arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

رئیس کل بانک مرکزی: شرایط اقتصادی ما تحت تأثیر تحریم‌ها، نرمال نیست / برخی به‌دنبال ارز ۴۰ هزار تومانی بودند، اما بانک مرکزی آن را روی ۱۲ هزار تومان ثابت نگه داشت / با سیاست‌های ارزی و پولی می‌توانیم تورم را کنترل کنیم/ هدف بانک مرکزی ثبات نرخ ارز در بازار است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود، گفت: در حال حاضر برای بانک مرکزی اصل کنترل تورم است، چرا که تورم سبب گسترش فقر در جامعه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کل بانک مرکزی: شرایط اقتصادی ما تحت تأثیر تحریم‌ها، نرمال نیست / برخی به‌دنبال ارز ۴۰ هزار تومانی بودند، اما بانک مرکزی  آن را روی ۱۲ هزار تومان ثابت نگاه داشت / با سیاست‌های ارزی و پولی می‌توانیم تورم را کنترل کنیم/ هدف بانک مرکزی ثبات نرخ ارز در بازار استعبدالناصر همتی امشب در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن جلسات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به شرایط کشور  و تحریم‌های پی‌در پی آمریکا، اظهار کرد: دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که به مردم و اقتصاد کشور لطمه وارد کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما باید شرایط موجود را مدنظر قرار دهند و انتظاراتشان با توجه به شرایط باشد.

وی تاکید کرد: دولت از بخش خصوصی جدا نیست و تمام تلاش خود را می‌کند تا ارز مورد نیاز واردکنندگان و صادرکنندگان را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

همتی بیان کرد: دوست داریم به صادرکنندگان در جهت بازگرداندن ارزشان به کشور کمک کنیم، اما واقعیت این است که محدودیت‌هایی وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در تمام دنیا وظیفه بانک مرکزی ثبات اقتصادی است، متذکر شد: وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ثبات اقتصادی در کشور است، تورم خیلی مهم است، زیرا چنانچه تورم کنترل نشود عملا فقر گسترش می‌یابد.

شرایط اقتصادی کشور نرمال نیست

وی با تاکید بر لزوم توجه به تولید و اشتغال، افزود: در ایران سیاست‌های ارزی در اختیار بانک مرکزی است، ما با سیاست‌های ارزی و پولی می‌توانیم تورم را کنترل کنیم.

همتی با اشاره به تحریم‌های شدید آمریکا در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در این سال‌ها با تحریم‌های شدید اقتصادی از سوی آمریکا و متحدانش مواجه بودیم که تمام تلاش خود را کردند تا منابع درآمدی ما را محدود کنند و از همه مهم‌تر اینکه نقل و انتقالات ارزی ما را تحت کنترل قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران به‌کار بسته است، شرایط اقتصادی ما تحت تأثیر تحریم‌ها، شرایط نرمالی نیست و باید سعی کنیم در این شرایط تورم را کنترل کنیم.

وی متذکر شد: در این شرایط بانک مرکزی هم باید نرخ ارز و هم نقدینگی را کنترل کند تا تورم ایجاد نشود، مجموعه‌ای از محدودیت‌ها ایجاد شده است که کار بانک مرکزی را سخت کرده است.

همتی اضافه کرد: با تمام سختی‌ها و مشکلات موفق بودیم، چرا که آمریکا و متحدانش می‌خواستند جمهوری اسلامی ایران به ۲۲ بهمن نرسد و حتی به‌دنبال نابودی پول ملی بودند، در حال حاضر هم تلاش خود را می‌کنند تا نرخ ارز را بالای ۱۴ هزار تومان برسانند.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در شرایطی برخی به‌دنبال ارز ۴۰ هزار تومانی بودند، اما بانک مرکزی آن را کنترل کرد و نرخ ارز را روی ۱۲ هزار تومان ثابت نگاه داشتیم.

سیاست‌های بانک مرکزی برای ۸۵ میلیون جمعیت ایران است

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط ما شرایط عادی نیست، اظهار کرد: در شرایط غیرعادی همه باید به هم کمک کنیم.

همتی افزود: بانک مرکزی برای ۸۵ نفر جمعیت ایران است و باید بخشی از مسائل ۸۵ میلیون را برطرف کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی برای تأمین ۸۵ میلیون ایرانی است و برخی نباید انتظارات خاص داشته باشند، بانک مرکزی باید مناسب با شرایط برای همه تصمیم بگیرد.

وی اظهار کرد: معتقد به تک نرخی شدن نرخ ارز هستیم، اما در حال حاضر چنانچه دلار ۴۲۰۰ تومان باشد، چون با ضعف توزیع و ضعف رسیدن کالا به مردم مواجه هستیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

همتی متذکر شد: هدف بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز نیست، بلکه ثبات نرخ ارز در بازار است.

راه‌اندازی طرح «گام» برای کمک به تولیدکنندگان

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه از راه‌اندازی طرح گام در جهت کمک به تولیدکنندگان خبر داد و گفت: در شرایط تحریم شاهد کاهش نقدینگی تولیدکنندگان هستیم و برای کمک به آن‌ها طرح «گام» را راه‌اندازی کردیم.

وی ویژگی مهم این طرح را برطرف‌سازی مشکل نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: در بیشتر موارد تولیدکننده نهایی با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود و از آن طرف بانک‌ها نمی‌توانند بیشتر تسهیلات بدهند بر این اساس گواهی تضمین جهت کمک به تولیدکننده ایجاد شده است که تولیدکننده می‌تواند بر اساس اعتبار خود با مراجعه به بانک‌ آن را دریافت کرده و تا مرحله آخر بدون هیچ نقدینگی فعالیت خود را انجام دهند.

همتی تصریح کرد: با اجرای این طرح، بدون ورود نقدینگی، مشکلات مالی تولیدکننده برطرف شده و می‌تواند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد.

رشد صنعتی کشور مثبت است

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش رشد صنعتی در کشور خبر داد و افزود: بخش کشاورزی ۶ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: در برخی آمار آمده است که صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه نخست سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل یک میلیارد دلار کاهش داشته است، این اشتباه است، چرا که پایه‌های قیمت‌گذاری گمرک ۳۰ درصد کاهش یافته است، بنابراین ارزش کالای صادراتی رشد داشته است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان