arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

علی مطهری: کسانی که اعتراض دارند باید به راحتی بتوانند حرفشان را بزنند / برخی فکر می‌کنند اگر با اعتراضات مقابله کنند، کشور بهتر اداره می‌شود

پس از ناآرامی‌های اخیر که به دنبال اصلاح قیمت بنزین رخ داد، توجه به حقوق ملت بیش از پیش مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است به طوری که علی مطهری نماینده تهران در مجلس، به دلیل حوادث اخیر و مشخص نشدن مکانی برای برگزاری تجمعات قانونی مردم، طرح استیضاح وزیر کشور را دنبال می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود اینکه بر اساس اصل ۲۳ فصل سوم قانون اساسی کشور، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است اما علی مطهری از عدم اجرای فصل سوم قانون اساسی گله دارد و می‌گوید: باید تکلیف اعتراض‌ها را روش کنیم، کسانی که اعتراض صنفی و سیاسی دارند باید به راحتی بتوانند حرفشان را مطرح کرده و تجمع کنند.

علی مطهری با انتقاد از عدم اجرای مفاد حقوق ملت گفت: در اجرای حقوق شهروندی موفق نبودیم و فصل سوم قانون اساسی که در خصوص حقوق ملت است، به درستی اجرا نشده است. ریشه حوادث اخیر هم این است که حق اعتراض را برای مردم به رسمیت نمی‌شناسیم؛ به ظاهر می‌گوییم «هر کس اعتراض دارد می‌تواند مسالمت آمیز بیان کند و ما فقط با تخریب مخالف هستیم»، ولی در عمل این گفته خودمان را رعایت نمی‌کنیم.

او ادامه داد: هر کسی به طور مسالمت آمیر تجمع می‌کند را بازداشت می‌کنیم؛ بنابراین هرگونه تجمعات، بلافاصله به درگیری کشیده می‌شود؛ باید تکلیف اعتراض‌ها را روش کنیم. کسانی که اعتراض صنفی و سیاسی دارند باید به راحتی بتوانند حرفشان را بزنند و تجمع کنند؛ قانون اساسی هم این اجازه را داده است اما مانع شدن ما، همواره باعث بروز این مشکلات در کشور شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاظرنشان کرد: دولت باید تصمیمات را به طور شفاف برای مردم بیان کند. به طور مثال، تصمیمات در خصوص اصلاح قیمت بنزین باید به طور شفاف برای مردم روشن می‌شد که با چه مشکلاتی رو به رو هستیم.

مطهری اظهار کرد: بخشی از موانع تحقق حقوق شهروندی، چه بسا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هستند که اجازه نمی‌دهند این امر تحقق یابد. آنها می‌ترسند و فکر می‌کنند اگر با اعتراضات مقابله کنند، کشور بهتر اداره می‌شود.

مطهری ناآرامی‌های اخیر را دلیل طرح استیضاح وزیر کشور دانست و عنوان کرد: طرح استیضاح وزیر کشور درحال حاضر ۳۴ امضا دارد و انشاالله این‌بار اجرا شود و هدف از استیضاح وزیر کشور، فقط اعتراضات اخیر است و هدف دیگری ندارم.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص راهکار اجرای درست حقوق شهروندی گفت: دولت و وزارت کشور باید شجاعت داشته باشند. طرح مشخص کردن مکان‌های مناسب برای تجمعات باید عملیاتی شود چراکه اعتراضات در دنیا هم همینگونه به گوش مسوولین می‌رسد.

مطهری در پایان خاطرنشان کرد‌: اگر قانون درست اجرا می‌شد ما با این حد مشکلات مواجه نمی‌شدیم. الان فقط کسانی حق راهپیمایی دارند که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام می‌کند.

منبع: شفقنا

نظرات بینندگان