arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

آیا وارد کردن ضربه ای به ایران، پیروزی ترامپ و نتانیاهو در انتخابات را تضمین می کند؟ / القدس العربی: ادامه تحریم‌ها و ترساندن دولت‌های عربی از ایران، ممکن است اما جنگ هرگز

بر کسی پوشیده نیست که اظهارات مسئولان اسرائیلی علیه ایران، در وهله اول، به انتخابات مربوط می‌شود. در مدتی کمتر از یک سال، اسرائیل انتخابات سوم خود را پیش رو دارد و نزدیکی شانس‌های نتانیاهو و بنی گانتس، به یکدیگر، برای پیروزی در این انتخابات، نتانیاهو را بر آن داشته است تا برای حفظ منصب خود، به اقدامات محالی روی بیاورد؛ چرا که بقای او در منصب نخست وزیری، مانعی است برای محاکمه اش به دلیل اتهامات فسادی که متوجه اوست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا وارد کردن ضربه ای به ایران، پیروزی ترامپ و نتانیاهو در انتخابات را تضمین می کند؟ / القدس العربی: ادامه تحریم‌ها و ترساندن دولت‌های عربی از ایران، ممکن است اما جنگ هرگز

عصام نعمان در القدس العربی نوشت: حدود ده روز پیش، وزیر جنگ جدید اسرائیل از آمادگی برای انجام عملیات نظامی و دور کردن ایران از مرز‌های اسرائیل سخن گفت.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که نتانیاهو نیز همواره ایران را خطری برای امنیت ملی اسرائیل دانسته و به این شکل، موافقت ضمنی خود با وزیر جنگ را نشان داده است.

بر کسی پوشیده نیست که این اظهارات مسئولان اسرائیلی، در وهله اول، به انتخابات مربوط می‌شود. در مدتی کمتر از یک سال، اسرائیل انتخابات سوم خود را پیش رو دارد و نزدیکی شانس‌های نتانیاهو و بنی گانتس، به یکدیگر، برای پیروزی در این انتخابات، نتانیاهو را بر آن داشته است تا برای حفظ منصب خود، به اقدامات محالی روی بیاورد؛ چرا که بقای او در منصب نخست وزیری، مانعی است برای محاکمه اش به دلیل اتهامات فسادی که متوجه اوست.

در این میان، پذیرش حق حاکمیت اسرائیل بر منطقه غور اردن، از سوی ترامپ، به نظر ممکن می‌آید؛ اما قبول امضای توافق دفاع مشترک با اسرائیل، بعید است؛ بویژه از سوی دولت پنهان آمریکا، یعنی پنتاگون.

ایالات متحده ابزار‌های زیادی برای حمایت سیاسی و نظامی از اسرائیل دارد؛ همانطور که همواره چنین بوده و مجبور به ورود به جنگ با ایران نیز نشده است. علاوه بر این، واشنگتن مطمئن نیست که پایگاه‌ها و منافع آن در کشور‌های عربی، از نابودی در جریان جنگ با ایران، در امان باشد؛ از این رو، ادامه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و همچنین، ترساندن دولت‌های عربی خلیج فارس از خطر ایران، ممکن است، اما واقعا بعید است که ایالات متحده تصمیم احمقانه‌ای در مورد جنگ با ایران، بخاطر رضایت اسرائیل، بگیرد.

ممکن است عده‌ای بگویند که پیروزی نتانیاهو در انتخابات، برای ترامپ اهمیت زیادی دارد و وی بر این تصور است که وارد آوردن یک ضربه محکم به ایران، می‌تواند باعث موفقیت نتانیاهو در انتخابات اسرائیل شده و تضمینی برای رسیدن ترامپ به دور دوم ریاست جمهوری نیز باشد، اما واقعیت آن است که ترامپ احمق است، اما دیوانه نیست. حتی اگر دچار جنون هم باشد و به حمله به ایران فکر کند، ارکان دولت پنهان آمریکا به او اجازه چنین کاری نمی‌دهند؛ چرا که حمله به ایران می‌تواند منافع آمریکا و به طور کلی نفوذ آن در جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات بینندگان