arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۸

واکنش محسن هاشمی به تلاش ها برای سقوط دولت روحانی یا استعفای رئیس جمهور / شاید اگر ما هم به جای ۲ دوره ۴ ساله، یک دوره ۶ یا ۷ ساله داشتیم، دولت‌ها با عقلانیت بیشتری تصمیم می گرفتند / پدرم بعد از ردصلاحیت اصلا ناراحتی نداشت

عضو هیات رئیسه حزب کارگزاران سازندگی ایران تاکید کرد: اصلاح‌طلبان در حوزه مسائل سیاسی صحبت‌های زیادی دارند اما در حوزه مسائل اجرایی باید بیشتر ورود کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات رئیسه حزب کارگزاران سازندگی ایران تاکید کرد: اصلاح‌طلبان در حوزه مسائل سیاسی صحبت‌های زیادی دارند اما در حوزه مسائل اجرایی باید بیشتر ورود کنند.

محسن هاشمی رفسنجانی با تاکید بر ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات اظهار کرد: گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که امسال به دلیل اتفاقات سیاسی و بحران‌های همزاد مساله انتخابات کمی با رکود مواجه است و صداوسیما و همه نیروهای فرهیخته کشور باید روی موضوع انتخابات فعالیت و تمرکز بیشتری داشته و با مردم صبحت کرده و این سخن را نهادینه کنند که اگر مردم از مساله‌ای ناراضی هستند، غیر از مسیر انتخابات، مسیر دیگری پیش روی کشور نخواهد بود و هرج و مرج زیبنده کشور ما نیست.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید با همین پافشاری برای حضور در انتخابات حرف خود را بزنیم، تصریح کرد: این پافشاری را باید ادامه داد، این کاری بود که مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز در سال ۹۲ انجام داد. ایشان در سال ۹۵ وفات یافت اما همین نظر را برای انتخابات ۹۶ نیز داشت و تاکید داشت مردم در انتخابات شرکت کنند.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان دوباره به منتخبین برای عمل به وعده‌های خویش اعتماد داشت، خاطرنشان کرد: کسانی که رای می‌آورند باید بدانند که لازم است عمل‌گرا باشند. اگر کسی با ایده‌گرایی در انتخابات رای آورد و بخواهد همین ایده‌گرایی را پس از انتخابات نیز حفظ کند، این مساله موجب ناامیدی مردم خواهد شد. مردم باید مشاهده کنند بعد از انتخابات چه اتفاقی برای شعارهای داده شده می‌افتد. باید با استفاده از روش‌های دوستانه و پافشاری به قول‌های داده شده عمل کنیم و به مردم بفهمانیم که مشکلات آنان دیرپا نخواهد بود.

هاشمی رفسنجانی بیان کرد: باید توجه داشت گروه‌های سیاسی که در انتخابات رای می‌آورند، اگر در عمل‌گرایی کم بیاورند، مردم دچار ناامیدی می‌شوند. در حال حاضر امکانات خوبی در اختیار ماست و باید با نظرسنجی‌ها متوجه شویم مردم دنبال چه اولویت‌هایی هستند. لازم است این اولویت‌های تحقق‌پذیر را پایش کرده و با این کار به مردم بقبولانیم که برای آن‌ها کار می‌کنیم.

 

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در کشور ما گهگاه نیروهای انتصابی به دلیل برخی از مسائل بر نیروهای انتخابی حاکم شده‌اند؛ باید ثابت کرد نیروهای انتخابی نیز می‌توانند موثر باشند و نیروهای انتصابی نمی‌توانند آن‌ها را به این صورت تخریب کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه برای مردم دریافت خدمات از شهرداری در اولویت بوده و وظیفه اصلی شهرداری‌ها ارائه خدمات است. حال که شهرداری‌ها پیشرفت کرده‌اند و قرار است براساس قانون اساسی ۲۴ وظیفه به آن واگذار شود، که البته تاکنون حدود ۷ مورد آن واگذار شده، باید در این حوزه‌ها بتوانند که کارا باشند.

هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: به عنوان نمونه در تهران اولویت اصلی ما ترافیک، آلودگی هوا و حمل و نقل است. باید حمل و نقل عمومی را گسترش داد و آن را کارا، ایمن، پرسرعت و... کرد، وقتی خواسته ۹۳ درصد مردم این شهر این است، باید تمام تلاش نیروهای انتخابی نیز تحقق این خواسته‌ها باشد.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران اظهار کرد: نمونه دیگر طرح جامع پسماند است که برای شهرداری‌ها یک منبع درآمد است که از نظر اقتصادی قابل انجام است و نیروهای انتخابی باید برای آن وقت گذارند که چنین اقداماتی را انجام دهند. نمونه دیگر اوقات فراغت است که مردم حاضرند در این زمینه سرمایه‌گذرای کنند. ما باید فضای لازم را برای این سرمایه‌گذاری‌ها فراهم آوریم. این نقدینگی سرگردان حجیم و عظیم مردم می‌تواند در این مواقع موثر واقع شود و مسیر نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری‌های اینچینی سوق پیدا کند. باید به این روش‌ها فکر کنیم، نه اینکه تا قدرت را به دست می‌آوریم به فکر اینکه تندروی کنیم، نباشیم. البته این‌ها بد نیست اما ساختار اهمیت خود را دارد ولی مردم باید بفهمند برای آن‌ها کار انجام می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به آینده سیاسی دولت روحانی تصریح کرد: در کشور ما علی‌رغم ضعفی که در انتهای دولت‌ها بر آن حادث می‌شود، نظام حاکمیت دنبال سقوط دولت‌ها نیست؛ لذا با حمایت‌های موجود، دولت‌ها وظیفه خود را انجام می‌دهند. برخی در برخورد با دولت کنونی به فکر سقوط آن یا استعفا رئیس دولت هستند و برخی دیگر نیز با آن برخوردی انفعالی دارند. با این حال همین ۲ سال باقی مانده زمانی است که دولت می‌تواند از پس برخی مشکلات بر آید و باید به سمت بعضی اهدافی که به آن نرسیدیم، حرکت کنیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: البته پیشنهاد من این بود که چون دولت‌ها همیشه قرار است یک دور دیگر نیز از مردم رای بگیرند، گاهی تصمیمات درستی نمی‌گیرند مگر احساس کنند رای آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در برخی کشورها دوره ریاست‌جمهوری یک دوره‌ای اما با طول مدت بیشتری است. شاید اگر ما هم به جای ۲ دوره ۴ ساله، یک دوره ۶ یا ۷ ساله داشته باشیم، به نظر می‌رسد دولت‌ها با عقلانیت بیشتری تصمیم خواهند گرفت. این مساله می‌تواند در ساختار انتخاباتی آزمایش شود.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به مشی عمل‌گرای مرحوم هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: یک عنصر سیاسی وقتی به مسئولیت و وظیفه خویش عمل می‌کند و در مقابل خدا و مردم کار خود را انجام می‌دهد، خوشحال می‌شود. این حس همیشه در مرحوم هاشمی بروز و ظهور داشت و خاطرم هست که او در انتخابات ۹۲ فشار زیادی را برای ثبت نام تحمل کرد. برخی هم دوست نداشتند این اتفاق بیفتد. ایشان در یک شرایط بحرانی بود که بالاخره این کار را بکند یا خیر. نهایتا لحظه آخر تصمیم به انجام این کار گرفت و وقتی که ثبت نام را انجام داد، رضایتمند بود.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: هنگامی که مرحوم هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد، باز هم خوشحال بود و اصلا ناراحتی نداشت. شرایط ایشان در آن زمان اینگونه به نظر من می‌رسید که وظیفه‌ای که به دوش او از طرف مردم گذاشته شده بود را انجام داد و یک عده‌ای هم این مسئولیت را پذیرفتند که او نباشد. وی در همان لحظه عمل‌گرایانه اقدام کرد و هیچ عکس‌العملی نشان نداد و از دکتر روحانی حمایت کرد و نتیجه‌ای که می‌خواست به دست آورد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان