arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸

ریابکوف: روسیه طرح تغییر کاربری فردو را متوقف نکرده بلکه آن را تعلیق کرده

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه از اجرای طرح تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو در ایران چشم پوشی و صرف نظر نمی‌کند و این طرح را متوقف نکرده بلکه به تعلیق درآورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه از اجرای طرح تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو در ایران چشم پوشی و صرف نظر نمی‌کند و این طرح را متوقف نکرده بلکه به تعلیق درآورده است.

به گزارش پنجشنبه شب تاس از وین، سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه به خبرنگاران گفت: ما از اجرای طرح تغییر کاربری سایت فردو چشم‌پوشی نمی‌کنیم اما تاثیرات تحریم‌های آمریکا بر این طرح را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.

وی بار دیگر تاکید کرد: کار تغییر کاربری سایت فردو به تعلیق در آمده اما متوقف نشده است.

ریابکوف افزود: ما گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که نیاز به تجزیه و تحلیل اوضاع و بررسی اظهارات طرف آمریکایی داریم که گفته از روز 15 ماه دسامبر (هفته آینده) این مرکز کلیدی ازنقطه نظر برجام دربرنامه هسته‌ای ایران را مورد تدابیر تحریمی قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: بنابراین ما نیاز به مدت زمانی داریم تا امکان اینکه در این وضعیت چکار می‌توان کرد و پیامدهای منفی بالقوه این تدابیر آمریکا چیست را بررسی کنیم اما این به آن معنا نیست که ما از این طرح صرف نظر خواهیم کرد و در این مورد فردا در نشست (برجام در وین) اعلام نظر خواهیم کرد.

ساعاتی پیش شرکت «تول» وابسته به شرکت دولتی روس اتم روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجرای طرح تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو را متوقف کرده است.

شرکت تول، تولید کننده سوخت هسته‌ای است.

این شرکت در بیانیه خود آورده است: غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار در یک مکان نمی‌تواند صورت گیرد؛ زیرا در هوا و بر روی تجهیزات، آثاری از اورانیوم پدید خواهد آمد که با ایزوتوپ‌های مصارف پزشکی مطابقت ندارد.

کارشناسان شرکت تول از سال 2017 مطابق با برجام برای اجرای طرح تغییر کاربری دو مجموعه دستگاه‌های سانتریفیوژ گازی در سایت فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار برای مصارف پزشکی فعالیت می‌کردند.

در بیانیه شرکت روسی تول آمده است: روز 6 نوامبر سال 2019 در چارچوب کاهش تعهدات داوطلبانه ایران در چارچوب برجام، در دو مجموعه دستگاههای سانتریفیوژ گازی در سایت فردو که در همان سالنی که دو مجموعه سانتریفیوژ مشمول تغییر کابری قرار داشت، گاز تزریق شد.

در ادامه بیانیه آمده است: این اقدام از نظر فنی ادامه اجرای طرح تغییر کاربری دستگاه‌های سانتریفیوژ در سایت فردو توسط تول را برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار ناممکن می‌کند.

شرکت زیرمجموعه روس اتم می‌گوید: برای ازسرگیری این کارها باید فعالیت دو مجموعه دستگاه‌های سانتریفیوژ را که در آن اورانیوم غنی‌سازی می‌شود، متوقف و آن سالن و تجهیزات واقع در آن را پاکسازی کرد.

«تا زمان تامین شرایط کار در این طرح اقدامات از طرف روسی متوقف شده و طرف ایرانی در جریان آن قرار گرفته است.»

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان