arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۸

مامور پیشین سیا: راهبرد ترامپ برابر ایران با ترور سلیمانی شکست خورد

«رابرت بائر» مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با تارنمای اینترنتی «انوستیگسیون investigaction » فرانسه، اظهارات دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس درباره ترور سردار سلیمانی را مزخرف خواند و تاکید کرد، این اقدام به هیچ عنوان موجب تضعیف ایران نشده و در عمل، راهبرد کاخ سفید در تقابل با تهران شکست خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این مامور پیشین سیا گفت: اوضاع در منطقه خاورمیانه بیش از پیش بحرانی‌تر و شکننده‌تر شده است. این وضعیت بعد از ترور سردار سلیمانی و به دنبال آن حمله موشکی سپاه پاسداران به پادگان عین الاسد بحرانی‌تر شد. من هنگامی که واکنش دونالد ترامپ به این حمله را شنیدم شوکه شدم. در ابتدا تصور کردم که او (ترامپ) در شرایط عادی نیست و البته این برای نخستین‌بار نبود که چنین احساسی داشتم. در واقع باید گفت که ترامپ در لفافه پیروزی ایران را در حمله به عین‌الاسد پذیرفت.

بائر در ادامه گفت: موضوع دیگری که مرا شوکه کرد، اظهارات غیرمسئولانه مایک پنس معاون او بود. معاون رئیس جمهوری آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد و گفت، اکنون آمریکایی‌ها امنیت بیشتری نسبت به گذشته دارند. «این کاملا مزخرف است زیرا زنده بودن (سردار) سلیمانی خطر حادی برای آمریکا نداشت و با این ترور، موقعیت ایران برای همیشه تضعیف نشد؛ بنابراین راهبرد ترامپ علیه ایران شکست خورده است.»
مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه افزود: ترامپ هیچ راهبرد مشخصی در قبال ایران ندارد. حتی اطرافیان او نیز ذهنیت ایرانی را به خوبی نمی‌شناسند. ایران با حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق نشان داد که می‌تواند اهداف آمریکایی را در منطقه با دقتی باور نکردنی هدف قرار دهد. البته اینکه ترامپ می‌گوید در این حمله هیچ آمریکایی کشته نشد، تغییری در این واقعیت ایجاد نمی‌کند که هیچ‌کس نتوانست موشک‌های ایران را رهگیری کند.

«کارشناسان از دقت شلیک موشک‌ها متعجب شدند، گرچه این مساله به طور علنی مطرح نشد. توان بالستیکی ایران یک واقعیت و در عین حال هشداری است که در صورت جنگ می‌تواند تلفات آمریکایی بالایی برجا بگذارد. آمریکایی‌ها نتوانستند موشک‌های ایران را با سامانه دفاع هوایی خود و با وجود اخطار پیشین تهران رهگیری کنند.»

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.
در واکنش به این اقدام تروریستی، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند فروند موشک زمین به زمین، ۲ پایگاه اشغالگران آمریکا را در استان الانبار و اربیل عراق هدف قرار داد و ضربات سنگینی را به آنان وارد کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان