arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

ساخت نخستين آرواره مصنوعي جهان با فناوري پرينت سه بعدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستين آرواره مصنوعي جهان كه با استفاده از فناوري پرينت سه بعدي ساخته شده‌ با موفقيت به يك بيمار 83 ساله در هلند پيوند زده شد.

محققان يك شركت بلژيكي به نام LayerWise با همكاري گروهي از اساتيد دانشگاه هاسلت اين كشور نخستين آرواره مصنوعي جهان را از جنس تيتانيوم و با استفاده از فناوري پرينت سه بعدي توليد كردند.

اين دستاورد پزشكي Additive Manufacturing به معني ساخت افزودني ناميده مي شود.

براي ساخت آرواره مصنوعي از ليزر با دقت بسيار بالا استفاده شد كه پودر تيتانيوم را به صورت لايه به لايه روي هم متصل مي كرد.

«جولز پوكنز»، محقق دانشگاه هاسلت بلژيك، اين روش درماني جديد را يك دستاورد بزرگ و نمونه بي نظير در دنيا توصيف كرد.

آرواره مصنوعي داراي چندين عملكرد مختلف از جمله تقويت عضله و ارتباط با اعصاب فك پايين است. همچنين امكان ايمپلنت دنداني يا بريج در مراحل بعدي درمان در نظر گرفته شده است.

با انجام عمل پيوند آرواره، وضعيت ظاهري صورت بيمار به حالت طبيعي درآمده است.

بيمار چند ساعت پس از عمل پيوند قادر به اداي چند كلمه بود و پس از چند روز صحبت كردن، بلعيدن و خوردن غذا را به صورت معمولي از سر گرفت.

در جراحي‌هايي از اين نوع بيمار بايد بين 14 تا 28 روز در بيمارستان بستري شود، اما در پيوند آرواره مصنوعي پرينت سه بعدي بيمار پس از چهار ساعت مرخص شد.

استفاده از فناوري پرينت سه بعدي براي ساخت قطعات ايمپلنت، زمان عمل جراحي و طول دوران نقاهت را كاهش مي دهد و خطرات عوارض پزشكي را به حداقل مي رساند.

عمل پيوند اين آرواره مصنوعي ماه ژوئن گذشته (خرداد ماه) در بيمارستاني در هلند انجام شد، اما خبر اين دستاورد مهم به تازگي منتشر شده است.

يك زن 83 ساله مبتلا به كورك استخواني (osteomyelitis) به دليل از دست دادن استخوان فك پايين تحت عمل پيوند قرار گرفت و پزشكان با گذشت حدود هشت ماه از نتيجه عمل جراحي رضايت دارند.
نظرات بینندگان