arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، پنجشنبه ۱۸ دی ۱۲۶۹ / روزی که ناصرالدین شاه، سید جمال‌الدین را از ایران اخراج کرد

بعضی کاغذ‌ها به علما و طلاب مدارس نوشته‌اند از معایب دادن امتیازات به فرنگی‌ها. کنت [رئیس پلیس تهران] و نایب‌السلطنه (بعضی می‌گویند نایب‌السلطنه) از این کاغذ‌ها به دست آورده به شاه داده و به گردن سید جمال‌الدین گذاشته‌اند. حکم شد که: «پنج نفر غلام، سید را از حضرت عبدالعظیم ببرند به طرف عراق عرب.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزی که ناصرالدین شاه، سید جمال‌الدین را از ایران اخراج کرد

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه در پنجشنبه ۱۸ دی ۱۲۶۹ آمده است:

امروز شاه به قصد توقف یک هفته دوشان‌تپه تشریف بردند. من صبح حمام رفتم. بعد خانه امین‌الدوله رفتم. شنیدم سعدالسلطنه پنج هزار تومان به جهت سرایدارباشی‌گری رضاخان دامادش پیشکش می‌داد قبول نشد. خانه آمدم. ناهار صرف نمودم. عصر دوشان‌تپه رفتم. این سفر انیس‌الدوله نیامدند، چون چند شب قبل از پله افتادند کسالت دارند. از وقایع تازه که برای دولت ننگ بزرگی است صدمه‌ای است که به سید جمال‌الدین وارد آوردند. چون بعضی کاغذ‌ها به علما و طلاب مدارس نوشته‌اند از معایب دادن امتیازات به فرنگی‌ها. کنت [رئیس پلیس تهران]و نایب‌السلطنه (بعضی می‌گویند نایب‌السلطنه) از این کاغذ‌ها به دست آورده به شاه داده و به گردن سید جمال‌الدین گذاشته‌اند. حکم شد که: «پنج نفر غلام، سید را از حضرت عبدالعظیم ببرند به طرف عراق عرب.» مختارخان، حاکم شاهزاده عبدالعظیم، در این مورد خواسته خدمتی بکند، سید را زده، اسبابش را غارت نموده که مردم شاهزاده عبدالعظیم خواسته بودند شورش نمایند. در هر صورت او را بردند. اسبابش [را]به حضور همایون آوردند. همه را عزیزالسلطان [ملیجک دوم]و اتباعش غارت نمودند. بعد امین‌السلطان که شنیده بود، با وجودی که باعث فتنه را می‌دانست باز این رذالت را نپسندید، همه را پس گرفت با پانصد اشرفی و یک خرقه و یک اسب و یک قاطر از خودش رویش گذاشته به جهت او پس فرستاد. سید از شاه در کمال یأس و از امین‌السلطان امیدوار از طهران بیرون رفت.

نظرات بینندگان