصر اوایل آبان‌ماه در واکنش به هشدار «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی برای استفاده از توان نظامی به منظور حل اختلاف بر سر سد النهضه، به پیشنهاد آمریکا جهت مذاکره در این خصوص پاسخ مثبت داد.

نخست‌وزیر اتیوپی گفته بود چنانچه برای ادامه کار ساخت این سد بر روی رود نیل نیاز به جنگ با مصر باشد، دولت اتیوپی آماده است میلیون‌ها نفر را برای این کار مجهز و آماده کند.

وی در عین حال انجام مذاکره را تنها گزینه مطلوب برای برون‌رفت از بن‌بست دیپلماتیک میان اتیوپی و مصر بر سر ساخت این سد خواند.

یک هفته پیش از این اظهارات نمایندگان کشورهای حوزه رود نیل از جمله مصر، اتیوپی، سودان و اوگاندا در خارطوم پایتخت سودان طی دو روز مذاکره نتوانسته بودند به راه حلی مشترک و مطلوب دست یابند.

مصر پیشتر پیشنهاد داده بود که در مذاکرات حل اختلاف بر سر احداث این سد یک طرف سوم از جمله بانک جهانی یا دولت آمریکا حضور داشته باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان