arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰

«غبار قهوه اي» بخش اعظم جنوب آسيا را در بر گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان می گویند غبار غلیظ دوده، دی اکسید کربن و مه دود که آسمان منطقه جنوب آسیا را در بر گرفته است موجب طوفان و گردبادهای مرگبار می شود.

به گزارش انتخاب به نقل از الجزیره، این غبار که به «ابر قهوه ای اتمسفری» نیز معروف است به سلامت ساکنان مناطقی که زیر این غبار زندگی می کنند نیز آسیب می رساند.

خبرنگار این شبکه در گزارشی از ایالت اوتارپرادش در مرکز هند گفت دودی که با سوزاندن چوب خشک در بسیاری از روستاهای این ایالت برای پختن نان به هوا بلند می شود نه فقط به سلامت مردم آسیب می رساند بلکه محیط زیست را نیز آلوده می کند.

در این روستاها این کارها در کنار سوزاندن زمین های زراعی پس از برداشت محصول و برخی فعالیت های فراوری صنعتی موجب تشکیل چیزی می شود که دانشمندان آن را «ابر قهوه ای اتمسفری» می نامند.

این ابر از لایه ضخیمی از دوده، دی اکسید کربن انتشار یافته در زمین و مه دود تشکیل شده و موجب شده است بخش اعظم جنوب آسیا به زیر غباری قهوه ای فرو برود.

تاثیر این پدیده در این فصل از سال و در ماههای زمستان که مقدار بارندگی کمتر می شود بیش از بقیه ایام سال است.

در چنین ایامی ذرات این غبار در آسمان می مانند و هوایی که تنفس می شود آلوده تر از هوای فصل های دیگر سال است.

در نتیجه، روز به روز تعداد بیشتری از مردم بیمار می شوند.

سازمان ملل برآورد کرده است که سیصد و چهل هزار نفر در چین و هند هر ساله بر اثر بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی جان خود را از دست می دهند.

یکی از علل این مرگ و میر را می توان در همین غبار قهوه ای یافت.

اما بسیاری از مردم هند گزینه دیگری برای استفاده به عنوان سوخت ندارند.

در بسیاری از روستاهای هند استفاده از گاز لوله کشی برای پخت و پز بسیار گران است.

سازمان غیر دولتی موسسه تحقیقات انرژی از جمله سازمان هایی است که می کوشد امکان استفاده از منابع دیگر انرژی را در روستاهای هند فراهم آورد.

دولت هند نیز به این مشکل پی برده است اما می گوید در شهرهای بزرگی مانند لس آنجلس در امریکا نیز آلودگی زیادی وجود دارد که ریشه آن فعالیت های انسان است.
نظرات بینندگان