arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۸

منطقه امنیتی بغداد موسوم به "منطقه سبز" هدف حمله ی موشکی قرار گرفت

منابع امنیتی عراق جمعه شب از حمله موشکی به منطقه امنیتی بغداد موسوم به «منطقه سبز» خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش شبکه المیادین، تیم‌ رسانه‌ای امنیتی وابسته به وزارت دفاع عراق بدون اشاره به جزئیات دقیق این حمله، اعلام کرد که این موشک از نوع کاتیوشا بوده است.

بر اساس اعلام تیم رسانه‌ای امنیتی عراق، این حمله که هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت آن را تاکنون برعهده نگرفته، تلفاتی نداشته است.

منطقه سبز یک منطقه امنیتی حفاظت شده در مرکز بغداد است که از زمان سقوط رژیم دیکتاتوری صدام و به دلایل امنیتی و حفاظتی از سوی اشغالگران آمریکایی ایجاد و اغلب نهادها، سازمان‌ها و مراکز دولتی، نهادهای بین المللی همچون دفاتر سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و نیز سفارتخانه‌های خارجی بویژه سفارت آمریکا در آن مستقرند.
دو ماه پس از روی کار آمدن عادل عبدالمهدی در ۱۹ آذرماه سال ۹۷ در نخستین سالروز اعلام شکست نظامی داعش، طلسم منطقه سبز بغداد پس از ۱۵ سال شکسته شد و شهروندان و خودروهای عادی توانستند وارد این منطقه شوند.
تداوم سکونت مسؤولان ارشد و حتی بسیاری از دیگر مسؤولان عراق در منطقه سبز بغداد در طول سالهای اخیر، یکی از مهمترین انتقادات مردم عراق بوده و آنان از این امر به عنوان مصداق تبعیض و نیز دوری و بیگانگی مسؤولان از جامعه یاد می‌کردند.
منطقه سبز بغداد پیش از آذرماه ۹۷ نیز مقررات و ترتیبات بسیار ویژه ورود و خروج برای ساکنان و نیز هیأت‌های سیاسی داشته و افراد عادی هم مطلقاً امکان ورود به آن را نداشته‌اند.
خبر شلیک موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد همزمان با آن صورت می‌گیرد که نظام سیاسی عراق در سایه اعتراضات چند ماهه اخیر شرایط مساعدی ندارد.
مرحله نخست اعتراضات در عراق روز اول اکتبر (۹ مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد؛ به طوری که گروهی از معترضان، خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی دیگر، شعار کناره‌گیری دولت را سر دادند.
اعتراضات در عراق بار دیگر از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) آغاز شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی و صدور دستورالعمل‌های مختلف، نتوانسته آرامش را به طور کامل به کشور بازگرداند و در آستانه استعفا قرار دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان