arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

روزنامه کویتی: بن علوی در تهران سه موضوع را بررسی کرد: طرح صلح هرمز، بحران یمن و نزاع ایران و آمریکا

یک روزنامه کویتی به نقل از یک منبع آگاه نوشت که وزیر خارجه عمان در سفر به تهران، سه موضوع را بررسی کرد. بن علوی به مقامات ایرانی گفت از دیدگاه آمریکا، سیاست فشار حداکثری در حال نتیجه دادن است و ایرانی‌ها دیر یا زود مجبور می‌شوند پای میز مذاکرات حاضر شوند لذا دولت آمریکا در حال حاضر عجله‌ای برای مذاکره ندارد اگر چه باب مذاکرات بسته نیست اما بستگی به اراده تهران برای گفت‌وگوی بدون پیش‌ شرط دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان روز دوشنبه در سفر به تهران با مقامات کشورمان از جمله «حسن روحانی» رئیس‌جمهور، دیدار کرد.

روزنامه کویتی«الجریده» به نقل از یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری ایران نوشت که گفت‌وگوهای بن علوی در تهران شامل سه محور بود: طرح صلح هرمز، بحران یمن و نزاع بین واشنگتن و تهران.

این منبع که به نام آن اشاره‌ای نشده است، افزود که بن علوی طرح صلح هرمز را ستود و به مقامات ایرانی تأکید کرد که پذیرش این طرح‌ در هر کشوری جز با حل اختلافات با ایران و کشورهای عربی همسایه به خصوص عربستان، ممکن نیست.

به گفته این منبع، بن علوی همچنین بار دیگر بر پیشنهاد کشورش برای ایفای نقش در نزدیک کردن دیدگاه‌های بین تهران و ریاض تأکید کرد.

طبق گفته این منبع، بن علوی درباره بحران یمن نیز از مقامات ایرانی برای کمک به حل این بحران از طریق هدایت انصارالله به سمت نشان دادن انعطاف در مذاکرات مستقیم بین گروه‌های یمنی و ریاض در عمان، درخواست کرد اما مقامات ایرانی با این پیشنهاد او موافقت نکردند و گفتند که شروط کنونی عربستان به معنای شکست انصارالله است و بحران یمن نیز جز با مذاکرات داخلی یمنی‌ها بدون دخالت خارجی، حل نخواهد شد.

این منبع همچنین گفت که وزیر خارجه عمان درباره روابط با واشنگتن نیز به تشریح نتایج سفر خود به واشنگتن و گفت‌وگو با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا پرداخت.

بنابر گفته این منبع، بن علوی به مقامات ایرانی گفت که از دیدگاه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا، سیاست فشار حداکثری بر ایران در حال نتیجه دادن است و ایرانی‌ها دیر یا زود مجبور می‌شوند پای میز مذاکرات حاضر شوند لذا دولت آمریکا در حال حاضر عجله‌ای برای مذاکره ندارد اگر چه باب مذاکرات بسته نیست اما بستگی به اراده تهران برای گفت‌وگوی بدون پیش‌ شرط دارد.

الجریده به نقل از این منبع مدعی شد: «بن علوی به روحانی ابلاغ کرد که ترامپ پس از اعتراضات اخیر در ایران، روحانی را در عرصه سیاست داخلی ضعیف می‌داند و به همین دلیل دیدار با او یا مذاکره با ایران دیگر اولویت ترامپ نیست اما با این حال باب گفت‌وگو با ایرانی‌ها را نبسته است».

این روزنامه کویتی هفته گذشته نیز در خبری از تلاش‌های جدید اروپا برای برگزاری دیدار بین روحانی و ترامپ به ابتکار فرانسه، ایتالیا و آلمان خبر داده بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان