arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

دستور قطع کمک نظامی به اوکراین تنها 91 دقیقه بعد از تماس ترامپ و زلنسکی

بر اساس سندی که به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شده است، دولت آمریکا تنها 91 دقیقه پس از تماس تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با همتای اوکراینی وی، دستور قطع ارسال کمک‌های نظامی به این کشور را صادر کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس اسناد جدیدی که یکشنبه منتشر شده است، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تنها ۹۱ دقیقه پس از مکالمه تلفنی او با همتای اوکراینی‌اش، کمک نظامی به «کی‌یف» را قطع کرده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، یکی از یادداشت‌های کاخ سفید درخصوص تماس تلفنی ترامپ و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در تاریخ ۲۵ جولای (۳ مرداد) که به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شده است نشان می‌دهد این تماس ساعت ۹:۰۳ صبح آغاز شده و ۳۰ دقیقه بعد، پایان یافته است.

طبق این یادداشت، ساعت ۱۱:۰۴ دقیقه صبح همان روز، یعنی ۹۱ دقیقه بعد از اتمام تماس ترامپ و زلنسکی، «مایکل دافی» یکی از مقامات دفتر عالی مدیریت بودجه کاخ سفید، با ارسال ایمیلی به وزارت دفاع، خواستار قطع هرگونه کمک مالی امنیتی به اوکراین شده است.

یادداشت مذکور جزو یکی از اسنادی است که دو روز پیش تحت قانون آزادی اطلاعات منتشر شده است و نشان می‌دهد دافی از ماجرایی که بعداً رسوایی «اوکراین‌گیت» نام گرفت خبر داشته است.

ترامپ به خاطر این تماس تلفنی با زلنسکی و فشار به دولت اوکراین برای کمک به بدنام کردن «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، با دو اتهام «سوء استفاده از اختیارات» و «مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره» روبرو و به همین دلیل استیضاح شد.

دافی ۱۵ آبان از سوی کنگره آمریکا برای ادای شهادت درباره اوکراین‌گیت پشت درهای بسته مورد دعوت قرار گرفت اما از حضور در این جلسه سر باز زد.

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح را مورد تصویب قرار داده‌اند و احتمال می‌رود بررسی استیضاح در مجلس سنا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام پذیرد.

اطلاعاتی که امروز منتشر شد، این گمانه را تقویت می‌کند که بر خلاف ادعای کاخ سفید، دولت آمریکا از کمک‌های نظامی به عنوان اهرمی برای متقاعد کردن کی‌یف به تحقیق در مورد بایدن استفاده کرده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان