پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ميزان آلودگي ناشي از يک موتورسيکلت اسقاطي با 25 خودروي 206 برابر است و نگراني در مورد موتورسيکلتها در بحث ميزان آلايندگي، بيشتر از خودروهاي سواري است.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ، محمد جواد محمديزاده، معاون رييسجمهوري در گارگروه کاهش آلودگي هواي شهر اصفهان که توسط اداره کل حفاظت محيط زيست و استانداري اصفهان تشکيل شد، با اشاره با اينکه کاهش آلايندگي هوا و تغيير اقليم آب و هوايي از چالشهاي جهاني است، اظهار کرد: با تغيير اقليم آب و هوايي نه تنها ميزان بارندگي در سطح استان اصفهان کاهش يافته است، بلکه از ميزان برودت هواي زمستان نيز کاسته شده است.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه تاکنون در کشور مطالعه در خصوص ميزان مرگ ناشي از آلودگي هوا انجام نشده است، بيان کرد: آنچه مسلم است آلودگي هوا يک عامل تشديد کننده بيماري به ويژه در افراد در معرض خطر است و ميزان تاثير آن بر سلامتي نيازمند انجام مطالعه است.
وي با اشاره به اينکه طرح کاهش آلودگي هوا در هشت کلان شهر کشور به تصويب رسيده است، اضافه کرد: اين طرح در سال جاري اجرا شد و بر اساس آن تعهدات و نقشههاي راهبردي براي تحقق اهداف اين طرح بررسي شده و تعهدات دستگاههاي مربوطه در زمينه کاهش آلودگي هوا به تصويب رسيده است.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: در طرح جامع آلودگي هواي کلانشهرهاي کشور به سهم خودروهاي فرسوده شامل خودروهاي سواري، موتورسيکلتها و خودروهاي سنگين در آلودگي شهرها اشاره شده است.
محمديزاده با اشاره به تعداد قابل توجه کاميونهاي با عمر بيش از 30 سال در کشور و اهميت نوسازي اين خودروها اذعان کرد: استاندارد کاميون و موتور سيکلت تا سال پيش در کشور وجود نداشت.
وي با بيان اينکه نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي از اولويتهاي اين سازمان براي کاهش آلودگي هوا است، تصريح کرد: تردد تاکسيهاي بالاي 10 سال ممنوع است و گاز سوز شدن تمامي ناوگان تاکسيراني کشور با جديت دنبال ميشود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه پنج ساله شدن معاينه فني خودروها در کميسيون بهداشت مجلس بررسي شده است، خاطر نشان کرد: تاکيد سازمان حفاظت محيط زيست بر معاينه فني هرساله خودروها است که با بررسيهاي انجام شده معاينه فني خودروهاي نو دو سال يک بار و خودروهاي مستهلک سالي يک بار در نظر گرفته شده است.
وي گفت: بر اساس هدفگذاريهاي انجام شده سهم حمل و نقل عمومي در جابهجايي هرساله بايد از 43 به 75 درصد افزايش يابد و مجلس شوراي اسلامي بايد از منابع قابل دسترس اعتباراتي به اين مورد اختصاص دهد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: نگراني مسؤولان استان اصفهان از عدم تخصيص منابع مالي به پروژه قطارشهري به جا است و اين مورد در حال پيگيري است.
محمديزاده با اشاره به افزايش کيفيت سوخت و توليد نفت سفيد با استاندارد يورو 5 و بنزين و گازوئيل يورو 5 در پالايشگاه تهران اظهار کرد: توليد سوخت با استاندارد يورو 4 در اصفهان و چند شهر ديگر تا پايان سال آينده انجام ميشود.
وي با اشاره به اينکه نيروگاههاي اصفهان در سال جاري 45 درصد از سوخت مازوت استفاده کردهاند، بيان کرد: نتايج نشان ميدهد در مواقعي که آلودگي شهر اصفهان افزايش يافته است آلودگي منابع ثابت بيش از آلودگي خودروها است.
معاون رييس جمهوري ريشه عدم انتقال بار توليد از نيروگاههاي شهيد منتظري و اصفهان به ساير نيروگاهها را عومل اقتصادي عنوان کرد و گفت: گازرساني به نيروگاهها و صنايع شهر اصفهان بايد در تمام مواقع انجام شود و در زمانهايي که گازرساني ممکن نيست بار توليد در تمام کشور به طور يکسان تقسيم شود.
به گزارش ايسنا، محمديزاده با بيان اينکه عوارض آلايندگي که از صنايع توسط شهرداريها دريافت ميشود مشخص نيست در چه اموري هزينه ميشود، ادامه داد: اين عوارض بايد صرف امور زيست محيطي شود و تمام ارگانهايي که فعاليتهايي براي کاهش آلايندگي هوا انجام ميدهند از آن بهرهمند شوند.
وي با اشاره به اينکه ساماندهي صنايع بايد در دستورکار ارگانهاي استان قرار گيرد، بيان کرد: تعدادي از صنايع استان که مشکلي به لحاظ آلودگي ندارند بايد گواهي دريافت کنند و صنايعي که مشکل دارند بايد در يک مهلت زماني اقدام به رفع مشکل خود کنند و تعدادي از صنايع مجاور شهر اصفهان تعطيل و برخي نيز بايد جابجا شوند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: در برخي موارد آلودگي هواي شهر اصفهان از تهران بيشتر است که علت اصلي آن منابع ثابت مانند صنعت، پالايشگاه، نيروگاه و مشاغل مزاحم ميباشد.