arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

وزیر نفت خبر داد: احتمال امضای قرارداد گازی با یونان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت با تاکید بر اینکه سوئیس درخواستی برای لغو قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران ارائه نکرده است، از احتمال امضای قرارداد جدید فروش گاز به یونان خبر داد و گفت: ایران گاز ارزان به ترکیه نمی‌فروشد.

رستم قاسمی امروز در حاشیه برگزاری نشست خبری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت قرارداد صادرات گاز طبیعی به شرکت EGL سوئیس گفت: در حال حاضر مذاکرات با این شرکت سوئیسی در خصوص میزان فروش گاز و قیمت فروش این حامل انرژی ادامه دارد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه مذاکرات بین دو طرف هنوز نهایی نشده است، تصریح کرد: تاکنون این شرکت سوئیسی درخواستی برای لغو قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران ارائه نکرده است.

این عضو کابینه دولت همچنین در پاسخ به مهر از موافقت دولت و مجلس ترکیه برای ترانزیت گاز طبیعی ایران به کشورهای اروپایی خبر داد و افزود: طرح ترانزیت گاز ایران از مسیر ترکیه به اروپا در مجلس و دولت این کشور به تصویب رسیده است.

قاسمی با اعلام اینکه اروپا نباید خود را از یک انرژی مطمئن همچون گاز طبیعی ایران بی بهره سازد، بیان کرد: کشورهای اروپایی باید به دنبال خرید گاز از ایران باشند تا در زمستان های سخت با قطعی گاز طبیعی روبرو نشوند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی امکان افزایش حجم صادرات گاز به برخی از کشورهای مختلف جهان فراهم می شود، اظهار داشت: در حال حاضر مذاکرات با سوئیس و یونان برای امضای قراردادهای گازی ادامه دارد.

به گفته وزیر نفت در شرایط فعلی ایران هیچ گونه مشکلی برای فروش گاز طبیعی به کشورهای اروپایی ندارد.

ایران گاز ارزان به ترکیه نمی فروشد

قاسمی همچنین در خصوص درخواست اخیر وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه برای کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران بیان کرد: به نظر می رسد ترکیه از قیمت فعلی گاز وارداتی از ایران راضی نبوده و این کشور به دنبال تخفیف در خرید گاز طبیعی از ایران است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران برای ارائه تخفیف گازی به ترکیه با یکسری محدودیت های قانونی روبرو است، تاکید کرد: باید در داوری بین المللی ایران مستندات خود را برای فروش گاز طبیعی ایران ترکیه اعلام کند و در این داوری بین المللی در خصوص فروش گاز به ترکیه بحث و تبادل نظر می شود.

این عضو کابینه دولت در پایان خاطرنشان کرد: ایران قطعا نمی تواند قیمت گاز صادراتی خود را به ترکیه بدون مجوزهای قانونی کاهش دهد.
نظرات بینندگان