arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

کمپ ترک اعتیاد به اینترنت؛ از تنبیه فیزیکی تا مشاوره روانشناسی!

اعتیاد ،کمپ ترک اعتیاد ،روش های ترک اعتیاد و...این کلمات شما را به یاد چه تصویری می اندازند ؟ تصویر فردی معتاد که از یکی از انواع مواد مخدر استفاده می کند و نیاز به کمک دارد ؟ اما این بار می خواهیم در مورد یک نوع اعتیاد متفاوت صحبت کنیم . اعتیادی همه گیر که این روزها بخش بزرگی از جامعه ی بشری را تحت سلطه دارد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتیاد ،کمپ ترک اعتیاد ،روش های ترک اعتیاد و...این کلمات شما را به یاد چه تصویری می اندازند ؟ تصویر فردی معتاد که از یکی از انواع مواد مخدر استفاده می کند و نیاز به کمک دارد ؟ اما این بار می خواهیم در مورد یک نوع اعتیاد متفاوت صحبت کنیم . اعتیادی همه گیر که این روزها بخش بزرگی از جامعه ی بشری را تحت سلطه دارد .

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، این روزها مسئله اعتیاد به اینترنت موضوعی فراگیر است. این موضوع این روزها که اینترنت محدود شده است بیش از هر زمان دیگری آزاردهنده به نظر می رسد. گرچه بسیاری از کسب و کارها و موارد علمی و پژوهشی به اینترنت نیاز دارند و در همیت دسترسی به اینترنت شکی نیست، اما گاهی افراد عادی جامه وابستگی بیش از حدی به اینترنت پیدا می کنند. بنابراین  به شکل دقیق تر به بررسی روش های ترک اعتیاد که به شکل رسمی در کمپ های ترک اعتیاد به اینترنت اجرا می شوند پرداخته ایم تا ببینیم در کدام کشورها به این مساله بیشتر توجه شده است .

این موضوع فارغ از عجیب بودن می تواند بسیار جالب و حتی خنده آور باشد ، پس در  سطور زیر ما را همراهی کنید :

کمپ ترک اعتیاد به اینترنت؛ از تنبیه فیزیکی تا مشاوره روانشناسی!

ترک اعتیاد به سبک چینی!

بهتر است بررسی خود را از کشور پهناور چین آغاز کنیم که یکی از باسابقه ترین کشورها در آغاز روند ترک دادن جوانان از اینترنت است . کشور چین رکورد بیشترین کمپ های ترک اعتیاد به اینترنت در دنیا را دارد و باروش های کمی عجیب و غریب خود به جنگ اعتیاد اینترنتی رفته است .

یکی از مشهور ترین کمپ های ترک اعتیاد در کشور چین در استان گوانگژو واقع است . این کمپ یا کلینیک ترک اعتیاد به نوعی جزو خشن ترین و ضربتی ترین کلینیک ترک اعتیاد اینترنتی در چین هم محسوب می شود . روش در مان در این کلینیک بیشتر بر پایه ی موارد الکتریکی است تا حرکتی . برای مثال معتادان روزانه در زمان معینی زیر دستگاه های کلاهی عجیبی نشسته و به شکل اجباری انیمیشن های مربوط به ترک اعتیاد و آموزنده را مشاهده می کنند . علاوه بر این ،الکتروشوک درمانی ، پای ثابت درمان افراد در این کمپ است . اگر از این قوانین عجیب حیرت کرده و آن ها را طاقت فرسا می دانید ، بد نیست این را هم بدانید دایره ی سنی پذیرش افراد در این کمپ بین 12 تا 24 سال است. ولی تعجب ها به همین جا ختم نمی شود ، رقم مورد نظر برای ترک دادن هر فرد در این کلینیک هم بسیار چشم گیر است! هر فرد به شکل ماهانه باید 1300 دلار که تقریبا 10 برابر درآمد ماهانه ی هر خانواده ی متوسط چینی است بپردازد . مدت ترک اعتیاد در این کمپ 6 ماه است و با احتساب قیمت می توان گفت این نوع ترک کردن یک ترک واقعا پرهزینه محسوب می شود که هر خانواده ای توانایی پرداخت هزینه های آن را نخواهند داشت .

کمپ ترک اعتیاد به اینترنت؛ از تنبیه فیزیکی تا مشاوره روانشناسی!

اما اگر فکر می کنید کلینیک واقع در گوانگژو بیش از حد سخت گیر و ظالمانه عمل می کند ،پس توصیه می کنیم نگاهی به عکس ها و توضیحات مربوط به اردوگاه بوت بیندازید. اردوگاه بوت نام اردوگاهی نظامی است که برای ترک دادن نوجوانان و جوانان چینی پایه ریزی شده است . اما این ترک اعتیاد با روش های تماما نظامی و بسیار طاقت فرسا انجام می گیرد . بیایید با هم به بخشی از سخت گیری های این اردوگاه نگاه کنیم :

_بیدار شدن پیش از طلوع خورشید و ورزش هایی چون دویدن ،دراز و نشست و کلاغ پر رفتن

_خوردن داروها زیر نظر پرستارهای جدی و سخت گیر

_آموزش تعلیمات نظامی و ورزش های رزمی

_نظافت سرویس های بهداشتی و محوطه ی اردوگاه (در این اردوگاه از نظافتچی خبری نیست)

_دریافت جیره ی غذایی محدود

_الکتروشوک درمانی

_پوشیدن لباس فرم نظامی در سراسر دوره درمانی

_قفل بودن درب خوابگاه ها در تمام طول ساعات استراحت

_عدم اجازه به افراد برای ملاقات با خویشان و والدین و دوستان

کمپ ترک اعتیاد به اینترنت؛ از تنبیه فیزیکی تا مشاوره روانشناسی!

کره ی جنوبی و اعتیادی که باید ترک شود

کره ی جنوبی از کشورهای پیشرفته و پیشتاز  آسیایی در زمینه ی تکنولوژی و دنیای مجازی است . از پیشکسوت بودن این کشور در تولید محصولات خلاقانه ی حوزه ی فناوری گرفته تا علاقه ی شهروندان این کشور برای استفاده از اینترنت و مشتقات آن  . اما همین کشور قوانین نسبتا سخت گیرانه ای هم برای استفاده از اینترنت دارد . برای مثال پارلمان کره ی جنوبی به تازگی قوانینی تصویب کرده که بر طبق آن نوجوانان زیر 16 سال حق بازی کردن بیش از ساعات مشخص را در گیم نت ها ندارند . همچنین با توجه به این حساسیت های مسئولین برای تربیت صحیح نوجوانان ، کمپ های تازه تاسیس ترک اعتیاد مخصوص نوجوانان در حال گسترش و رونق گرفتن هستند . یکی از سرشناس ترین این کمپ ها نامی جالب دارد . «مغزت را حفط کن» نام این کمپ ترک اعتیاد به اینترنت است ،که اتفاقا نامی بسیار با مسما دارد . این کلینیک به طور خاص برای نوجوانان طراحی شده ولی برای ورود بزرگسالان هم  فضای مناسب دارد .

مدت زمان درمان در این کمپ به طور معمول پنج هفته است و برنامه های درمانی هم بسیار گسترده و برای هر فرد بنا به صلاحدید روان درمانگر متفاوت است . این برنامه های درمانی شامل : هنر درمانی ، موسیقی درمانی ، ورزش ، شوک درمانی ، هیپنوتیزم و درمان های گروهی است .

نکته ی جالب این که میزان معتادان به اینترنت در کره ی جنوبی رقمی در حدود 2 میلیون نفر و با رده ی سنی 9 تا 18 سال برآورد شده است .

کمپ ترک اعتیاد به اینترنت؛ از تنبیه فیزیکی تا مشاوره روانشناسی!

کمپ های  ترک اعتیاد اروپایی و امریکایی ؛ملایمت در عین جدیت

 

اما به نظر می رسد کمپ های ترک اعتیاد اروپایی و آمریکا بیش از عمل گرا بودن ،روان گرا هستند ،یعنی برای درمان معتادان به اینترنت به روش های روان درمانگرانه و ریشه ای بیش از روش های ضربتی توجه می کنند .چند روش متداول در کشورهای آمریکایی و اروپایی شامل موارد زیر است :

_روان درمانی ریشه ای و فردی

-روان درمانی گروهی یا گروه درمانی

_درمان اضطراب و استرس های ناشی از جدایی از اینترنت به شکل ریشه ای

_ورزش درمانی

_درمان های مبتنی بر خودسازی و واکاوی فردی

اما برخی روان شناسان که کمی بی رحم تر هستند، معتقدند یکی از بهترین روش های درمان معتادان اینترنت محرومیت دادن است . یعنی باید افراد را در برابر اینترنت و انواع تبلت ها و رایانه ها و ابزارهای ورود به اینترنت قرار داده ولی اجازه ی مصرف را از آن ها سلب کرد . این روش گرچه کمی خشن تر از بقیه است، ولی به نظر می رسد از تک تک روش های چینی مهربانانه تر باشد .

نظرات بینندگان