arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸

کانون صنایع غذایی: وجود قرص در ۱۲ برند کیک و کلوچه/ این مدل قرص‌گذاری ماه گذشته در ترکیه مشاهده شده بود/ موضوع امنیتی است/ بیشتر کیک‌های آلوده در مناطق محروم توزیع شده است

دبیر کل کانون صنایع غذایی کشور گفت: نمی‌توان وجود قرص‌ها را انکار کرد و در مناطق شرقی کشور و در برخی از شهرهای کوچک غربی مواردی دیده شده است نکته قابل تامل آن که اکثر این کیک‌های آلوده در مناطق محروم کشف شده است!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کانون صنایع غذایی: وجود قرص در ۱۲ برند کیک و کلوچه/ این مدل قرص‌گذاری ماه گذشته در ترکیه مشاهده شده بود/ موضوع امنیتی است/ بیشتر کیک‌های آلوده در مناطق محروم توزیع شده است

کاوه زرگران در خصوص گزارش‌های منتشر شده مبنی بر وجود قرص در کیک و شکلات گفت: در چند سال اخیر جامعه نسبت به حوزه صنایع غذایی بسیار حساس شده و توجه رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی سبب داغ شدن بازار شایعه‌پراکنی در این حوزه شده است حتی اگر مشکلی به وجود آید و یا اتفاقی رخ دهد بیش از حد در این شبکه‌ها بزرگنمایی می‌شود.

وی با اشاره به سابقه وجود قرص در کیک و کلوچه در سایر کشورها گفت: چند ماه پیش در ترکیه مانند همین اتفاقی که امروز ما در ایران شاهد آن هستیم صورت گرفت و فضای مجازی آن کشور مملو از کلیپ‌هایی شد که نشان می‌داد داخل کیک‌ها کپسول و یا قرص وجود دارد  اکنون پس از یک ماه از داغ شدن این اتفاق در ترکیه شاهد هستیم که در ایران هم دقیقا مانند همان پروژه اجرا می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان وجود قرص‌ها را انکار کرد و در مناطق شرقی کشور و در برخی از شهرهای کوچک غربی مواردی دیده شده است نکته قابل تامل آن که اکثر این کیک‌های آلوده در مناطق محروم کشف شده است!

 زرگران در خصوص چگونگی قراردادن قرص در داخل کیک‌ها گفت: بیشتر دستگاه‌های بسته‌بندی از چسب‌های حرارتی استفاده می‌کنند این افراد نیز پس از باز کردن بسته‌های کیک از محل چسب پس از قراردادن قرص با استفاده از حرارت دوباره بسته‌بندی می‌کنند از طرف دیگر چون این محصولات معمولا توسط بچه‌ها مصرف می‌شود و آنها نیز توجه زیادی به بسته‌بندی به خصوص محل چسب حرارتی نمی‌کنند خیلی راحت مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: مطابق بررسی‌هایی که صورت گرفته تقریبا در 12 برند کیک و کلوچه کشور قرص وجود داشته است.

زرگران در خصوص نظارت بر روند تولید گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی به این نتیجه رسیده‌اند که این پروسه در خارج از واحد تولیدی صورت گرفته است. در روند تولید و بسته‌بندی دوربین‌های امنیتی و سنسورهای زیادی وجود دارد که عملا امکان چنان تخلفی را حتی از طرف یک کارگر به صفر می‌رسد این موضوع که بحث امنیتی است و مطابق بررسی‌هایی انجام گرفته این اتفاق در انبارهای پخش رخ داده است که به هیچ وجه امکان ندارد که در کارخانه رخ دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص اثرگذاری اتفاقات فعلی بر روی میزان فروش کارخانجات گفت: وضعیت نابسامانی که امروز به وجود آمده تاثیر زیادی روی خروجی کارخانه‌ها و فروش آنها گذاشته است و از سوی دیگر اعتماد مردم را به برند خدشه‌دار می‌کند. هرچند سازمان‌های نظارتی کار خود را انجام می‌دهند اما به هر حال اعتماد مردم به سختی جذب می‌شود.

وی در خصوص اقدامات عملیاتی صورت گرفته تاکنون گفت:‌ جلسات متعددی بین دستگاه‌های نظارتی و امنیتی با تولیدکنندگان برگزار شده و به این نتیجه رسیده‌اند که این کار سازمان یافته بوده و با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خاصی صورت گرفته است. از طرف دیگر به این نتیجه رسیدند که این جاگذاری قرص خارج از شبکه پخش کارخانجات رخ داده است، برای همین در شهرهای بزرگ ما گزارشی در این خصوص نداشتیم در واقع این اتفاق زمان پخش ثانویه رخ داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این اتفاقات شرکت‌های بزرگ تصمیم به تغییر سیاست‌های خود در توزیع و پخش برای خرده فروشی ها گرفته‌اند و روند رسیدن جنس به مصرف کننده نهایی به زودی تغییر خواهد کرد ضمن آنکه کانون صنایع غذایی با شورای عالی امنیت کشور برای روشن شدن انگیزه‌ها و احتمال تکرار این موارد همکاری کامل دارد

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان