arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / چند نفر در اعتراضات بنزینی شرکت کردند و چند نفر بازداشت شدند؟ / طرح استیضاح روحانی و لاریجانی به دلایلی غیر از گرانی بنزین / محدودیت اینترنت تصمیم کدام نهاد بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 

استیضاح روحانی و لاریجانی؟

جمعی از نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس جمهور هستند.این استیضاح گویا 50 تا 60 امضا دارد اما ربطی به موضوع گرانی بنزین ندارد؛ گویا نمایندگان استیضاح کننده با استفاده از فضای اجتماعی مربوط به گرانی بنزین این طرح را داده اند. گرانی بنزین تصمیم سران قوا بوده نه دولت. محورهای استیضاح ۱- سخنان تفرقه‌انگیز / ۲- اجرا نکردن سیاست اقتصاد مقاومتی/ ۳- بی‌کفایتی در مدیریت اجرایی کشور / ۴- وضعیت ارزی و اقتصادی کشور است.همزمان در جلسه علنی امروز ذوالنور نماینده اصولگرا در حال جمع آوری امضاء از نمایندگان برای استیضاح علی لاریجانی است.

دلار پس از مدت ها کانال عوض کرد

قیمت دلار امروز یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸ برای اولین بار از مهرماه تا کنون، از ۱۲ هزار تومان فراتر رفت. قیمت دلار بعدازظهر امروز با افزایشی دویست تومانی به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان در صرافی های بانکی رسید. نرخ خرید دلار از مردم هم ۱۲هزار و ۲۰۰ تومان گزارش شده. قیمت فروش یورو در صرافی های بانکی ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان و فیمت خرید یورو از مردم نیز ۱۳هزار و ۴۰۰ تومان گزارش شد.

فردی که در اعتراضات سیرجان کشته شد، از یک خانواده مستضعف بود

نماینده مردم سیرجان در مجلس گفت که غائله برپا شده در این شهرستان در واکنش به افزایش قیمت بنزین با حضور نیروهای مردمی خاتمه یافته و در حال حاضر آرامش در این شهر برقرار است. شهباز حسن پور گفت: متاسفانه یک نفر در این اعتراضات کشته شد که از خانواده مستضعف بوده و باید به وضع این خانواده رسیدگی شود. یکی از مجروحین هم از بسیجی‌ها بود و ۷ مجروح دیگر نیز به هیچ عنوان جزو معترضین به نظام نبودند بلکه درخواستی داشتند.

تعطیلی بخشی از بازار تهران

احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه اصناف و بازار تهران در خصوص آخرین وضعیت فعالیت در بازار تهران گفت: بخشی از بازار تهران تعطیل است و بخش دیگر اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان گفت که کل بازار تهران تعطیل است. شب گذشته یک مجتمع تجاری دو طبقه دارای ۷ باب مغازه، طعمه شعله‌های آتش شده و دو باب مغازه آن در میان شعله‌های آتش سوخت.

فرمانده ناجا: اجازه اخلال و ناامنی نمی‌دهیم

سردار اشتری فرمانده ناجا با بیان اینکه اجازه اخلال و ناامنی را نمی‌دهیم گفته است که بررسی‌های ما حاکی از خط دهی سازمان‌های ضدانقلاب و منافقین در پس پرده تحرکات اخیر است. او همچنین اعلام کرد که امکانات خوبی در اختیار پلیس است؛ می‌توانیم برای اشراف اطلاعاتی از این امکانات استفاده کنیم.

استعفای دو نماینده

پس از پایان جلسه علنی دیروز مجلس مهمترین خبری که نقل شد استعفای محمود صادقی نماینده تهران بود. در جلسه بعدازظهر ه محمدقسیم عثمانی نماینده اصلاح طلب در اعتراض به کنار گذاشتن مجلس از تصمیم گیری درباره قیمت بنزین استعفا داد.

گزارشی آماری از اعتراضات بنزینی در کشور

خبرگزاری فارس به نقل از یک نهاد امنیتی اعلام کرد که میزان تخریب‌های اعتراضات بنزینی در کشور نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر بود. بر این اساس اعتراضات و تجمعات از میان ۱۰۸۰ شهر در ۱۰۰ نقطه کشور در جمع های ۵۰ تا حداکثر ۱۵۰۰ نفره صورت گرفته. به گفته فارس، تعداد کل معترضان از شب جمعه تاکنون مجموعا ۸۷۴۰۰ نفر برآورد شده که از این میزان حدود ۸۲۲۰۰ نفر مرد و ۵۲۰۰ نفر آن‌ها زن بوده اند. این خبرگزاری گفته آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها در دست ندارد اما در کل کشور هزار نفر بازداشت شده‌اند و فقط در یک استان، بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است.

الصفدی از تصدی پست نخست‌وزیری لبنان انصراف داد

وزیر سابق و تاجر لبنانی از پذیرش منصب نخست‌وزیری لبنان انصراف داد. الصفدی همچنین حمایت خود را از تعیین سعد حریری برای تصدی پست نخست‌وزیری لبنان را اعلام کرد.

پلیس: یک افسر ناجا در ناآرامی‌های کرمانشاه به شهادت رسید

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: سرگرد "ایرج جواهری" از ماموران کلانتری 24 الهیه در در ناآرامی‌های کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

احمدی نژاد سال ۱۴۰۰ همراه با الهام کاندیدا می شود

عباس امیری فر از همراهان سابق محمود احمدی نژاد گفت: با روحیاتی که از احمدی‌نژاد سراغ دارم بعید است شخصا وارد انتخابات شود. اما شک ندارم که برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌آید و پیش بینی می‌کنم مانند سال ۹۶ که دست در دست بقایی برای انتخابات ثبت نام کرد این‌بار همراه با آقای الهام وارد این رقابت‌ها خواهد شد. او گفت: اینطور که من رصد می‌کنم آقای الهام تنها چهره نزدیک به احمدی‌نژاد است که احتمال تائید صلاحیت شدن را دارد و از آنجا که او تا امروز درباره تخلفات و رفتارهای محمود احمدی‌نژاد سکوت کرده است می‌تواند او را معرفی کند و پشت‌سر او قرار بگیرد.

محدودیت اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص محدودیت دسترسی به اینترنت مطلع شد که با تصویب شورای امنیت کشور و ابلاغ دبیرخانه آن به اپراتورهای اینترنت از شب گذشته و به مدت ۲۴ ساعت دسترسی به اینترنت محدود شده است.

با توجه به تاکیدات رهبری، دو طرح بنزینی از دستور کار خارج شد

فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید گفت که دو طرح این فراکسیون درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک نرخی آن به دلیل تاکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری از دستور کار خارج شد. فراکسیون امید دو طرح بنزینی داشت. اولی طرح سه فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن افزایش تدریجی آن از طریق بودجه سنواتی و دیگری طرحی دوفوریتی که بر مبنای آن بنزین تک نرخی با نرخ 1500 تومان عرضه شود.

تصمیم سران قوا درباره طرح مدیریت مصرف سوخت باید اجرا شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه خارج از فقه با اشاره به اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تاکید کردند: در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسان نیز متفاوت است، اما گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیمی بگیرند از آن حمایت می‌کنم. سران قوا با پشتوانه کارشناسی یک تصمیم گرفتند و (طبعا) باید اجرا شود. ایشان افزودند: یقینا برخی مردم از این تصمیم نگران و ناراحت می‌شوند یا به ضرر آنهاست اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست، کار اشرار است، مسوولان حفظ امنیت نیز به وظایف خود عمل کنند. مردم همیشه با هوشیاری و بصیرت اقدام کرده‌اند این بار هم از افرادی که تخریب و ... می‌کنند فاصله بگیرند.

نظرات بینندگان