arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۵ آذر ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: با رهبری درباره عضویت احمدآقا در شورای انقلاب فرهنگی مذاکره کردیم / بی‌نظیر بوتو اصرار دارد به دلیل استقبالم از نخست وزیر هند، از او هم استقبال کنم؛ با توجه به اینکه پذیرفته با چادر ایرانی وارد شود، قرار شد بپذیریم / موسوی خویینی‌ها و توسلی برای کسب نظر من و رهبری در مورد انتخابات آمدند؛ بنایشان حمایت از خاتمیست

بیشتر وقت امروز، صرف اصلاح خاطراتم شد. بالاخره یک بخش تمام شد. پیش از ظهر، آقایان [سید محمد] موسوی خویینی‌ها، [دبیر کل مجمع روحانیون مبارز] و [محمدرضا] توسلی، برای کسب نظر من در مورد انتخابات و نیز نظر رهبری آمدند. گفتم هر دوی ما نظرمان این است‌که انتخابات در محدوده نیروهای انقلاب آزاد باشد و ترجیح می‌دهیم که رقابت جدی باشد مثل اینکه بنای روحانیون مبارز، این است که از آقای [سید محمد] خاتمی حمایت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۵ آذر ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: با رهبری درباره عضویت احمدآقا در شورای انقلاب فرهنگی مذاکره کردیم / بی‌نظیر بوتو اصرار دارد به دلیل استقبال من از نخست وزیر هند از او هم استقبال کنم؛ با توجه به اینکه پذیرفته با چادر ایرانی وارد شود، قرار شد بپذیریم /  موسوی خویینی‌ها و توسلی برای کسب نظر من و رهبری در مورد انتخابات آمدند؛ بنای آنها این است از خاتمی حمایت کنند

خاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، هر شب منتشر می‌کند. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در «انتخاب» منتشر شده بود

به گزارش «انتخاب»؛ متن خاطرات آیت الله هاشمی در روز ۱۵ آذر 1371 تا 1375 در زیر آمده است

 

سال ۱۳۷۱

ساعت هفت و نیم صبح همراه [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو که به منزل آمده بود، برای بازدید به مرکز تحقیقات و دانشکده آب و برق رفتیم. مدیران توضیحات دادند. از محل ساخت مدل‌های سازه‌های آبی و چند آزمایشگاه و فضای دانشکده بازدید کردیم. در کتابخانه برای دانشکده توضیح دادند و خواستند که دانشگاه شود.

در سالن ورزشگاه، در اجتماع دانشجویان شرکت کردیم. آقای زنگنه گزارش داد. من هم صحبت کردم و سیاست دولت دربارة آب و برق و دانشگاه‌های علمی کاربردی را توضیح دادم.[۱]

به دفترم رفتیم. آقای زنگنه با من بود. دربارة طرح‌های وزرات نیرو توضیحات داد و خبر داد که تصمیم گرفته‌اند از این به بعد، کانال‌های آبرسانی مزارع را به جای کانال‌های بتونی، با سیستم لوله‌گذاری بسازند.

ظهر به دفترم رسیدم. پس از نماز با آقایان دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور]، [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] جلسه داشتیم. وضع کلان بودجه سال ۱۳۷۲ را توضیح دادند. برای کیفیت تأمین منابع و دادن خواست دستگاه‌ها تصمیم گرفتیم.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. بحث در بودجه بود. شب میهمان رهبری بودم. دربارة خبرهای مربوط به تخریب مسجد بابری هند توسط هندوها و جنگ بین شیعه و سنی در افغانستان که تازگی شروع شده است، مذاکره کردیم و از وزارت امور خارجه خواستیم که در هر دو مورد، برای حل مشکل تلاش کنند. توافق کردیم که در جزایر خلیج فارس، برای تشویق به حضور بیشتر در جزایر، زمین به مردم بفروشیم. دربارة قطعنامه [کمیسیون حقوق بشر] سازمان ملل، بانک سپه، بودجه، عضویت احمدآقا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سفر یزد و کیش من مذاکره کردیم. ایشان از استقبال با شکوه مردم و وفاداری مردم یزد، خیلی خوشحال بود.

 

سال ۱۳۷۲

[آقایان اترک طیار و عبدالله ثانی سعیدی]، نمایندگان گنبد و مینودشت آمدند. خواستار به‌کارگیری نیروهای بومی و اهل‌سنت در ادارات شدند و برای توسعه منطقه استمداد کردند. گزارش پیشرفت و وضع صنعت و کشاورزی را دادند و خواستار رفتن به شهرستان در سفر مازندران شدند. نماینده، امام جمعه و فرماندار صومعه‌سرا آمدند. برای سفر به آنجا اصرار داشتند و برای امور فرهنگی و عمرانی کمک خواستند.

آقای [محمدرضا] باهنر، [نماینده تهران] آمد. دربارة برنامه پنج‌ساله دوم و بودجه سال ۱۳۷۳ صحبت شد. نظر مجلس را بر لزوم اختصاص وقت بیشتر برای بررسی برنامه و آمادگی مجلس، برای تصویب بودجه سال ۱۳۷۳ به عنوان متمم برنامه اول را گفت. [آقای یحیی محمدزاده]، استاندار ایلام آمد. گزارش بازسازی و عمران استان و توسعه کشاورزی و طرح‌ها را داد و برای اقدامات جدید اجازه خواست.

 عصر در جلسه هیأت دولت، بودجه سال ۱۳۷۳ و همچنین تعیین تعرفه جدید برای کالاهای وارداتی غیرضرور در دستور بود. شب تا ساعت هشت‌ونیم کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

در جلسه هیأت دولت، در مورد اصرار خانم [بی‌نظیر] بوتو در خصوص استقبال من از او در فرودگاه، به دلیل حیثیتی آنها در مقابل هند که از نخست‌وزیرش استقبال شده بود، صحبت شد. با توجه به اینکه پذیرفته با چادر ایرانی وارد شود، قرار شد بپذیریم.

 

سال ۱۳۷۳

در گزارش‌ها، کنفرانس امنیت اروپا با حضور پنجاه رییس کشور در بوداپست مهم است. روسیه و سران اروپای غربی و آمریکا، بر سر پیوستن کشورهای عضو ورشو سابق به ناتو اختلاف دارند و روسیه مخالف است. در مورد جنگ بوسنی هم تصمیم درستی نگرفتند.

[آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو و مسئولان بخش انرژی آمدند و در مورد برنامه‌های صرفه‌جویی در مورد مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های نو گزارش دادند؛ کار مهمی است.

آقای [محسن] عراقی، امام جمعه دزفول آمد. گزارش کارهای انجام شده برای کنفرانس شیخ انصاری را داد و کتاب‌های منتشره و مقالات را آورد و برای کمک بیشتر و افتتاح مراسم در قم و کمک به مجتمع فرهنگی دزفول، قول گرفت. [آقای دامینیوس دابنگوا]، وزیر کشور زیمبابوه آمد. دربارة استفاده از تجربه ما برای مبارزه با مواد مخدر، تنظیم سنجش احوال و خرید سلاح‌های مورد نیاز امنیتی از ما صحبت شد.

[آقای سیدمحمدرضا هاشمی گلپایگانی]، وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌ها آمدند و برای رفع مشکلات سیاسی و اداری و بودجه‌ای استمداد کردند. سلمانی برای اصلاح آمد. یاسر آمد و مبلغی قرض کرد. مهدی برای پروژه اباذر آمد. عصر فرماندهان لشکر محمد رسول الله (ص) آمدند. گزارش لشکر را دادند و برای ساخت منازل سازمانی کمک گرفتند. آقای میرسلیم برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد.

 تا ساعت نُه شب، کارها را انجام دادم. سخنرانی بودجه در مجلس را اصلاح کردم. به خانه آمدم. مشعل گاز به خاطر قطع موقت گاز، خاموش شده بود و خانه کمی سرد بود. روشن کردم. به خاطر سردی ناگهانی هوا، مصرف گاز به سرعت بالا رفته و باعث افت فشار شده است.

 

سال ۱۳۷۴

تا ساعت یازده صبح، استراحت و قدم زدن و مطالعه داشتم. سپس برای دیدن جزیره رفتیم. رعد و برق و باران بسیار شدید و خوبی داشتیم. تاکنون رعد و برق این چنینی که مدت طولانی متوالی و بدون قطع شدن ادامه داشته باشد، ندیده بودم. بعد گفتند ۲۸ میلی‏متر باران بارید. از جاده خوب آسفالت ۴۵ کیلومتری که اطراف جزیره ساخته‌اند، بازدیدکردیم. از جنگل‌های احداث‏شده که درخت‌های حرا توجهم را جلب کرد. گفتم بهتر است از این نوع بیشتر کاشته شود. از چند چاه و تلمبه بادی بازدید کردم که تکنولوژی را از سوریه گرفته‌اند و فعلاً در ایران می‌سازند. هر دستگاه، حدود پانصد هزار تومان تمام می‌شود. از بیست‏متری هم آب می‌کشد، ولی مقداری آب کم است، اما برای جزیره خیلی مفید است. در خیلی از جاهای کشور، می‌توان از آن استفاده کرد.

عصر و شب هم بیشتر به مطالعه، استراحت و قدم‏زدن در ساحل گذشت. از والده احوال‏پرسی کردم. آقای میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، برای قبول پیشنهادهای رهبری برای کمک به عمران قم، تلفنی اجازه گرفت.

 

سال ۱۳۷۵

پیغامی از رئیس‌جمهور سیرالئون رسید، به عنوان تشکر از من به خاطر کمک به ایجاد توافق و صلح با شورشیان داخلی کشورش[۱]. به تقاضای او در سفری که به ایران داشت، از آقای سرهنگ قذافی که روی شورشیان نفوذ دارد، خواستم که کمک کند؛ ایشان هم پذیرفت و گروهی را اعزام کرد و موفق شدند.

 بیشتر وقت امروز، صرف اصلاح خاطراتم شد. بالاخره یک بخش تمام شد. پیش از ظهر، آقایان [سید محمد] موسوی خویینی‌ها، [دبیر کل مجمع روحانیون مبارز] و [محمدرضا] توسلی، برای کسب نظر من در مورد انتخابات و نیز نظر رهبری آمدند. گفتم هر دوی ما نظرمان این است‌که انتخابات در محدوده نیروهای انقلاب آزاد باشد و ترجیح می‌دهیم که رقابت جدی باشد.

[آقایان موسوی خویینی‌ها و توسلی]، از احتمال اینکه رهبری، در نهایت مانند انتخابات مجلس به نحوی دخالت کنند، اظهار نگرانی کردند. گفتم با ایشان صحبت کنند. مثل اینکه بنای روحانیون مبارز، این است که از آقای [سید محمد] خاتمی حمایت کنند.

ظهر بچه‌ها جمع بودند. عصر خبر دادند که فاطی در اثر ضعف به حالت غش افتاده است. او را به بیمارستان جماران بردند و با سرم و معالجات دیگر به هوش آوردند. تاکنون چندین بار این وضع پیش آمده و هنوز دلیل واقعی آن روشن نیست؟!

نظرات بینندگان