arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

روحانی: اگر مذاکره منجر به شکستن توطئه و نقشه دشمن شود، لازم و ضروری و یک کار انقلابی است / برجام نه مقدس است و نه لعنتی، یک قرار داد بین المللی است

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشجو به عنوان کسی که دنبال حقیقت است ، باید قدرت را نقد کند ، تصریح کرد: واقعیت ها را بیان و انتقاد کنیم اما برچست نزنیم و نقد دانشجو باید بی محابا و در عین حال با محتوا باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: اگر مذاکره منجر به شکستن توطئه و نقشه دشمن شود، لازم و ضروری و یک کار انقلابی است / برجام نه مقدس است و نه لعنتی، یک قرار داد بین المللی استرئیس جمهور با بیان اینکه دانشجو به عنوان کسی که دنبال حقیقت است ، باید قدرت را نقد کند ، تصریح کرد: واقعیت ها را بیان و انتقاد کنیم اما برچست نزنیم و نقد دانشجو باید بی محابا و در عین حال با محتوا باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز دوشنبه  در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با تاکید بر اینکه دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می کند، گفت: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسوولان را نقد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آذر، به عنوان ماه دانشجو، وحدت حوزه و دانشگاه، مجلس، قانون اساسی و حقوق شهروندی و ماه پرافتخاری است، تأکید کرد: اما در میان همه این روزها روز دانشجو و ایامی که تعلق به بیان جایگاه دانشجو، دانشگاه و اظهارنظر دارد، ویژه است.

وی با اشاره به اینکه در ۷ سال گذشته موفق بودم در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشور سخنان دانشجویان را بشنوم، تصریح کرد: از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزء افتخارات انقلاب اسلامی است.

روحانی با تأکید بر اینکه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجویان شجاع و غیوری داشتیم، اما این زمینه که بتوانند روبروی مقامات و حتی رئیس دانشگاه نظرات خود را آزاد ارائه کنند، اصلاً وجود نداشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها در رژیم گذشته، اینچنین بودند که دانشجو نمی‌توانست در برابر مقامات بایستد و آنچه را در دل دارد ، بیان کند، گفت: این بیان آزاد و اظهارنظر در دانشگاه‌ها از آثار انقلاب اسلامی است و دانشگاه‌ها نیز در پیروزی انقلاب نقش ارزشمندی در کنار حوزه و اقشار مردم ایفا کردند.

 روحانی با بیان اینکه نام دانشجو بدون دانش‌پژوه بودن در جایگاه خودش قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: اما اینکه دانشجو تنها درس بخواند و راجع به علم و پیشرفت‌های علمی و فناوری راه بپیماید اما در مسایل سیاسی و اجتماعی نظری نداشته باشد، حتماً به حق نیست.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دانشجو باید نقد کند و دانشجویی مانند حزب نیست، ادامه داد: حزب تشکلی است که برای مدتی معلوم عضو آن می‌شوید، اما دوران دانشجویی سیال است و در این دوران، طبقه خاصی به نام ثروتمند و فقیر وجود ندارد و اقوام مختلف در دانشگاه‌ها در کنار یکدیگر هستند.

 روحانی خاطر نشان کرد: یکی از خیرات دانشگاه‌ها این است که اقوام مختلف و دختران و پسران ما می‌توانند با هم گفتگو کنند و زبان‌ها و گویش‌های گوناگون وجود دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه و دانشجو حتماً باید اظهار نظر کند و حتما نظام به دانشجو اعتماد و احترام کند، تصریح کرد: نسل جوان پرشور ما با احساسات پاک در این دوران ۱۸ تا ۲۳ سال که بهترین دوران است، می‌تواند بهترین فعالیت‌ها، قدرت فکری و بدنی و نشاط داشته باشد و برای من نیز آن دوران یادآور دوران لذت‌بخشی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه دانشجویان باید با یک بیان صریح، خوب ، روشن و شجاعانه مطالب خود را بیان کنند، تصریح کرد: ما به دنبال چنین دانشجویی هستیم که با صراحت در برابر کسانی که مسئولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کنند که البته این دوران و مسئولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفتگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است.

 روحانی تصریح کرد: معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر بگوییم فلان فرد، مخالفین را بی‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستی است، افزود: در یک مراسم سخنرانی فردی سخنی بر زبان آورد که مردم و ملت اینچنین می‌گویند و من گفتم از طرف مردم نگویید، بلکه بگویید، نظر حزب من این است و منظور من از شناسنامه این بود و اینکه نه به عنوان کل ملت ایران، سخن بگویید.

 روحانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند، رئیس جمهور است، ادامه داد: اینگونه سخنان را تحریف نکنیم که به نفع کشور نبوده و نباید اینگونه عمل کنیم و باید واقعیت‌ها را درک کنیم و همه زوایا را برای منفعت کشور در نظر بگیریم.

نظرات بینندگان