arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸

کمالوندی: مذاکرات درباره چگونگی اجرای پروژه ایزوتوپ پایدار در جریان است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت که مذاکرات ایران و روسیه درباره چگونگی اجرای پروژه «ایزوتوپ پایدار» در جریان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«بهروز کمالوندی» معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره بیانیه منتشره شرکت «روس اتم» در مورد تعلیق پروژه تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو، عنوان کرد: بعد از فعال کردن سانتریفیوژهای فردو در پی دستور رئیس جمهور برای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، با توجه به اینکه به لحاظ فنی تولید اورانیوم و ایزوتوپ پایدار در یک سالن، با مشکلات همراه است، مذاکراتی با طرف روس صورت گرفته است.

وی گفت که مذاکرات درباره چگونگی اجرای این پروژه به نحوی که مشکلات فنی آن مرتفع شود، در جریان است.

گفتنی است شرکت «روس اتم» روسیه در بیانیه ای با بیان اینکه با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مرکز «فردو» امکان تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار وجود ندارد، اعلام کرد پروژه تبدیل کاربری این مرکز به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش فارس، 14 آبان ماه و در پایان سومین فرصت 60 روزه ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود و در راستای اجرای مصوبه 18 اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران گام چهارم کاهش تعهدات را اعلام و به سازمان انرژی اتمی دستور داد تا از 15 آبان ماه گازدهی به سانتریفیوژها در تأسیسات فردو را آغاز کند که این کار صورت گرفت. البته کمالوندی پیش از این گفته بود که قرار نیست به دو زنجیره 174 تایی اورانیوم تزریق شود و اینها برای ایزوتوپ‌های پایدار در نظر گرفته شده‌اند.

گفتنی است سند همکاری ایران و روسیه در زمینه تولید ایزوتوپ پایدار در چارچوب برجام و در سایت فردو دی ماه 1395 در مسکو توسط کمالوندی و طرف روس امضا شده بود.

به گزارش فارس، ۱۰۴۴ ماشین سانتریفیوژ IR1 (شامل ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی) در فردو مستقر است که در پی دستور رئیس جمهور به چهار زنجیره از ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ IR1 یعنی ۶۹۶ سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تزریق شد و آنگونه که اعلام شد دو زنجیره دیگر که شامل ۳۴۸ ماشین IR1 هستند اقدام به تولید و غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار خواهند کرد.

* آخرین اقدامات انجام شده در اراک

بهروز کمالوندی همچنین درباره راه اندازی بخش ثانویه راکتور آب سنگین اراک که قرار بود چندی پیش با حضور خبرنگاران انجام شود، نیز گفت: برنامه حضور خبرنگاران به علت تغییر ناگهانی آب و هوا و نگرانی از بروز مشکلات در مسیر این سفر لغو، اما پروژه براساس زمانبندی انجام شده، اجرایی شد.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: هفته گذشته درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک با بیش از 100 تن وزن با موفقیت در محل خود در چاله راکتور نصب شد و علاوه بر این کار ساخت ماشین سوختگذاری راکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است.

کمالوندی همچنین گفت که بخش های دیگر از جمله اتاق کنترل راکتور نیز به سرعت در حال تکمیل است.

*دیدار عراقچی با گروسی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران فردا (جمعه) با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین دیدار خواهد کرد.

گفتنی است عراقچی فردا (جمعه) در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حضور می یابد.

به نظر می رسد یکی از موضوعات مذاکره عراقچی و گروسی، نهایی کردن زمان سفر مدیرکل جدید آژانس به ایران باشد. مدیرکل جدید پس از انتصاب به این سمت اعلام کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان