arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

نفس های «ویندوز XP» به شماره افتاده است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی تردید ویندوز XPرا باید یکی از محبوب ترین نگارش های سیستم عامل مشهور مایکروسافت به حساب آورد که از شرکت های کوچک و بزرگ گرفته تا «کاخ سفید» هنوز از آن دل نبریده اند. هفته پیش که باراک اوباما برای سخنرانی سالانه در برابر اعضای کنگره آماده می شد پایگاه اینترنتی «کاخ سفید» با انتشار گزارش های ویدئویی از مقدمات کار و نشست های مقام های دولتی، روند جاری را به اطلاع عموم رساند.
اطلاع رسانی در این زمینه را دیوید پلوفه، مشاور ارشد کاخ سفید بر عهده داشت. در یکی از این اطلاعیه های ویدئویی که در دفتر پلوفه در «کاخ سفید» فیلمبرداری شده بود، نمایشگر رایانه ای در پس زمینه خودنمایی می کرد که ویندوز XPروی آن نصب بود.
انتشار این تصاویر در پایگاه های اینترنتی مربوط به فناوری، حرف و حدیث هایی را درباره ادامه استفاده از سیستم عاملی برانگیخت که بیشتر از 10 سال از عمر آن گذشته است. حتی عده ای به طنز نوشتند احتمالاً دولت آمریکا در سال 2009 و همزمان با عرضه ویندوز 7، بودجه کافی برای ارتقای ویندوز XP نداشته است.
مایکروسافت در ماه های اخیر با توجه به کاستی های امنیتی ویندوز XPدر تلاش بوده است شرکت ها و سازمان های گوناگون را متقاعد کند به ویندوز 7 مهاجرت کنند.
ریشه اقبال جهانی کاربران به ویندوز XPرا باید در عواملی مانند پایداری چشمگیر آن جستجو کرد.
پس از عرضه رسمی ویندوز 7 که در پی ناکامی ها تجاری ویندوز ویستا صورت گرفت - و رنج های ناشی از آن را تا اندازه ای بر طرف کرد- مایکروسافت برای نمایش همراهی خود با شیفتگان ویندوزXP- به کاربرانی که رایانه هایی با ویندوز7 «Professional» خریداری می کنند- اطمینان داد در چرخه معمول پشتیبانی از ویندوز 7 همچنان به علاقمندان اجازه مهاجرت(دانگرید) به ویندوز XPرا اعطا می کند.
بدین ترتیب کاربران تا پایان دوره پشتیبانی از ویندوز 7 در سال 2020 همچنان امکان بهره برداری از ویندوز XP را خواهند داشت. البته کاربران نگارش «Ultimate» از ویندوز 7 تا سال 2015 از این ویژگی برخوردار خواهند بود.
در واقع، عملکرد فاجعه بار ویندوز ویستا - که قرار بود جانشین ویندوز XPشود- موجب شد کاربران همچنان به ویندوز XPوفادار بمانند.
گستره شکست تجاری ویندوز ویستا هنگامی آشکارتر می شود که در نظر بگیرید سهم ویندوز 7 از بازار تنها در مدت 10 ماه پس از عرضه از سهم چند ساله ویندوز ویستا پیشی گرفت.
ناگفته نماند ویندوز 7 بر پایه ساختار ویندوز قدیمی و در عین حال محبوب XPطراحی و تولید شده است.
ویندوز XPبیشتر از 10 سال است که در بازار رقابتی سیستم عامل ها حضور دارد و مایکروسافت همچنان از آن پشتیبانی می کند. این نگارش از ویندوز با سهم چشمگیر 52/46 درصدی از بازار پردازش جهانی همچنان بر رقبا فخر می فروشد.
اما ویندوز 7 نیز توانسته در مدت کوتاهی که از عمر تجاری آن گذشته، سهم خود را ارتقا داده و کنترل 99/36 درصد از بازار را در اختیار گیرد.
مایکروسافت چند روز پیش به کاربران ویندوز XPیادآوری کرد پشتیبانی رسمی از ویندوزXP، 798 روز دیگر پایان می یابد و از آنان خواست به ویندوز 7 مهاجرت کنند.
مایکروسافت تأکید دارد: روند جایگزینی یک سیستم جدید بین 18 تا 24 ماه به طول می انجامد. اگر هنوز برای اسباب کشی از ویندوز XPبه یک سیستم عامل نوین تر تصمیم نگرفته اید یا گرفتار تردیدها هستید از ابزارهای مایکروسافت برای تصمیم گیری کمک بگیرید.
دو سال و دو ماه تا پایان دوره پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز XP، زمان زیادی به نظر نمی آید اگر چه برای کسانی که به وقت کشی عادت دارند چنین به نظر می آید هنوز راه درازی در پیش است.
مایکروسافت تأکید دارد با توجه به نفوذپذیری های امنیتی ویندوز XP، نادیده گرفتن ویندوز 7 و انتظار برای عرضه ویندوز 8 برای شروع تغییر در سیستم عامل شرکت ها و سازمان های بزرگ، اشتباهی خطر ساز است که می تواند زیان های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
نظرات بینندگان