arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۰

ترفند جالب برخي باكتري‌ها براي فرار از واكسن!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان دانشگاه آكسفورد دريافته اند، برخي باكتري ها نظير «پنوموكوك» با تغيير شكل ظاهري باعث فريب سيستم ايمني و فرار از واكسن مي شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، عملكرد واكسن تعليم دادن سيستم ايمني براي حمله عفونت هاي منحصر به فرد در بدن است؛ به طور مثال عملكرد واكسن كزاز ساختن آنتي بادي در بدن براي هدف قرار دان سم است.

به گفته دكتر روري باودن، يكي از محققان دانشگاه آكسفورد، بسياري از واكسن ها عملكرد درستي دارند، چرا كه باكتري يا ويروس تغيير شكل نيافته را هدف قرار مي دهند، اما تغيير شكل ظاهري باكتري «پنوموكوك» (pneumococcus) باعث كاهش اثربخشي واكسن در طولاني مدت مي شود.

عفونت با باكتري پنوموكوك باعث بروز مننژيت و ذات الريه مي شود و سالانه 800 هزار كودك زير پنج سال در اثر عفونت‌هاي پنوموكوكي جان خود را از دست مي دهند.

باكتري پنوموكوك داراي 90 گونه متفاوت است كه اين تنوع، كار شناسايي آنها را براي سيستم ايمني دشوار مي كند و بايد براي هركدام واكسن جداگانه‌اي استفاده شود.

در سال 2000 ميلادي در آمريكا طرح واكسيناسيون بر ضد هفت نوع شايع اين باكتري آغاز شد كه باعث كاهش 76 درصدي موارد ابتلا به مننژيت و ذات الريه شد.

در بررسي هاي اخير محققان دريافتند برخي باكتري هاي پنوموكوك با تغيير پوشش بيروني خود، سيستم ايمني را فريب داده و از واكسن فرار مي كنند و براي اين كار از بخش هايي از DNA باكتري‌هاي مرده استفاده مي كنند.

در بررسي ژن هاي باكتري محققان توانستند پنج مورد تغيير پوشش بيروني باكتري پنوموكوك را شناسايي كنند. يك نژاد از اين باكتري موسوم به P1 طي چند سال اخير با همين روش به يكي از انواع شايع در آمريكا تبديل شده است.

دور جديد واكسيناسيون در آمريكا با در نظر گرفتن رويه جديد تغيير شكل باكتري پنوموكوك، 13 گونه باكتري را هدف قرار داده است. محققان پيش بيني مي كنند بدن بتواند خود را با اين راهبرد تطبيق داده و با انواع مختلف باكتري مقابله كند.

به گفته پروفسور «دريك كراك» از دانشگاه آكسفورد، راهبرد اتخاذ شده براي انجام واكسيناسيون انواع شايع باكتري پنوموكوك تا حدود زيادي در مهار آن موثر بوده است، اما اين شيوه در دراز مدت جوابگو نخواهد بود و باكتري با تغيير شكل ظاهري سيستم ايمني را فريب مي دهد و بايد راهبرد موثرتري در نظر گرفت.

نتايج اين تحقيق در مجله Nature Genetics‌ منتشر شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
0
0
نخواندم چون وقت نداشتم
نظرات بینندگان